Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Vinen gærer ikke færdig med Lalvin 71B

Dette emne indeholder 20 svar, har 9 stemmer og blev senest opdateret af Carl-Henrik Brogren Carl-Henrik Brogren 1 år, 1 måned siden.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

Man kan godt bruge refraktometer. Det kræver blot lidt mellemregninger. Denne her er let at bruge https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Men det kræver selvfølgelig minimalt med tørstof. Ingen druerester osv.

Flydevægte kan også være problematiske ved for meget co2 i vinen. F.eks. efter kold hvidvinsgæring.

Per Bach
    Per Bach
    Deltager

Hej Jan

Jeg har selv forsøgt at finde en metode til måling af restsukker , og har også været inde over de nævnte glykose teststrimler , men det kan ikke bruges og Jeg er for så vidt enig med Ole , Refraktometeret vil typisk vise 20-25 oe når der er ca. 0,5- 0 g/l restsukker i vinen, og oeselvægten er ikke nøjagtig nok. Jeg mener at den eneste nøjagtige måde at bestemme restsukkeret i færdig vin er ved en inddampning på en eller anden måde , men det er vist  er en meget langsommelig affære.  Ellers er det vist kun med meget dyre instrumenter (flere hundrede tusinde) der kan klare dette.

Men er der ikke en kemiker i foreningen der kan forklare dette nærmere.

Hvis man meget gerne vil have sukkerindholdet i sin vin bestemt, er der jo også den mulighed som jeg har benyttet mig af nogle gange , nemlig at betale sig fra det. der er vist flere erhvrvsavlere der tilbyder at gøre dette, f.eks Skærsøgård.

Per

Anonym

CLINITEST fra Bayer har man tidligere har kunnet købe, men de er ude af markedet pga, at det vistnok blev forbudt at sælge dem i EU. Testen er let at udføre. Der er imidlertid kommer et andet fabrikat fra Wagner-Alzey, som kan købes på denne adresse:  https://www.arauner.com/messintrumente-zubehoer/121/clini-test-zuckerschnelltest-in-vergorenenbr/getraenken

se også: https://www.wagner-alzey.de/product_info.php?category_id=634&products_id=2581

Testen giver et nogenlunde billede af hvor meget rest-sukker der er. Det er dog hovedsagelig glukose den tester.

Hilsen fra Silkeborg.

De fleste stop i gæringen skyldes mangel på enten vitaminer, og grundstoffer som gæren har brug for i sit arbejde, typisk kvælstof (N) eller phosphor (P). ved en ny gæring tilsæt ekstra gærnæring, men af den type der indeholder vitaminer, thiamin og niacin (B-vitaminer) er særligt vigtige.  De anden årsag kan være drastiske temperatursvingninger, som mange gærtyper ikke bryder sig om at blive udsat for.  Hold helst om muligt en stabil temperatur, høj eller lav efter gærtype og vintype. Lalvin 71B kan lave en  delvis malolaktisk gæring, som enn specialitet.  Iøvrigt at restsukker på 1 g/L jo stort set ingen ting, nemlig kun et sukkerindhold på 0.1% , men det sikkert har været 20-25% i mosten fra start.  Man champagner  kan godt have både 1 og 5 g/L i sukkerindhold men vil fortsat være til den tørre sidde.  Visse sukkerstoffer, som f.eks. visse pentoser kan gæren ikke fermentere. – og ja hvis der virkelig skal gære videre so er DV10 og mange andre robuste, men jeg tror personlig – uden at vide det – at problemet med gærstop nok snarere skyldes manglen vitaminer eller grundstoffer.

Dog burde der være rigelig med næringstoffer i de forskellige ting tilsat, meget af det slet ikke nødvendig, bare der er tilstrækkelig kvælstof og phosphor plejer at at forløbe uden problemer

Accuvin Quick test har et såre enkelt kit for restsukker (RS) måling, der er ultra følsømt og såre enklet i brug (0-2.0 mg/L er måleområdet – men prøver med større indhold kan selvfølgeblot fortyndes). Ingen titrering, intet analyseudstyr etc er nødvenligt . Det er så let som at bruge en urinstik hos lægen for test af urinsukker, urin- protein etc.  Der findes på min hjemmeside også link til YouTupe videoer, der viser hvor let det er at bruge Accuvin Quick test, som er udviklet af Mike Miller i Napa Valley….

Jeg er eneforhandler at disse Quick test i Scandinavian… Prøv det og oplev for lette disse test er i brug. Pris 20 kr/test ved 100 stk, og 30 kr/test ved 50 stk., 40 kr/test ved 25 stk, og 50 kr/test ved 10 stk.  En titrering koster typisk 50-60 kr  eller mere pr. analyse (analyseudstyr og reagenser inklusiv). Jeg kan også levere professionelle enzymatiske analyser for glucose og fructuse, som kræver kostbart udstyr. Fremtiden er biosensorer for glucose, fructose, æblesyre, ethanol etc og det skaffer jreg også gerne, ligesom alt andet inden for vin, cider, øl og most analyser.

Det sælger jeg – sammen med utallige andre typer Quick test analyser for bl.a. Total syre (TA), Æblesyre, Mælkesyre, Fri Sulfit, via min hjemmeside http://www.vinosigns.dk, se under analysekits.

Restsukker måling – see http://www.vinosigns.dk under vinanalyser og analysekits.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.