skip to Main Content
Forfatter
Emne

Rådyrene er kommet tilbage til Nordfyn. Det betyder, at jeg nok skal indhegne min lille vinmark med 84 planter. Kan nogen fortælle mig, om rådyrene også æder de spæde skud her i foråret, eller om de kun er interesserede i druerne? Og rygtet siger iøvrigt, at fugle foretrækker mørke druer – er det også sådan for rådyrene?

mvh Henrik Prip

Viser 8 svar - 1 til 8 (af 8 i alt)
Forfatter
Svar

Ja, de tager gerne de spæde skud i foråret. Jeg har derimod ikke erfaring for at de spiser druerne.

Men det er ærligt talt også slemt nok med skuddene.

DBH Ole

Det er primært skuddene, de spiser, men det gør så, at der ikke er nogen blade til at modne druerne.
    De kan dog også spise druerne, men ofte har de andet at spise på det tidspunkt.

Solsorte tager både blå og grønne druer.

Mine iagttagelser med rådyr en enkelt hind har i et par år spist af 2 separate planter på den ene side, men ikke druerne, gaden imellem hvor der er flere tråde på begge sider rør de ikke. Årsagen er sikkert der er græsningsarealer indhegnet med el tråd til at holde kvier på græs.

Farvede druer fra naturen er blå / blå lilla netop for at fuglene kan se dem for at føre frø ud til ny vækst pladser.

Vedr. knopper i det tidlige forår så er det Dompapper der er vegetaren der spiser knopper.

mvh.

Jens 1108

Hos mig spiser rådyrene ikke, de æder ganske enkelt. Til tider alt, det kan være grønne druer blade og grønne skud.

Det er nu ikke kun rådyr der æder af vindruerne, Jens nævner en hind (hundyre fra krondyr, sikavildt og dådyr), men ræv og grævlinge kan også tage for sig af retterne. For de to sidstnævnte kan det være nødvendigt at sætte et elektrisk hegn og, 2 – 3 tråde fra 15 til 45 cm over jorden, og så skal man huske at holde græs og ukrudt væk fra trådene. Jeg har de 2 sidste år haft bøvl med grævlingene, jeg har et vildthegn med små masker forneden, men de er ganske gode til at grave i jorden, så det har ikke hjulpet. Hertil kommer så fuglevildtet, mest solsorte, men også fasaner kan lide halv- til helmodne druer. Jag ha bemærket at druer med musketsmag ryger først. Mine don musket og palatina kan de vældig godt lide.

Hilsen fra Silkeborg.

Så Henrik.

Svaret i forhold til rådyrene er vildthegn. Minimum 140 og gerne 160 cm.

De små felter nederst holder normalt også fasaner ude. De kan selvfølgelig flyve over men ynder at gå/løbe på jorden.

I forhold til fuglene anvender jeg blåt net i enten 90 eller 110 cm bredde. Monteret tæt på begge sider i druezonen.

Mvh Kim

Tak for alle jeres gode svar. Jeg må i gang med et dyrehegn her i marts, inden vinterbeskæringen. Mvh Henrik

Ja rådyr spiser nye skud – og masser af druer.

På den ene af vores lokaliteter, der kun meget vanskeligt kan hegnes har jeg – inspireret af denne video – https://www.youtube.com/watch?v=S_ySzNEuuKc&feature=emb_logo

Etableret en “dyreskræmmer” ved hjælp af en enkelt fiskeline trukket rundt om marken i ca 80 cm højde. Linen er fastgjort til nogle metaldimser, der hænger på en af stålpælene og således larmer en del når der trækkes i fiskelinen

Vi har de sidste 3-4 år brugt denne metode, og selvom det virker lidt simpelt og måske lidt tosset 😉 VIRKER DET !  – lav evt 2 tråde – så stikker også ræve og grævlinge af.

Når der godt med sukker i druerne er rådyrene også på færde – her har vi dog alt overdækket med net, der dækker 4 rækker. Dette har dog ikke altid afholdt rådyrene for at finde ind under nettene og æde løs. Dette løser vi her hos os med en kaliber 243. – i hvertfald efter 1 oktober 😏

Det er altid spændende med nye gode iagttagelser.

Jeg kan nå at få det med på årets begynderkursus.

Viser 8 svar - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.