Dansk Vinskue 2024

Dansk Vinskue 2024 vil finde sted den 21. september i Messe C i Fredericia.

Tilmelding af vine skal foregå i perioden den 15. juni til den 23. juni 2024.

Indlevering af vine skal foregå i perioden den 28. juni til den 4. juli 2024.

Bedømmelse af de indleverede vine vil finde sted i den 13. august 2024.

Som deltager får man for hver af de tilmeldte vine en kommenteret analyserapport, en dommervurdering ud fra udseende, duft og smag med point og dommerkommentarer samt fri adgang til Vinskuet.
Både analyse og bedømmelsen giver værdifulde informationer til det fremtidige vinificeringsarbejde.

Årets største mulighed for erfaringsudveksling

Erfaringsudveksling er måske den bedste inspiration som vi kan drage nytte af i vores bestræbelser på at fremstille bedre vin. Vi kan finde rigtig meget viden i litteraturen, i Vinpressen og på Foreningen Dansk Vins hjemmeside. Men når denne viden skal omsættes til praktiske handlinger i marken eller vineriet, bliver erfaringsudvekslingen værdifuld.

Der findes flere muligheder for erfaringsudveksling, bl.a. gennem de kurser, seminarer og møder, som Foreningen Dansk Vin arrangerer. Der er også gode muligheder for erfaringsudveksling gennem deltagelse i Lokal- og Erfagrupper. Men den største mulighed for erfaringsudveksling er Dansk Vinskue.

Du kan tilmelde dine egne vine til Dansk Vinskue og få dine vine bedømt af professionelle dommere. Desuden får du analyseret dine vine. Både bedømmelserne og analyserne kan du bruge til at sammenligne med dine egne observationer og analyser.

Det er de færreste, der har udstyr, der kan analysere vinen med en høj præcision. Sammenligninger med dine egne analyser kan bidrage til overvejelser om anskaffelse af nødvendigt udstyr. Det kan også bidrage til hvordan du kan korrigere dine egne analyser.

Det professionelle udstyr kan sædvanligvis analysere vinen på flere relevante områder end det udstyr, som du selv disponerer over. Det kan give nyttig viden på områder, som ellers ikke kan gennemskues eller forklares.

På vinskuet har du mulighed for at smage på de tilmeldte vine, og udveksle erfaringer med de andre på vinskuet. Selvom du ikke tilmelder dine egne vine i år, så bør du alligevel besøge vinskuet. Det er både en spændende smagsoplevelse og værdifuld inspiration.

Gå ikke glip af årets vinskue.

Reglerne for 2024 offentliggøres ultimo april.

Yderligere oplysninger kan ses på siden Lovgrundlag.

Dansk Vinskue historisk

Dansk Vinskue er Foreningen Dansk Vins i særklasse største tilbagevendende arrangement, årets højdepunkt i foreningslivet og en enestående lejlighed til at danne sig et indtryk af bredden i nordisk vin. Arrangementet bæres af en stor indsats af en skare af flittige medlemmer, både i vinskue-udvalget og andre, der hjælper med det praktiske. Vinskuet er altid vel besøgt; men endnu flere medlemmer burde unde sig den oplevelse at deltage. Også i gallamiddagen om aftenen og de ledsagende arrangementer så som vingårdsbesøg, der i nogle af de senere år har været om søndagen efter vinskuet.

Det første vinskue blev afholdt i 1998. Dengang og frem til og med 2002 blev det afviklet sammen med den ordinære generalforsamling i andet kvartal, og kun vine fra det foregående høstår kunne bedømmes. I 2003 adskilte man generalforsamlingen og vinskuet og flyttede dette til august, blandt andet for at imødekomme kritik af, at de fleste vine fra året før reelt ikke var drikkeklare allerede i andet kvartal. Dansk Vinskue udvikler sig løbende og flyttede efter nogle år med afvikling i forsommeren i 2017 tilbage til sensommeren.

De seneste års vinskuer

Dansk Vinskue 2023, lørdag den 24. september på Hotel Faaborg Fjord
Dansk Vinskue 2022, lørdag den 19. september i Comwell Hotel Køge Strand
Dansk Vinskue 2021, lørdag den 18. september i MESSE C, i  Fredericia
Dansk Vinskue 2020, lørdag den 9. september på Hotel Faaborg Fjord i Faaborg.
Dansk Vinskue 2019, lørdag den 7. september på Vilcon Konferencecenter i Slagelse
Dansk Vinskue 2018, lørdag den 1. september på Hotel Comwell i Kolding.
Dansk Vinskue 2017, lørdag den 19. august på Hotel Comwell i Middelfart
Dansk Vinskue 2016, lørdag den 18. juni i Ringsted Kongrescenter