skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Diverse » syge/rådne druer

Forfatter
Emne

syge Solaris druer

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
Forfatter
Svar

Det ligner gråskimmel. Jeg har også tænkt på hvepse angreb, men ser ingen udhulede skaller.

Jeg håber at mange vil indrapportere vinmarkernes sygdomsproblemer sammen med deres høstrapporter. Efter hvad jeg har hørt er der usædvanligt meget Gråskimmel i Solaris i år, og sådan er det også hos mig; men det kan jo være selvforskyldt. For at kunne konkludere noget må vi have et solidt sæt data.

DBH Ole

Er ret sikker på at druerne er angrebet af vinskimmel. Prøv at smage på de brune druer,  og mål Oe som sikkert vil være rimelig høj. Hvis smagen er ok er vi flere der laver vin på de angrebne druer. Indtil nu smager den ufærdige vin som Solaris smager normalt.

Hvis det skulle være gråskimmel, som jeg ikke ser på billedet, smager druerne ikke godt og er uanvendelige til fremstilling af vin.

Søren, det er Gråskimmel (Botrytis cinerea), ikke Vinskimmel, der kan give ædelråd.

DBH Ole

Hej Ole.

Jeg mener stadig der er tale om druer angrebet af vinskimmel.

Nedenstående er hentet fra Plantedoktor.dk, under vinskimmel.

Druerne kan angribes og dækkes af en lys sporebelægning. Der opstår brunfarvning og fortykkelse af drueoverfladen.

Nedenstående billede viser gråskimmel i grønne druer.

Vinskimmel fører til misfarvning og indtørring af umodne bær. Det er et sommerfænomen, fordi Vinskimmel er varmekrævende, og det kommer aldrig på tale at anvende de angrebne druer til vinfremstilling, se yderligere her: https://www.oekolandbau.de/landwirtschaft/pflanze/grundlagen-pflanzenbau/pflanzenschutz/schaderreger/schadorganismen-im-weinbau/pilzkrankheiten/falscher-mehltau

Gråskimmel kan angribe vinplanter på mange stadier i løbet af sæsonen. Hvis det sker tilstrækkeligt sent og vejrforholdene er gunstige fører det til udvikling af ædelråd. Druer med ædelråd er attraktive til fremstilling af søde vine. Se yderligere her: https://www.oekolandbau.de/landwirtschaft/pflanze/grundlagen-pflanzenbau/pflanzenschutz/schaderreger/schadorganismen-im-weinbau/pilzkrankheiten/grauschimmel-botrytis-cinerea-sauerfaeule-rohfaeule-bodentrauben-edelfaeule

DBH Ole

Men der er en tredje kandidat, som vi ikke taler så meget om, og som kan være vanskelig at skelne fra Gråskimmel på angrebne drueklaser, nemlig Sortråd/Schwartzfäule (Guignardia bidwellii / Phyllosticta ampelicida). Og det kunne godt være det som er problemet, i hvert fald i min egen vingård, idet jeg har haft mistanke til enkelte spredte bladangreb og der faktisk også har været nogle få indtørrede mumificerede druer i klaserne tidligere på sæsonen. Det som optræder nu er så en sekundærinfektion, som har bredt sig fra de tidligere angrebne blade og druer. Se mere her: https://www.oekolandbau.de/landwirtschaft/pflanze/grundlagen-pflanzenbau/pflanzenschutz/schaderreger/schadorganismen-im-weinbau/pilzkrankheiten/schwarzfaeule-guignardia-bidwellii/

DBH Ole

Uanset hvad, er vi nu nået så langt hen i sæsonen at man uundgåeligt dag for dag må opveje fordele og ulemper i forhold til høsten.

Selv om mine druer ser fine ud, mangler de fleste stadig lidt modning. Det må jeg holde op mod at der begynder at være lidt små angreb af både gråskimmel og vinskimmel hist og pist. Enkelte klaser ser ud til at være ramt af – husker ikke lige ordet – men der hvor planten ikke længere sender næringsstoffer til klasen og den derved bliver nedbrudt. Samtidig drysser Rondo også en smule nu fra enkelte klaser.

Mit valg er at vente en uges tid endnu. Så lever jeg gerne med et vist tab for at få større modenhed. Hellere et tab på f.eks 20 % end høst af umodne druer.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

For 14 dage siden høstede vi solaris i Javngyde Vinlaug ved Ry. Der var mange mørkfarvede druer. Disse blev sorteret fra og vinificeret for sig selv. Mosten blev en del farvet, men den smagte ret godt. Skadesbilledet var det samme som vist på billedet her.

Skadesbillederne som Ole S. har henvist viser ikke denne skade. Jeg hælder til Søren Ks´taori om, at det er vinskimmel/falsk meldug. Druerne hos os var sprøjtet med potaske/kaliumbikarbonat. Jeg ved ikke om det kan have nogen betydning.

Mine egne som blev høstet i går 9/10 havde også en del mørke klaser, som billedet øverst. Det værste blev klippet fra. I dag er mosten meget ren og klar, og uden bismag.

Der var dog enkelte klaser med gråskimmel, men det tilskriver jeg, at det første angreb har skadet skindet hvorved der er kommet noget saft ud, som så gråskimlen har angrebet. Det var karakteristisk, at gråskimmelen sad på indersiden af klaserne. Jeg sprøjtede med potsake inden jeg satte net på, og har så sprøjtet gennem nettet ind på klaserne en ekstra gang. Det er selvfølgelig ikke effektivt, indersiden er formentlig ikke blevet dækket af sprøjtevæsken.

Hilsen fra Silkeborg

Tak for de mange svar. Jeg nu blevet meget klogere.

Jeg har høstet min Solaris i går og sorteret de værste fra. min sødme blev 97 ø

Hilsen Finn

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.