skip to Main Content
Forfatter
Emne

Er der andre end mig der er bekymret for årets høst.

det er Idag 22/5 endnu et stykke til udspring for vores vedkommende

i Århus hvordan ser det ud andre steder i landet

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
Forfatter
Svar

På Vejle/Fredericia kanten har vi udspring på alle sorter, men er ca. 3 uger senere end de sidste 2 år. Sommeren skal blive noget nær perfekt hvis vi skal opnå en god høst i år.

Her er alle sorter også sprunget ud, men jeg har ikke haft tid til at taste dataene ind i høstskemaet, men jeg vil også tro, at vi er ca. 3 uger efter normalen.

Jeg modtager gerne data fra jer, der har flere års resultater, så vi kan lave en oversigt over årets gang, som vi har gjort de seneste år.

På Sydfyn er de sidste sorter: Regent og Phønix sprunget ud den 20. / 5.
    Det er ca. samme tid som i 2010.
    Så er det nærliggende at tro, at høsten bliver 3 uger senere end normalt.
    Vores årgang 2010 bruger vi mest til glögg eller toddy på grund af den rigelige syre.
    Måske skal vi i år vænne os til at der skal tvangshøstes når vejret bliver for dårligt sidst i oktober. Solaris skal dog nok blive moden.
    Her er udspringsdatoer fra 2010:
    Udspring 2010.
    12. maj: Rondo og Leon Millot. –
    18. maj: Solaris, Orion, Bolero og Nero. – 
    21. maj: Regent og Phønix. Der er ingen frostskader, men alle er ca. 3 uger senere end sidste år.

Her er udspring i gennemsnit den 17. maj hvilket er 7½ dag senere, end gennemsnittet fra 2013 til 2021. Vi har haft andre år, der også var sent i udspring.

Undskyld!
    Jeg fik ikke rettet regnearket helt til. Jeg er 12 dage senere, end normalt, for mit udspring er i gennemsnit 6. maj, som resten af landet i gennemsnit.

I får lige mit udspring også:

Ortega 12/5
    Johanitter 14/5
    Birstaler Muscat og Rondo 17/5
    Solaris 18/5
    Zalas Perle 19/5
    Riesel 21/5
    Pinotin 23/5

Det bliver ikke nemt i år, hvis vi ikke får en supersommer. Det er der desværre ikke meget der tyder på.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Jeg skal hilse fra Jens Madsen og minde om, at planterne vil mangle næring, når rødderne står i så kold jord, som det er tilfældet i år.

Se

https://vinavl.dk/files/Vinpressen_2012_4_web.pdf side 10

Nu er Lucie Kuhlmann og Castel sprunget ud. Det er på nøjagtig samme dato, som i 2020, så det tyder på, at den varme juni har fremmet udviklingen, så vi har indhentet den tid vi tabte op til udspring.

Så er det tid at registrere blomstring.

Det var da en god nyhed !

Jeg vil nøje følge udspring her 🙂

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.