Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Sæsonen er startet

Dette emne indeholder 30 svar, har 11 stemmer og blev senest opdateret af Christian Bonde Sørensen Christian Bonde Sørensen 11 måneder siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Forfatter
    Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Nu er vinplanternes udspring i gang.

Hold øje med dine planter, noter udspring, og giv besked til høstrapporten, så vi får alle data samlede et sted.

Giv evt. et mellemresultat: hvor mange dage er dine vinplanter tidligere (eller senere) end gennemsnittet hos dig i forhold til de forrige år eller foreningens gennemsnit.

Er der forskel på de enkelte sorter?

Sidst i juni skal du holde øje med blomstringen.

Er i gang.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Nu er alle mine sorter sprunget ud. Hvor meget vi er bagefter, kræver, at jeg får tastet det hele ind (43 observationer).

Lidt hovedregning siger udspring i gennemsnit 4. maj og det er det samme, som det plejer – det forbløffer mig lidt!

Jeg overvejer at lave et nyhedsopslag på forsiden af hjemmesiden, der viser, hvordan det aktuelle år er i forhold til de foregående års gennemsnit. Det er udspring vi tager nu, men derefter kommer blomstring efterfulgt af farveskifte.

Min tanke er, at det opgives for hver enkelt af os som samlet gennemsnit for alle vore sorter med oplysning af nærmeste store by, evt. en ø.

Giv mig besked (larsholt@live.dk), hvis du vil deltage med gennemsnits dato for udspring.

Variationerne i de enkelte sorter tager vi i høstrapporten.

Hej Lars, Jeg svarer lige her for at få lidt liv på siden 🙂

Gennemsnitlig udspringsdato: 5 Maj. Nærmeste store by: Odense.

Der er kortere tid mellem de enkelte sorter end normalt på grund af det sommeragtige forår. Gennemsnitdatoen dækker over: Rondo 4/5, Riesel, Ortega, Johanitter, Birstaler Muscat, Zalas Perle og Solaris 5/5. Pinotin 7/5.

Dejlig start. Det ser kanon godt ud derude. Det er lige før at jeg har glemt sidste års endeløse trængsler 🙂

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Nu har jeg fået regnet på mine egne data. Her er udspring 3. maj 2 dage tidligere, end gennemsnittet for de foregående år. Mit gennemsnit for tidligere år var 5. maj, og ikke som jeg skrev i forgårs.

Jeg mener at huske, at du, Mogens, er flittig indberetter af høstdata, så jeg vil finde din gennemsnitlige udspringsdato i høstrapporterne.

Jeg laver snarest en nyhedsside, der omtaler udspringet foreløbig i Næstved og Odense.

Men det vil være fint, hvis flere vil være med.

På gensyn
    Lars

Søren Kongsted
    Søren Kongsted
    Deltager

Et bidrag:
    Gennemsnitlig udspringsdato i år 5. maj Trekantsområdet. (Taulov)
    Kan tilslutte mig Mogens afsluttende kommentar.
    Venlig hilsen
    Lindegård Vin,
    Søren.

Ib Nielsen Nielsen
    Ib Nielsen
    Deltager

Endnu et bidrag
    Gennemsnitlig udspring i år 8.maj Midtjylland (Grønbæk )
    Også hos mig var alle mine sorter nogenlunde samtidig ( Ortega, Müller-Thurgau, Gewutztramniner, Solaris, Mardeleine Angrevine, Riesel )
    Venlig hilsen
    Långawten Vin
    Ib – 1296

Flemming Bach
    Flemming Bach
    Deltager

Jeg vil også gerne være med,

Gennemsnitlig udspring her i Nørreådalen, mellem Viborg og Randers siger 6/5, med Solaris, Rondo og Cab. Cortis.

Det ser fantastisk ud, derude i haven 🙂

Mvh

Flemming Bach, Ålum

Hej.

I ringsted er der variation fra 4. til 9. maj som samlet giver et udsprings gennemsnit af sorterne på 7. maj.

