Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Frost – og Frostect

Dette emne indeholder 2 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Ribo Petersen Mogens Ribo Petersen 2 måneder, 2 uger siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Så kom frosten igen her tidligt morgen d. 5/5. På trods at at jeg havde sprøjtet alle planter grundigt med Frostect 2 dage tidligere, undgik jeg ikke skader. Jeg kender ikke temperaturen, men lige uden for espalieret var roser dækket af rim i 80 cm´s højde og nogle af havens stauder havde lagt sig ned. Især i det koldeste hjørne af marken var der en del skader. Det er lidt mystisk, for 2 skud lige ved siden af hinanden var flere steder påvirket helt forskelligt. Med få cm´s mellemrum kunne det ene skud være frossent mens naboskudet stod uden skader. Jeg mener ikke det er sprøjtesjusk da jeg behandlede planterne meget grundigt. I forhold til vejledningen på pakningen hvor der står at midlet skal aktiveres ved omrøring i ½ time før brug, nøjedes jeg med at ryste sprøjten grundigt flere gange i ventetiden.

Måske er Frostect alligevel ikke det mirakelmiddel jeg drømte om ? Herunder ses 2 skud af Rondo. Det til venstre er dødt mens det til højre er uskadt.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine RibolundFrostskade på Rondo

Jens Madsen
    Jens Madsen
    Deltager

Mogens

Du kan se på dit eget billede hvad der er sket,

der har være tilstrækkeligt luftskifte til det øverste skud er svedet og tilstrækkeligt med læ så skud 2 ikke er svedet af.

der er en lille mulighed for at anden knoppen eller 3die knop kommer alligevel , dette viser jeg også i min artikel der blev indsendt december 2014 hvor der er billeder af samme situation.

Benny Grested i Gudme har stor succes med at anvende FrosTecht. se høst rapporten.

Når der står at opløsningen skal hvile en ½ time før brug så er dette meningen idet der stadig væk vil være uopløste klumper af produktet og disse vil altid ramme ved siden af og opløsningen er derfor blevet for tynd.

Så er applikationen 30 timer tilstrækkelig før frosten indtræder det der står på brugsanvisningen.

Der lærepenge i alt.

mvh.

jens 1108

Husk – 7 gr.C. kræver total vindstille -5 kræver noget læ. ( dit billede )

Hej Jens,

Tak for dit svar. Jeg vil lige understrege at jeg lavede blandingen 45 minutter før applikation og nøjedes med at ryste sprøjten nogle gange inden udsprøjtningen. Jeg kan forstå din pointe hvis det havde blæst lidt, men der var totalt vindstille denne morgen.

Nu truer frosten igen og for en sikkerheds skyld lavede jeg en lille blanding som stod med min magnetomrører ½ time inden den blev fortyndet i sprøjten.

Jeg vil glæde mig over at skaderne var minimale – nok takket være Frostect. Kun omkring 5 % af markens skud røg denne morgen og det er da til at leve med… at det er lidt køligt på Fyn ses herunder – og så skal jeg have aftalt med naboen til højre at jeg må slå hans græs når frosten truer ! Riesel (forrest) og Pinotin (næste række) står med netop udsprungne knopper.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Majfrost

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.