Foreningen Dansk Vin har gennem årene arrangeret flere studierejser for medlemmerne. I de første år, hvor der ikke var etableret danske forhandlere, fungerede rejserne også i nogen udstrækning som fælles indkøbsture af udstyr og materialer til vinmarken og til vineriet. I perioden 2002-2008 var der stilstand i rejseaktiviteterne; men idéen blev heldigvis taget op igen med en tur til Alsace og Freiburg i august 2008. Den blev fulgt af en rejse til England i august 2010 og en tur til Toscana i november 2012. Den seneste tur gik til Champagne-distriktet i juni 2016.

Studierejse til Champagnedistriktet 2023

Studierejsen til Epernay-Reims planlægges gennemført i uge 12 i 2023, men måtte aflyses i 2022, grundet Corona restriktioner og for få tilmeldinger til at økonomien hang sammen.

Rejseform: Grupperejse med bus inkl. 2 chaufører.

Ophold: Hôtel-Restaurant Les Berceaux – dobbeltrum, samt Hôtel de Champagne enkelt/dobbeltrum.

Måltider: Inkl. i prisen.

Læs mere om studierejsen og tilmelding

Det foreløbige program:

Dag 1
Udrejse med 12 personers Turistbus fra Lyngby Busrejser. Start fra Københavns Hovedbanegård med korte opsamlingsstop på Odense Banegård og Kolding Banegård. Forventet ankomst til Epernay ca. kl. 23. Måltider under rejsen for egen regning

Dag 2
Udflugt til Hautvillers med besøg ved Don Perignons gravsted i kirken, besøg hos champagneproducenten ”Tattinger ”om formiddagen. Frokost på restaurant i Hautvillers.
Besøg hos champagneproducenten ”J.M. Gobillaud et Fils”. Egenhændig rundvandring i Hautvillers., med eventuelt besøg på vinbaren ”Au 36”, hvor man kan lære at skelne mellem Chardonnay, Pinot Noir og Pinot Meunier, og på ”Cafe d’Hautvillers” samt besøge det smukke rådhus i den historiske champagneby. Middag på hotellet i Epernay.

Dag 3
Om formiddagen udflugt til ”Institut Oenologie de Champagne” (IOC)- besøg på det ønologiske centrallaboratorium. Foredrag om ”Dosage”og sensorisk bedømmelse af mousserende vine ved konsulent Pierre-Yves Bournerais, Inklusiv sensoriske øvelser. Desøg i IOC’s forretningen.
Frokost på lokal restaurant i Epernay.
Om eftermiddagen besøg hos gyro-pallette producenten ”Oeno-Concept”, der ligger tæt på IOC.
Middag på hotellet i Epernay.

Dag 4
Om formiddagen udflugt til ”Verallia” flaskefabrikken øst for Epernay. Verallia er en af hovedproducenterne af champagneflasker. Under besøget vil vi hører om ECOVA flaskens produktion og tryksikkereheds-testningen, Frokost på lokal vingård
Besøg hos Comité Interprofessionelle Vin de Champagne” (CIVC) i Epernay- Se på www.campagne.ft
Forevisning af CIVC sensoriske laboratorium. Der vil blive afholdt et mindre seminar om organisationens virke og uddannelsestilbud, bl.a. kurser over Internettet. Middag på hotellet i Epernay.

Dag 5
Om formiddagen udflugt til ”Station Oenotechniqie de Champagne” (Sofralab, OenopFrance). Besøge Sofralab centrallaboratoriet for ønologisjke analyser. Frokost på Restaurant Campanile i Dizy.
Foredrag om ”Assemblage” (blanding af grundvine) ved konsulent Adrien Moreau . Besøge ”Station Oeonotechnique de Champagne’s ”sensoriske laboratorium.
Om eftermiddagen faglig udflugt til design-virksomheden “Sparflex” samt deres samarbejdspartner ”Les Muselet de Valentin”. Topplader med prægning og logo-påskrifter er samleobjekt for ”champagne conniseurs”, hvilket tydeligt kan ses på ”Office de Tourisme” i Epernay .
Medfølgende gæster besøger om eftermiddagen champagneproducenten ”Moet et Chandon” med guide.
Middag på Hotel Les Berceaux i Epernay.

Dag 6
Udflugt til ”Tonnellerie de Champagne” lidt nord for Reims – ca. 1 time
Frokost i det landlige Reims område
Besøg på University de Reims, Institut de Viticulturre et Oenologie. Hvad forskes der i p.t.
Turistbesøg i Reims cathedralen. De franske kongers Roskilde Domkirke.
Middag på restaurant i Reims.

Dag 7
Hjemrejse: Afgang fra Epernay kl. 9.00. Ankomst København kl. ca 24.00 med kort stop for afsætning i Kolding kl. ca 22 og i Odense kl. ca 23.
Der vil være mulighed for med bussen at hjemtage mindre partier af vin og champagne efter nærmere aftale med chaufførerne.
Måltider under rejsen for egen regning.

Champagne 2016

Mosten opsamles i store kar under de 9 store presser hos Cooperative La Vigneronne i Vertus - Foto Søren Kofoed Nielsen

Toscana 2012

Grønt imellem rækkerne på Fattoria le Fonti - Foto 3073 © Ole Stauning

England 2010

Sedlescombe Organic Vineyard 2010. Foto © Ole Stauning.