skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Sukkermålinger

Tags:

Forfatter
Emne

Høsten nærmer sig – for Solaris. Alt det andet kræver et fremragende efterår. Sgi´første gang at hverken fugle eller hvepse gider at æde de fleste druersorter her ved Jævndøgn ! Vinbonden er dog enig med disse væsener. I stedet for som vanligt at spise druen jeg måler på, ryger de flest fleste direkte ned på jorden.

Her er lidt (Oechle) tal fra Fyn i gennemsnit på 3 druer. Målinger er fra d. 11/9 og 20/9 i parantes:

Riesel unge planter 49 (53)

Riesel gamle planter 43 (48)

Rondo 51 (53)

Pinotin 52 (52)

Ortega 61 (66)

Johanitter 58 (72)

Birstaler Muscat 51 (63)

Zalas Perle 36 (51)

Solaris i meget sol: 63 (89)

Solaris i mere skygge: 74 (81)

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
Forfatter
Svar

28 September, Domaine Mudderklire, Sjællands Odde:

Leon Millot – 74
    Rondo – 61
    Hvide druer, Zalas Perle og Solaris 67

Skal ud at hente sukker

Aske og Bent

I skulle da nødigt tilsætte sukker til Solaris på et af Danmarks mest  solrige steder ? Har I målt rigtigt? Jeg høstede i tirsdag Solaris med mellem 86-96 oE på en noget ringere lokalitet end Jeres…

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Jeg har i dag målt på ca. 30 druer fra Solaris:

sukker 96 Oe

Totalsyre 9,2

pH 3.03

Der er spredt og begyndende gråskimmel – desværre ikke ædelråd –  i klaserne. Ikke ret meget men vi ser os om efter en tørvejrsdag i næste uge.

mvh Kim MH

Ringsted

Du har ret Mogens. Arkiverne viser, at de hvide er halvt Zalas Perle og halvt Bianca. Og ikke Solaris. Målingen i dag er 70 Oeschle

Men vinmarken er een meter over havet, 100 meter fra kyst og vestenvind, og jorden er gammel strandsø blandet med sandbund. Kun sol og mangel på frost gør det muligt.

Bent Nørby Bonde, Domaine Mudderklire, Gniben

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.