Vingårdsturisme
Interesseret i vingårdsturisme?
En god økonomi i en dansk erhvervsvingård er på ingen måde et givet forhold. Man skal producere vine, der er en tilstrækkelig efterspørgsel og avance på, man skal ikke dele sin fortjeneste med for mange mellemhandlere, der skal have en bid af kagen, og man bør have et bredt udbud af produkter og services, og ikke sætte alt på én hest.
Turister som besøger en vingård kan have forskellige forudsætninger og interesser. De fleste falder nok indenfor den gruppe, som man kalder gastroturister; men der kan også være nogle, som har særlig viden om vindyrkning eller vinfremstilling. Denne – man kan vel tillade sig at kalde den mere nørdede – gruppe vil ofte uden videre affinde sig med primitive forhold, hvis man har noget fagligt interessant at byde på. Det vil sige, at man kan slippe afsted med et program, som også mange hobbyvinavlere langt hen ad vejen kunne afvikle: En vandring i vinmarkerne, eventuelt et smut forbi vineriet, og en efterfølgende vinsmagning og derefter mulighed for at købe gårdens vine.
Et eksempel på en sådan gruppe af turister kunne være medlemmerne af en vinklub, og man kan jo starte med de indenlandske. I det enkleste setup er butikken – med plads til at en lille gruppe kan smage på vinene – og med tilhørende parkering – den eneste kundefacilitet, der er etableret, og den fungerer også ved salg til lokalbefolkningen. Arrangementer og faciliteter, der i første omgang retter sig mod lokale kunder, kan ofte umiddelbart eller med tilpasninger for eksempel sprogligt på lidt længere sigt være et tilbud til turister også.
Udenlandske turister
I Danmark er der nationalitetsmæssigt to helt dominerende grupper af turister: Danskerne og tyskerne. De sidstnævnte kommer her først og fremmest som kyst- og naturturister, de lejer et sommerhus og handler i lokale supermarkeder og tilbereder deres egne måltider. Slutresultatet er, at de ikke bruger ret mange penge. Og de kommer jo også fra et land med en lang tradition for vinproduktion, så der er ikke nogen særlig feriestemning forbundet med at opleve en vingård. Man kan selvfølgelig ikke bare affærdige en så stor gruppe af turister, for der vil ligesom med danskerne være en del af dem, som er vininteresserede.
Næst på listen men med meget færre overnatninger end tyskerne følger vores nordiske naboer og vores næsten-naboer fra Holland og England. De nordiske gæster er betydeligt mere spendable end tyskerne, og formentlig mere tilbøjelige til at opfatte et vingårdsbesøg – inklusive muligheden for direkte salg – som en eksotisk oplevelse. Så måske kan man overveje at målrette sin markedsføring mod dem?
Vingården
Inden man inviterer gæster indenfor skal man være klar til det. Gæsterne skal komme til et sted, der ser pænt og ordentligt ud, og hvor man giver et professionelt indtryk. Selvfølgelig vil og må de besøgende gerne opleve, at der foregår nogle aktiviteter på en produktionsejendom i drift; men det er vigtigt at signalere, at man udviser den omhu, som vindyrkning og vinproduktion kræver, og det indebærer altså også, at der skal være pænt og ordentligt på ejendommen.
Hvis man vil lave rundvisninger, så skal man have noget at vise frem og også have nogle erfaringer med vindyrkning og/eller vinfremstilling, så man har noget at formidle, og til vinsmagninger skal man naturligvis helst have noget egenproduceret vin, som man efterfølgende kan sælge af. Det direkte salg kan og bør udgøre den helt dominerende del af de fleste små vingårdes afsætning.
Café og overnatning
Café og restaurant er noget man kan arbejde hen mod, det kræver blandt andet et godkendt køkken og en spiritusbevilling. Derefter har man mulighed for at skænke et glas vin til en anretning eller et måltid, så de besøgende kan opleve vinen i den rette sammenhæng, som den er produceret til.
Endelig kan man tilbyde turister overnatning i ferielejligheder eller ved at drive bed & breakfast, i dette tilfælde inviterer man gæster ind i sit private hjem. Så her taler vi ikke længere alene om et supplement til vingårdens økonomi; men om noget som man skal have interessen for og mentaliteten til at leve i for dets egne værdier.
Rejsearrangører
Vil man hellere have styr på, hvornår gæsterne kommer, og fri til at koncentrere sig om andre opgaver resten af tiden, så kan det være praktisk at træffe aftaler med en rejsearrangør, der så ankommer med et rejseselskab i en bus. Sådan en aftale er næppe gratis; men den kan være den nødvendige og mest rationelle løsning.
Et aktuelt eksempel i sommeren 2021 på en sådan selskabsrejse er Vagns Kulturrejsers ”Chateau de Danemark” rundtur til fem danske vingårde med helpension og to overnatninger på hotel i dagene 27.-29. juli, se nærmere på https://vagns.dk/ – andre af Vagns ture omfatter også vingårdsbesøg.
Hvordan kan man tænke turismen ind i sin virksomhed
I FDV vil vi gerne bidrage til at udbrede viden og mulige beslutningsgrundlag til vores medlemmer, i al almindelighed og her specifikt vedrørende hvordan man kan drage fordel af turisme i sin vinproducerende virksomhed.
Der vil derfor blive fulgt op på denne korte indledende artikel, og vi søger også skribenter der både har lysten til og forudsætningerne for at skrive eller bidrage til en eller måske flere artikler om dette område. Det er ikke vingårdsportrætter, vi er ude efter; men beskrivelser af, hvordan man kan tænke turismen ind i sin virksomhed, hvad det kræver af vingården og hvad der aktuelt rør sig indenfor området. Du kan skrive til redaktion@vinpressen.dk.
Supplerende læsning
Fonnesbech-Sandberg, Martin & Robin Rich (2020): Turismens økonomiske betydning i Danmark 2018. VisitDenmark.
Artikel i Vinpressen 2011 nr. 4, side 20: Hagerman, Lars: Nordsjællands vinturisme og vinveje.
Artikel i Vinpressen 2011 nr. 4, side 14: Stauning, Ole: Glenholm Vingård.