Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Pletter på bladene

Dette emne indeholder 10 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Lars Jacobsen Lars Jacobsen 1 uge, 3 dage siden.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Lars Holt
    Lars Holt
    Keymaster

Jeg er stødt på et spørgsmål om pletter på undersiden af vinbladene på Havenyt. Er der en af jer, der kender til problemet?

https://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/18730.html#e126783

Lars Holt
    Lars Holt
    Keymaster

Ja, jeg burde selvfølgelig have lagt billede på. Her bagsiden:

Og her forsiden:

Lars Jacobsen
    Lars Jacobsen
    Participant

Det er galmider. Der komme små ‘buler’ på oversiden af bladene. Hvis der ikke er så mange angreble blade kan de med fordel indsamles og smides (langt) væk.

Med venlig hilsen

lars Jacobsen

Lars Holt
    Lars Holt
    Keymaster

Hej Lars (Holt)

Jeg ser det værende et overstået problem for i år Bladgal mide men et voldsomt angreb.

Du kan ikke se miderne for de sidder i toppen af de ny skud og resultatet er plantens reaktion overspændt

overflade og hvidt spin på under siden.

Behandling et mide behandlings middel til næste år ( et jordbærbehandlings middel ) ved udspring.

Med venlig hilsen
    Jens 1108

Lars Holt
    Lars Holt
    Keymaster

“Hvis der ikke er så mange angrebne blade kan de med fordel indsamles og smides (langt) væk.”

Du mener sikkert i restaffald, så de bliver brændt.

Jeg har selv lige set netop dette problem ved en gigantisk producent i Italien hvor de tapper 1,1 millioner flasker om året. (Marchesi Antinori syd for Firence). Jeg fik aldrig spurgt hvad det var, men har så nu fået et “dansk” svar. Åbenbart et problem der også findes ved producenter med styr på sagerne langt mod syd…

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Lars Jacobsen
    Lars Jacobsen
    Participant

Ja, jeg kommer  bladene i en plastpose og derefter i skraldespanden der går til forbrænding.

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Diagnosen er rigtig, men den bliver ved hele året. Midlet er at rykke de angrebne blade af og smide dem i skraldespanden – og sprøjte med svovl, ofte. Vi har dem i en mark her i Midtjylland, nu på 3. år, men det bliver mindre og mindre. Det skal måske lige pointeres at sprøjtesvovl er et gødningsstof. F.eks. Pioneer S gødning. Hos vinmager.dk kan man købe 75 g for 19 kr. så det er ikke den store omkostning.

Æggene overvintrer i knopperne, og er så klar til at fortsætte næste år.

Lars Jacobsen
    Lars Jacobsen
    Participant

Det er mit indtryk, at galmiderne hos mig er introduceret med nyplantede podede planter fra Tyskland. Det var på sådanne planter jeg første gang opdagede symptomer. Hvert år har jeg få blade med symptomer men jeg kan hode det nede ved indsamling af blade der bortskaffes med dagrenovationen. Jeg tror denne indsats er vigtig, har selv oplevet slemt angrebne marker i Mosel.

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Angrebet i Midtjylland er formentlig kommet fra Tyskland på orion planter. Angrebet bliver mindre med tiden ved aktiv bekæmpelse, dog kan vi se at de breder sig lidt. Måske bør man have flere tidlige sprøjtninger. Sprøjtesvovl er jo harmløst, så det vil der ikke ske noget ved.

Lars Jacobsen
    Lars Jacobsen
    Participant

Bekæmpelse af galmider i vin

Miderne lever inde i gallerne og da ’åbningen’ til disse (på undersiden af bladene) er dækket af fine, tætte hvide hår er bekæmpelsen svær.

Galmiden overvintre inde i knopperne og efterhånden som knopperne udvikles flytter de sig til de unge blade og lever herefter udelukkende inde i gallerne. Så bekæmpelsen er svær. Indsamling og bortskaffelse af angrebne blade med dagrenovationen må være en god løsning ved begrænsede angreb. Hvis der skal sprøjtes, så er eneste mulighed når miden bevæger sig fra knoppen og ud på de unge blade. I bogen ’Farbatlas Krankheiten, Schädlinge und Nützlinge an der Weinrebe’ anbefales ud over indsamling af blade sprøjtning med svovlpræparater eller olieholdige midler fra BBCH 03 (knop opsvulmet men ikke grøn) til BBCH 05 (uldstadiet) i perioder med temperatur over 15 grader.  Desuden skulle der være en type rovmider man kan udsætte til bekæmpelse af galmiden.

Ifølge Australske angivelser, så skulle miden normalt ikke have voldsomme økonomiske konsekvenser, selvom det ikke ser kønt ud på planterne. Så det er måske ikke så vigtigt at gøre noget overhovedet.

Jeg selv indsamler inficerede blade og smider dem i skraldespanden.

Med venlig hilsen

Lars Jacobsen

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.