Forside Vinavlerforum 5 – Foreningsstof Vinavlerforum – yt?

Dette emne indeholder 13 svar, har 8 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Ribo Petersen Mogens Ribo Petersen 1 uge, 6 dage siden.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

I en tid, hvor alt efterhånden styres af Facebook, er det tydeligt, at færre og færre medlemmer (mig selv inklusiv) logger ind på vores forum. Jeg ved ikke, om det er trist, eller om det blot er en naturlig ud/af-vikling.

Forum er ikke (mere?) det sted, hvor vi i foreningen kan skabe kontakt/diskussion/oplysning.. eller?

Eller er vi i en situation, hvor vi tager direkte kontakt med hinanden i stedet for? Det er jo i så fald en positiv udvikling, selv om øvrige medlemmer så ikke får de samme informationer.

Jeg tog konsekvensen for et års tid siden og oprettede en gruppe på Facebook, der hedder ‘Vinfremstilling – Interessefællesskab, men også Køb, Salg og Bytte’ Gruppen er nu på 143 medlemmer. Der er dog endnu ikke den vilde aktivitet rent diskussionsmæssigt i gruppen, så måske er det bare sådan, at der bare ikke ER de store behov for sådanne fora? Det undrer mig bare, for tidligere var der da god gang i foreningens Vinavlerforum..

Er der nogen, der har gode indspark til ovenstående? (hvis der altså er nogen, der læser indlæggene her på Forum…..

HIlsen

Torben Løvenstein, 1053

Per Bach
    Per Bach
    Participant

Hej Torben

Jeg tror at aktiviteterne på forum er meget årstidsbestemt, jeg selv har mange andre ting at tænke på  i december, og januar /februar måned er jo på mange måder . en stille tid for mange vinavlere.

Så hvis der ikke er den store aktivitet er det da helt i orden .

For mig er det mere vigtigt at det der skrives om på forum er relevante spørgsmål/viden , og ikke bare historier fra dagligdagen.

Jeg er sikker på at der nok skal komme gang i debatten på forumet igen, og det skal selvfølgelig bevares

Vh Per Bach

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Jeg har svært ved at se, at facebook skulle kunne gøre det bedre, end vi gør det her.

Jeg håber, I har ret..

Per Bach
    Per Bach
    Participant

Jeg er enig med Lars

Lad os dog alle forsøge at gøre netop vinavlerforum til den foretrukne side til gode diskussioner, inspiration – ja hele den faglige snak om vinavl, uanset om man er nybegynder eller garvet vinbonde. Viden går tabt hvis vi ikke forsøger at samle trådene her. På facebook møder man kun en flig af vinavlerne. Her burde man kunne møde alle.

Jeg har selv haft stor glæde af dette forum, som har hjulpet mig igennem meget siden jeg startede i 2013. Summen af den viden jeg har fået her sammen med erfagrupper, medlemsbladet og besøg hos vinkollegaer, har gjort at jeg er på sikker grund og har formået at lave vin der tåler sammenligning med de professionelle avleres vin. Det havde jeg håbet ville ske en dag, men at det er sket så hurtigt, skyldes kun den gode hjælp jeg har fået. Vinavlerforummet har som sagt en stor del af æren for min succes i marken og i kælderen så jeg kan kun opfordre til at støtte op om dette forum.

Som Per Bach skriver, er det jo en stille periode lige nu. Vinen venter et par måneder på at blive flasket og lige nu bruger jeg og mange andre jo nok tiden på vinterbeskæring, men dette emne er jo allerede belyst mange gange.

Jeg har ind i mellem hørt at nogle medlemmer er “bange” for at bringe et emne op her. Til dem vil jeg blot sige at jeg selv kun har mødt imødekommenhed til de spørgsmål jeg har bragt op her. Det gælder også de spørgsmål jeg stillede da jeg var helt ny i faget. Vær ikke bange for at stille såkaldt “dumme” spørgmål ! Der er hjælp at hente her 🙂

Med håbet om en super 2018 sæson.

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Hans Nielsen
    Hans Nielsen
    Participant

Hej

Jeg hedder Hans Nielsen og styrer Faxinge vingård.  Jeg er lokket ind her for , at finde ud af om Glimmerbøsser er skadevoldere ,-( der er mange af dem ) det er en meget vanskelig og besværlig side at finde rundt i, derfor ville det være lettere om man havde en lukket gruppe på facebook. – findes den måske.

hilsen Hans Nielsen

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Ja, glimmerbøsser er skadelige, de kan æde blomsterne.

