skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Sprit til Portvin

Forfatter
Emne

Hejsa!

Jeg har tænkt mig at forsøge mig med portvin i år. Jeg har ikke prøvet det før, og står derfor på ret bar bund.

Jeg har ledt efter druesprit til at hælde i vinen, men kan ikke rigtig finde noget. Ved det er forholdsvis kostbart hvis man skal købe det. Men hvor kan det købes? Er der en webshop der handler med det???

Når man så er klar med sine durer, skal man så bare behandle dem som om man er ved at lave rødvin? samme fremgangsmåde med syre reducering og tilsætning af sukker?

Håber i kan hjælpe med min uvidenhed 🙂

Hilsen

Dalgårdens Vineri

Jesper Juel

Viser 3 svar - 1 til 3 (af 3 i alt)
Forfatter
Svar

Hej Jesper

Jeg har ikke selv lavet hedvin, så jeg ved ikke hvilken sprit, der anvendes. Kun at den skal være så stærk som muligt, så der ikke tilføres vand til vinen.

Du skal ikke tilsætte sukker, når du laver hedvin efter portvinsmetoden. Du skal starte gæringen som normalt, og når sødmen efter få dage og timer er nået det rette niveau, kan du vælge at presse mosten, så du sparer på spritten, eller du tilsætter spritten direkte i beholderen og presser først nogle uger senere. Du skal opnå en alkoholprocent på 18 til 22 % i den færdige vin.

Nu prøver jeg mig frem. 🙂

Jeg har fundet finsprit på 96%. Det hedder Navimer Pure Alcohol 96%. Det er fundet på nettet til 279 kr. pr. L. Det skulle være til at lave snaps og andre udtræk af.

Tænker at tilsætte det i forholdet 1:5. Så rammer vi ca. 20%

Mon der er andre ting jeg skal være opmærksom på i mit første forsøg på portvin / hedvin.

Hilsen Jesper

Hej Jesper.

Jeg har regnet på dine tal. Hvis du blander 1:5 og der er 7 % alk. i druemosten/druevinen havner du på 22 % alk i den færdige vin. Du bør tilsætte alkohol i mængde og styrke så du havner lidt for lavt, og regulere det senere. Jeg vil anbefale, at du tilsætter i forholdet 1:7.

I Porto anvendes: Typisk anvendes 77 % alk. spiritus. (100 liter 77 % alk. til 450 liter most er typisk).

Hilsen fra Silkeborg.

Viser 3 svar - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.