skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Skade på solaris druer.

Forfatter
Emne

Der er flere klaser på planetne der er skadet med denne skimmellignende skade . Er det meldug. Skal der sprøjtes eller vild et ikke brede sig. Eller er det en form for tørkestress?
Venlig hilsen
Jan Ebdrup

• Dette emne blev ændret 2 years, 9 months siden af Jan EbdrupJan Ebdrup.
Viser 13 svar - 1 til 13 (af 13 i alt)
Forfatter
Svar

Er dette meldug skade? så sprøjter jeg med svovl.Der skal efterfølgende gå min. 30 dage fra sidste sprøjtning til høst. Kommer der ikke regn af betydning i de 30 dage vil svovlsprøjtningen så ikke sidde på druerne ved høst? Kan denne svovlsprøjtning give problemer ve gæring og efterfølgende afsætte smag af svovlblomme?

Det ligner meldug. Men sprøjt for en sikkerhedsskyls også mod gråskimmel, det er ved at være tid for gråskimmel.

30 dages sprøjtefrist for svovl er kun halvdelen af fristen der bruges i Tyskland, ikke for sundhedens skyld, men fordi der kan være sprøjterester på druerne, og det kan give bökser (svovlbrinte/HS2) i vinen.

Der kan sagtens være sprøjterester på druerne ved høst såfremt der ikke kommer væsentlig regn inden. Det kan imødegås ved at vaske/skylle druerne ude i marken, evt. med sulfitvand.

Ja, det er meldug. Og det hjælper ikke noget at sprøjte nu, for skaden er sket. Du skulle have sprøjtet lige inden blomstring. Og så skulle du måske have vandet en enkelt gang for en måned siden.

Meldug på bladene har ingen betydning. Sprøjtefristen for svovl er, så vidt jeg husker, 54 dage.

Ole, tilfører du ikke yderligere svovl ved at skylle med sulfitvand?

Hør nu lige her:

Sprøjresvovl, bladgødning eller svovl som fungicid er slet ikke det samme, som den sulfit vi anvender til stabilisering af vinene. Det er en stor fejltagelse at anvende ordet svovl om sulfit i vin. I skal venne jer til at bruge ordet SULFIT (SO2) om det vi putter i vinen. Svovl som bladgødning eller som fungicid (stort set det samme produkt) er rent svovl, som i øvrigt kan “fordufte” i den varme vi p.t. har.

Det er i “de varme lande” ikke ualmindeligt at strø sulfitpulver over de plukkede druer, for mindske oxidering af saften der løber fra knuste druer.

Svovl er et grundstof. I vinfremstilling bruges det kun rent ved afbrænding i egefade for at gøre dem rene. Det danner luftformig SO2.

Sprøjtesvovl er ikke svovl, men en kemisk sammensætning, hvor svovl indgår. Jeg kender ikke formlen, men pulveret er brunt. Sprøjtesvovl bruges til at styrke vinplanterne (og andre planter), så de ikke så let bliver angrebet af svampesygdomme som meldug, vinskimmel og gråskimmel.

Kaliummetabisulfit (E224) er heller ikke svovl, men en anden kemisk sammensætning, hvor svovl indgår, men formlen fremgår heller ikke her af indpakningen. Kaliummetabisulfit tilsættes vinen for at beskytte den mod oxidering, idet kaliummetabisulfit går i forbindelse med vinen og danner SO2 (svovldioxid). Det er den frie SO2, der beskytter vinen.

Men det er svovl, der er hovedbestanddelen i dem alle!

Og så tilbage til spørgsmålet: hvordan kan en svovlforbindelse skylle en anden svovlforbindelse væk, så der ikke længere er risiko for bökser (som er det der danner sig i bundfaldet, hvis der er for mange svovlforbindelser)?

Hvis det kun er få druer/planter der er angrebet vil det da give god mening at sprøjte hele marken , så noget af høsten måske kan reddes,  Hvis det er meldug og  der ikke sprøjtes, så vil hele høsten næsten med sikkerhed gå til.

det er jo for øvrigt et typisk tidspunkt at melduggen angriber , når druerne er ærte størrelse. jeg gætter på at der er Rondo ,er det ikke rigtigt??

vh. Per Bach

Hej Jan

For mig at se, er der ingen tvivl om, at det er meldug.