Prøv at slå op på Google med søgeordene glimmerbøsser – raps

Hilsen fra Silkeborg

Førhen fik man en mail hvis der var et indlæg på Forum. Husker jeg forkert? Det kunne jeg godt ønske mig igen. Vi var nok også flere som ville logge ind hvis det var sådan.

UPS ! Ser lige nu at Ole Stauning i 2017 har skrevet om dette. Skal lige vænne mig til det nye Forum.

Jeg er enig i at man godt kan føle at man bliver “kørt lidt over” her på forum. Det gør at man ikke vil stille dumme spørgsmål.

Facebook som jeg ser det er mest til at få nye medlemmer til foreningen bla. Derfor ser jeg Tobens gruppe på facebook som meget kærkommen, men er ligeledes enig at den saglig snak om vin finder sted andre steder f.eks. vinavlerforum.

Hej Kenneth – og andre “vinavlerforum forskrækkede”.

Kig dig omkring på de mange tråde og svar der er her på siden. Der er jo heldigvis mange passionerede vinavlere der har deres egen mening om hvordan man dyrker vin. Jeg jokede selv lidt med at de ca 10 kontakter jeg fik, da jeg startede med at dyrke vin, havde mindst 15 forskellige meninger om hvordan man dyrker vin :-). Nu har jeg lært det – især fra gode kollegaer netop her på dette forum.

Du skal ikke følt dig “kørt over”. Jeg mener at tonen herinde er rigtig god og du skal ikke forveksle den store passion mange af os har – og diskutterer her – er udtryk for at nogen skal holdes ude – vi er blot vilde med at lave vin !

Spørg løs hvis du har noget du er i tvivl om. Kender jeg mine kollegaer ret, hjælper de (og jeg) dig gerne med et ordentligt svar. Såkaldt “dumme spørgsmål” forekommer kun hvis spørgsmålet allerede er grundigt belyst her i forummet. Held og lykke 🙂

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Jeg synes, at den store aktivitet på Vinavlerforum her i vækstperioden, viser at det er det rigtige sted at søge svar og at videregive erfaring.

“Der findes 15 svar på 10 spørgsmål”. Ja, og det er ikke så mærkeligt, for Danmark er en ny vinavlsnation, og vi bygger på forskellige erfaringer, selv om vi alle nok er startet med “Vinavl i Danmark”.

Og hvert år giver nye erfaringer. Og vinplanterne finder hele tiden på nye muligheder for at klare sig godt. Det ser vi tydeligt på vores årlige markvandring.

Jeg har kun været med i 19 år, så jeg har meget at lære endnu. Jeg er stadig i gang med at arbejde med jord og gødning. Jeg er nået frem til, at jorden skal tilføres meget kompost/dyregødning uden for meget kvælstof, så den bliver dybmuldet. Mit muldlag er nu 50-60 cm.
    Andre mener at kunstgødning kan klare opgaven.

Jeg har nu på 3. år undladt at sprøjte mine vinplanter med svovl, mælk eller andre bekæmpelsesmidler. Jeg har sprøjtet i 2016 med trichoderma – en svampespore, der skulle udkonkurrere andre svampesporer, f.eks. meldug, vinskimmel og gråskimmel. Og samtidig dyrker jeg grøntsager under vinstokkene. Bl.a. skulle bælgfrugter, udover at danne kvælstof, Beskytte mod svampeangreb.
    Det er mit indtryk, at der er opstået en balance i min vinmark, så de gængse sygdomme, selv om de ikke er udryddet, ikke slår skadeligt igennem.

Andre har den holdning, at man skal slå alle skadevoldere ihjel. Men dermed slår man også beskytterne ihjel. Og tilsyneladende er det skadevolderne, der kommer hurtigst igen.

Lad mig lige understrege at jeg kun finder det positivt at der er så mange meninger om at dyrke vin. Det er jo det der gør det spændende, at der ikke er en færdig instruktionsbog i hvordan man gør det. Nu har jeg efter 6 år lært at lave vin som jeg kan være bekendt at sætte på bordet. (Det gælder så ikke lige 2017 årgangen…) Men der er stadig rigeligt med spørgsmål til at gøre det endnu bedre. Når jeg har dyrket vin i 19 år som Lars Holt, vil jeg sikkert sige det samme som ham. Det håber jeg da – ellers ryger den motivation der er den vigtigste faktor for at det lykkes !

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.