Lars Jacobsen, Røjle Vin på Langeland, fortæller om årets gang i vingården på Dansk Vindag 2014 - Foto Ole Stauning

Besøg en dansk vingård

Danske vingårde over hele landet holder åbent hus på Dansk Vindag lørdag den 2. september 2023.

De besøgende tilbydes på de fleste vingårde en markvandring, hvor man kan få svar på sine spørgsmål om dyrkning af vin i Danmark, og bagefter smagsprøver af ejendommens produktion. På erhvervsvingårde vil der desuden ofte være mulighed for at købe ejendommens vine og eventuelt andre lokale produkter i gårdbutikken. Den almindelige åbningstid er fra kl. 13 til kl. 15, men der er vingårde, der holder åbent i længere tid.

Bag arrangementet Dansk Vindag står først og fremmest de lokale vinbønder, der gæstfrit byder alle interesserede indenfor i vinmark og vineri, og desuden Foreningen Dansk Vin, som har koordineret dette arrangement siden 2003. Foreningen Dansk Vin samlede fra 2018 både producenter af druevin og af frugtvin og såvel erhvervsvinavlere som hobbyvinavlere i én fælles organisation.

Medlemmer af Foreningen Dansk Vin, som ønsker at afholde åbent hus, kan tilmelde sig ved at logge ind og angive det under Medlemsdata.

I foråret 2019 blev foreningen yderligere udvidet med Mjød-bryggere. Således er foreningen inde i en meget positiv udvikling i disse år.

Det er muligt at blive medlem af foreningen – også selv om man ikke dyrker vin, men blot har interesse for vin. Alle interesserede kan blive medlem til en reduceret pris for resten af året ved at kontakte foreningens sekretariat på sekretariat@vinavl.dk.