skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Restsukker

Forfatter
Emne

Hej. Jeg er i tvivl om min gæring (rødvin) er sket med succes. Jeg har målt alkohol %  til den forventede, men det er jo et simpelt lille måleinstrument, så måske jeg  ikke gør det rigtigt. Jeg prøvede at måle oechsle i vinen inden jeg igangsatte en malolaktisk gæring (malocid). Der var en oechsle på godt 20. Hvilken værdi kan anses for den korrekte/fornuftige? Det jeg frygter, er om gæringen måske er kikset. Vi har vinen i ståltank, så det er svært at se om gæringen kører som den skal. Min PH måler er gået i stykker, så jeg har hverken PH eller syremåling pt. PS!! Det er nok unødvendigt, at skrive at jeg er nybegynder. Hilsen Mette

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
Forfatter
Svar

Når du måler den alkohol, du har beregnet, er gæringen jo gennemført korrekt.

Lad være med at bekymre dig, og lad være med at åbne for tanken af bare bekymring, når du ikke har nogen opgave at udføre.

Hej Mette. Jeg bruger aldrig det lille måleinstrument, vinometer, da det er meget misvisende, hvis der er sukker i vinen. Jeg regner alkoholprocenten ud fra oechsletallet.
    Du har sat den malolaktiske proces i gang lige før gæringen var færdig. Det er en af de gode måder at gøre det på, jeg venter lidt længere, men det skal helst gøres før vinen holder op med at producere CO2.
    Nu skal du skal sørge for, at der ikke er luft i tanken.
    Når man måler oechsle efter gæringen, ligger den som regel lidt under 0.
    En god metode til at opdage om vinen er i orden, er at smage på den i alle stadier.
    Den malolaktiske fermentering i rødvin kan ses, hvis du har fyldt en klar flaske med rødvin og sætter gærrør i. Der stiger langsomt en masse små bobler op.

Hej Mette