skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Restsukker

Forfatter
Emne

Hej. Jeg er i tvivl om min gæring (rødvin) er sket med succes. Jeg har målt alkohol %  til den forventede, men det er jo et simpelt lille måleinstrument, så måske jeg  ikke gør det rigtigt. Jeg prøvede at måle oechsle i vinen inden jeg igangsatte en malolaktisk gæring (malocid). Der var en oechsle på godt 20. Hvilken værdi kan anses for den korrekte/fornuftige? Det jeg frygter, er om gæringen måske er kikset. Vi har vinen i ståltank, så det er svært at se om gæringen kører som den skal. Min PH måler er gået i stykker, så jeg har hverken PH eller syremåling pt. PS!! Det er nok unødvendigt, at skrive at jeg er nybegynder. Hilsen Mette

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
Forfatter
Svar

Når du måler den alkohol, du har beregnet, er gæringen jo gennemført korrekt.

Lad være med at bekymre dig, og lad være med at åbne for tanken af bare bekymring, når du ikke har nogen opgave at udføre.

Hej Mette. Jeg bruger aldrig det lille måleinstrument, vinometer, da det er meget misvisende, hvis der er sukker i vinen. Jeg regner alkoholprocenten ud fra oechsletallet.
    Du har sat den malolaktiske proces i gang lige før gæringen var færdig. Det er en af de gode måder at gøre det på, jeg venter lidt længere, men det skal helst gøres før vinen holder op med at producere CO2.
    Nu skal du skal sørge for, at der ikke er luft i tanken.
    Når man måler oechsle efter gæringen, ligger den som regel lidt under 0.
    En god metode til at opdage om vinen er i orden, er at smage på den i alle stadier.
    Den malolaktiske fermentering i rødvin kan ses, hvis du har fyldt en klar flaske med rødvin og sætter gærrør i. Der stiger langsomt en masse små bobler op.

Hej Mette

For at beregne restsukkerindholdet skal du bruge en Oechsle vægt – ikke et refraktometer. Restsukkerindhold g/l = (mostvægt i Oechsle af gærende vin + x) x 2. Se en meget fin artikel af Lars Jacobsen i Vinpressen nr 4, 2019, om hvordan man beregner x i ovenstående formel. Man skal kende TA og Oechsle før start af den alkoholiske gæring. Det gør du åbenbart ikke, så indsæt 5 i formlen. Som du kan se, vil restsukkerindholdet være 10 g/l, hvis Oechslevægten viser 0. Så Oechslevægten skal helst vise et negativt tal, hvis vinen skal være gæret helt ud.

Mvh Erik Bækkelund

Hej

Tusind tak for hjælpen I har givet. Jeg har faktisk en Oeschle vægt, men jeg kan ikke finde ud af at aflæse. Den gik næsten til bunden da jeg målte med den (samtidig som jeg målte med refraktometeret). Efter høst målte jeg oeschle med refraktometeret på mosten og via en tabel, som jeg har fået på et kursus har jeg tilsat sukker til en forventet % på 13. Af svarene og artiklen kan jeg konstatere, at jeg skal have købt ny PH måler og Oechsle vægt. Jeg vil også straks finde en klar flaske og et gærrør; super idé. Endnu engang tak og held og lykke med Jeres egne vinprojekter. Hilsen Mette

Hej Mette.

Jeg har fået at vide, at en mere retvisende metode ved brug af refraktometer, er som følger:

Tag ca. 1,5 dl vin og varm det kortvarigt op til ca 80 C.

Rør rundt deri for at få co2 ud. Gæring/malo er nu stoppet.

Køl af. Se på din flydevægt, hvad den er kalibreret til af temperatur. På min står bagpå 17,5 C.

Når denne temperatur er nået, hæld den afkølede vin i dit måleglas med flydevægten deri.

Top op, så vinen når næsten toppen. Derved klæber vægten ikke til glassiden af måleglasset men flyder frit.

Aflæs nu, hvor måleren står. Du skal se der hvor væsken er “vandret” – ikke hvor denne “kryber” opad på måleren og indersiden af måleglasset. Herved får du er mere retvisende aflæsning.

Ift. malolaktisk gæring, har jeg fået det tip, at du kan bruge et stetoskop – hvis du kan skaffe dette – og ved at holde dette på ståltønden i stille omgivelser, vil kunne høre en sagte knitren fra co2 udviklingen. Altså hvis der er malo i gang.

I øvrigt kan du måske kontakte lokalgruppen nær dig og få mulighed for at få målt til pH og TA (totalsyre).

Kim

ups.

i 2. linie skal der selvfølgelig stå oechlevægt og ikke refraktometer.

Hvor længe har vinen gæret? Med gæring ved 20 grader eller højere går der sjældent mere end 2-4 uger inden sukkeret er forgæret.

PS. der er ingen dumme spørgsmål og vi er jo alle stort set nybegyndere ud i vinavl.

Kim

Hej

Jeg er helt enig i at et refraktometer ikke kan bruges til at bestemme evt. rest sukker præcist i gæret most/ vin.

Men så alligevel, det gør jo ikke noget at ens måling er forkert, bare man ved hvor forkert den er.

Min Erfaring er at refraktometeret typisk vil vise 22 Oeschle+/- 2  i en færdig helt udgæret vin med under 1 g sukker /L,  når man med tiden får noget erfaring,  man vil således kunne bestemme restsukkeret nogenlunde, også i delvis gæret most/vin.

Eksempel: Hvis man ønsker meget restsukker i sin vin(Dessertvin), stoppes gæringen når refraktometeret viser f. eks. 62 Oeschle, dette har man fra tidligere år så konstateret betyder  at der vil være ca. 82 g restsukker/L +/-

Denne metode kan sagtens bruges af hobbyavlere, der ikke har behov for helt præcis at kende rest sukkeret i vin.

Vh Per Bach

Langå Søgård Vinlaug

Hej Per
    Tak for dit indlæg om måling af restsukker.
    For mig er det ikke afgørende, om min færdige vin har nogle få gram restsukker/l – har hidtil ikke målt det.
    Jeg er ikke den store kemiker, men jeg overvejer at afprøve din metode/råd på årets vine.
    Vh Ib
    Långawten Vin

Hej Ib

Det er I hvert fald  godt, at have en ide om hvor meget restsukker der er i ens vin inden man tapper den på flaske. Det kan være meget sværet at  smage sig frem, da syrenivuet forstyrrer fornemmelsen af sukker i vinen, og er der restsukker i vinen, bør man være omhyggelig med sulfit tilsætningen, ellers er der en risiko jo for at der starter en gæring i flasken.

Vh Per

Hej Per

Jeg har nu målt på året 6 balloner vin – 3 er målt til 15 – 17 Oe og 3 er målt til 21 22. De sidste 3 er tilført lidt sukker for at få alkohol procent lidt op.

Ballonerne er sat til eftermodning og evt. kuldestabilisering. Flaskning efter  4 –  6 måneder eller når temperaturen i vinrummet  kommer op på 12 grader.

Jeg har for flere år siden forsøgt med at balancere syren af med restsukker, ved at stoppe gæringen med sulfit. Det er pt ikke aktuelt, da jeg prøver at undgå at tilsætte sulfit i mosten og alene bruger sulfit til skylling af ballonerne og flaskerne.

God nytår!

Vh Ib

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.