Kim

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Jeg har sammenfattet de indlæg, der er indkommet, men der er vel plads til i alt 10 registreringer fordelt over hele landet, så er du vinavler i et af de blanke felter, Nordsjælland, Nordvestsjælland, Sydvestjylland, Nordjylland, Bornholm, Langeland eller Lolland  og vil indberette både udspring, blomstring og farveskifte, efterhånden som vi når dertil, så er du meget velkommen til at deltage.
    Der kan godt være flere fra samme område, der deltager. Så er det gennemsnittet, der kommer videre.

Her er mit foreløbige indlæg:

Vin sæsonen er startet over al forventning.
    Udspring er i gennemsnit 4 dage tidligere, end de foregående 5 år.

Den sene vinter i marts og starten af april gav panderynker hos landets vinavlere, så der blev med spænding set frem til hvornår vinstokkene ville springe ud.

Heldigvis kom der ingen nattefrost efter planternes udspring, så årets start ser meget lovende ud.

Data er indhentet forskellige steder i Danmark:

I Ringsted var udspring 7. maj, og det er 4 dage tidligere, end gennemsnittet for de seneste 5 år

I Næstved var udspring 3. maj, og det er 2 dage tidligere, end gennemsnittet for de seneste 5 år

I Odense var udspring 5. maj, og det er 6 dage tidligere, end gennemsnittet for de seneste 2 år

I Trekantsområdet  var udspring 5. maj, og det er 8 dage tidligere, end gennemsnittet for de seneste 5 år

I Midtjylland var udspring 8. maj, og det er 1 dage tidligere, end gennemsnittet for de seneste 5 år

I Randers var udspring 6. maj. Der er ikke dato fra tidligere år

Hej Lars

Det er først nu jeg ser, at der går lidt konkurrence i “udspring”. Jeg vil da også gerne være med fra det nordvestjyske, nemlig Mors. Det gennemsnitlige udspringstidspunkt for Rondo, Regent, Solaris, Muscaris, Orion, Zalas Perle og Riesel er i år 6/5 – Sidste år var det gennemsnitlige udspring 11/5 hos os.

Hans Jørgen, Sindbjerg Vingård

Lars Holt
    Lars Holt
    Keymaster

Det er ikke en konkurrence om at være hurtigst med udspring og senere blomstring. Det er et initiativ til, at vi ikke skal vente på høstrapporten, men løbende kan følge med i vinplanternes udvikling rundt om i Danmark.

Derfor er forskellen fra tidligere år på samme destination vigtige.

Næste markering er blomstring omkring 1. juli. Jeg håber, at alle, der har meldt udspring også indberetter blomstring.

Oplysningerne bliver bragt som nyhedsstof (men det har I nok allerede opdaget ;o) ), og kan læses af alle.

Flemming Bach
    Flemming Bach
    Deltager

Hvad er tankerne om blomstring, hvis det nuværende vejr holder?

Flemming Bach
    Flemming Bach
    Deltager

Nu kiggede jeg lige sammenfatningen igennem på den seneste høst rapport fra 2017 og undrer mig lidt over oversigten og rangeringen af druerne.

Jeg undrer mig over at de 8 parametre fremstår som lige “vigtige” – det er de vel ikke?

Hvis vi antager at en drue fik 12 i sukker, syre og Modenhed, men 1-3 i resten, så ville den ende højt oppe på listen, men en sund drue med fine mængder og tidlig blomstring er vel ikke ret god hvis den er umoden……

Så tænker at det måske kunne være en ide at vægte de enkelte parametre lidt udfra hvad der var vigtigst? Uden jeg dog har en ide m hvordan denne vægtning skulle være. Men synes ikke at den nuværende opstilling giver et ret visende billede af rangeringen af druerne. Men måske jeg tager fejl?

Lars Holt
    Lars Holt
    Keymaster

De 8 kriterier er nogle, jeg har stillet op uden megen hjælp fra andre.
    Jeg har forsøgt at ramme de parametre, der fortæller, om druerne er velegnede til dyrkning i Danmark, og om de yder stabilt.
    Hvis du er meget opmærksom, vil du have opdaget, at jeg er gået fra 7 parametre til 8 efter inspiration udefra.

Du kan hente regnearket hjem, og selv se, om der kan opstilles bedre kriterier.

Jeg savner druernes smag, men den kan vi ikke måle, og måske er vi ikke enige.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.