Sprøjtefristen for sprøjtesvovl er 56 dage før høst. Men der findes andre midler, der kan anvendes indenfor de sidste par måneder.
    Jeg ville selv fjerne angrebne klaser og så ellers sprøjte med skummetmælk i en 10-20% opløsning.

Det har jeg gjort i andre år, når vi er kommet ind i august eller slut juli, hvis sprøjtefristen for svovl ikke kan overholdes før forventet høst! En enkelt gang har jeg sprøjtet med svovl ca. 50 dage før høst og samme år havde jeg sværere ved at få gang i gæringen. Jeg skal ikke kunne sige, om der var en sammenhæng, men når nu mælk hæmmer meldug, kan man jo ligeså godt bruge det de sidste par måneder.

Hilsen
    Christian

Hvis du syntes der skal for meget mælk til og det ikke nødvendigvis  det skal være økologisk , kunne Candit også være en mulighed , dette sprøjtemiddel er beregnet til meldug og hvis jeg husker rigtigt er sprøjtefristen 35 dage.

Det er vist stadig godkendt til brug i vin, og kan købes(i dyre domme), hvis du har sprøjte bevis . Men hvis du kender en vinavler i nærheden er der stor sandsynlighed for at han har noget på lager. Det kræver faktisk også sprøjte bevis at sprøjte med det (og andre sprøjte midler) Hvis nu loven skal overholdes .

Per Bach

Jeg beklager min uopmærksomhed, jeg havde ikke lige læst overskriften ordentligt,

Jeg ser at det drejer sig om Solaris og så er jeg meget i tvivl om det er meldug, jeg aldrig har set meldug i vores 12 år gamle Solaris druer, de er for øvrigt heller aldrig sprøjtet med noget som helst. –  så jeg er ikke sikker på at mine svar kan bruges.

Per Bach

Sprøjtning med mælk har en meget lille effekt når udbruddet føret er i gang. Men sprøjtning med 5 – 10 % mælkeblanding er ret godt, med der skal sprøjtes ofte. Der kommer til ar lugte af syrnet mælk i marken og omegn, men det gør jo ikke noget.

En anden mulighed er natron. Opskriften findes her på siden. Det er det samme aktivstof der er i midlet Armicarb, sprøjtefrist 1 døgn. Herudover er der jo også naturprodukterne som agerpadderok, se Vinpressen for 1 – 2 år siden. Her er angivet de produkter der på dette tidspunkt vor lovlige til erhvervsvinavl. Der er siden kommet flere til, se http://www.gartneriraadgivningen.dk/upl/website/basisstoffer/Basisstofoversigtpr.oktober20172.pdf

Og så til kemien.

Lars, noget af det første du lærte i kemitimerne var, at et grundstof ændrer karakter og virkemåde når det går i forbindelse med et andet stof, tænk blot på sovs. Du begynder med en vandig/fedtet væske, som du tilsætter mel, og vupti så bliver der straks en tyk sovs ud af det. Det er jo hverken mel eller vand men sovs.

Det samme med svovl, det er bundet på forskellig vis i sprøjtesvovl, metabisulfit (sulfit/SO2) og i bittersalt (magnesiumsulfat) for den sags skyld også.

Derfor kan man vaske sprøjtesvovl af med sulfitvand. Gør man det, vil man i øvrigt kunne konstatere, at der er en forfærdelig masse skidt/jord på bunden af baljen når, man er færdig. Som året har været indtil nu, vil der være ret meget skidt på klaserne, hvis man har rodet i jorden for at holde den ren.

Hilsen fra Silkeborg.

Tak for mange interessante svar. Jeg får mere viden og noget at tænke over. Det det giver god mening for jeg sprøjtede planterne i 2017 35 dage for høst med sprøjte svovl og har bøkser i vinen. hele produktionen er ødelagt og bliver sikkert ikke til vin. Det har skræmt mig meget og jeg vil nødig bruge noget det kan få vinen til at smage så grimt.
    Når I taler om at skylde druerne inden presning, skal de så tørre inden for at undgå at optage mere væske? Kan man skylle/ vaske med citronsyre evt?

Hej Kristian
    Jeg prøver at sprøjte med skummetmælk.
    vh
    Jan

Ja, druerne skal tørre efter vask – vi skal jo ikke have fortyndet vinen.

Viser 13 svar - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.