Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Udspring 2019

Dette emne indeholder 9 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Ribo Petersen Mogens Ribo Petersen 3 måneder, 4 uger siden.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Jeg har bemærket at mindst 2 af mine sorter er sprunget ud – formodentlig i dag.

Gå jævnligt i vinmarken og registrer udspring – når bladspidserne har sluppet knoppen.

Når alle dine sorter er sprunget ud, vil jeg bede dig om at sende mig resultatet. Vi bruger det så i en foreløbig høstrapport, så vi har et bedre grundlag for at bedømme den kommende sæson. Senere følger registrering for blomstring og for farveskifte.

Ole Stauning
    Ole Stauning
    Deltager

Er det korrekt husket, at det er stadie BBCH 09 Udspring – tydelige grønne bladspidser som vi registrerer?

DBH Ole

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Ja, der er ikke ændret i det.
    Undskyld min alternative beskrivelse af bladenes udfoldelse fra knoppen.

Også meget tidlig udspring på Mors i år:

Riesel: 22/4
    Solaris: 22/4
    Rondo: 24/4
    Muscaris: 24/4
    Regent: 26/4
    Zalas Perle: 26/4

mvh Hans Jørgen, Sindbjerg Vingård

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Hans Jørgen, du er altså 14,4 dage tidligere, end gennemsnittet.
    Har du droppet Orion, som jo er en af de senere sorter?

Hej Lars
    Ja, jeg har droppet Orion og gravet alle Ortega op, da de ikke har været optimale i en økologisk godkendt vingård i det nordvestjyske! Riesel har et meget tidligt udspring. Årsagen hertil skal nok findes i mit to-årrige forsøg med “indpakning i fiberdug” i år fra 6/4 til 29/4. 

Så er alt sprunget ud hos mig – netop som frosten satte ind – suk…

Ortega og Johanitter 27/4

Solaris 30/4

Zalas Perle, Pinotin, Riesel, Rondo 3/5

Birstaler Muscat 4/5

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund (Marslev på Østfyn)

Så blev der da stille her… Mærkværdigt at ikke flere melder deres data om udspring ind ??? Oven på sidste års supersæson have jeg da troet at flere var i hopla til at melde deres data ind. I sidste nummer af Vinpressen blev det tydeliggjort at vores data er vigtige og kan bruges til at forudse høsttidspunkt. Så ved jeg godt at det handlede om blomstring – men lad os få det hele med !

Meld nu jeres data ind om udspring til Lars Holt…

Bedste hilsener

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Tak for reminder Mogens

Udspring i Bedsted på Midtsjælland er som følger:

Rondo: 1. maj

Früburgunder: 2. maj

Cabernet Cortis: 4. maj

Solaris: 2. maj

Zalas Perle: 5. maj

SUK! Natten mellem 4. og 5. maj faldt temperaturen. Allerede kl. 21 var der -1 C og i løbet af natten har der over flere timer været -3,7 C.

Dette betyder at alle knopper/udsprungne skud er frosset og sæsonen principielt overstået.

Vi ses i 2020.

Kim

Øv hvor trist !

Du havde fortjent bedre da netop du var den der fik mig til at se “lyset” med korrekt beskæring og tålmodighed med bæring. Min 2013 vinmark er i topform nu. Håber din bliver det igen i 2020… Jeg havde selv en dybfrossen mark på samme tid som dig. Rondo tog nogen skade men ikke rigtig slemt. Resten klarede sig stort set uden skader. Uden at have håndfaste beviser vil jeg mene at min Frostect sprøjtning reddede det meste.

Bedste hilsener

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.