skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Pasning versus manglende pasning

Forfatter
Emne

I år har jeg lavet et lille eksperiment. Min vinmark har jeg forsøgt at passe efter bedste evne. Normalt har jeg gjort det samme med 3 Rondoer som er plantet på terrassen. I år lavede jeg en planlagt “misrøgt” af de 3 planter på terrassen ! Ingen beskæring af grene, sideskud, klaser osv. Kun når flere meter lange grene truede med at erobre havebordet, brækkede jeg dem af på må og få. Alt i alt en vild vækst hvor jeg intet foretog mig for at passe planterne.

Resultatet er slående: Klasevægten var mindst 200 gram i vinmarken. På terrassen nåede få op på 50 gram. Druerne i vinmarken nåede ikke fuld modning på grund af det sene udspring men var dog lækre at spise ved høst og brugbare til mousserende vin. Druerne på terrassen var nærmest uspiselige. Druerne i vinmarken gav 3 kg pr plante trods udtynding af klaser.  Der var ved alle sorter usædvanligt store klaser i år. På terrassen har jeg ikke målt, men det samlede udbytte på de 3 planter kommer ikke op på 1 kg.

Mit forsøg er selvfølgelig lidt ekstremt, men jeg ser desværre stadig rundt omkring avlere der pænt sagt har et noget lemfældigt forhold til at passe deres planter.

Lad de 2 billeder herunder være en øjenåbner til dem der ikke passer deres planter optimalt. Planterne på terrassen har i år brugt al deres energi på at lave uendeligt lange skud og sideskud og har derved ikke haft energi til at sende næringsstoffer ned til druerne. Havde det været unge planter, ville rødderne risikere at stå af, da planterne med denne “pasning” heller ikke sender energi ned til rødderne.

Rondo passet:

Rondo ikke passet:

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 2 svar - 1 til 2 (af 2 i alt)
Forfatter
Svar

Tak for et meget tydeligt og informativt eksempel på hvad god pasning af vinmarken betyder.

Hej Mogens.

Årsagen til den manglende modenhed i mark-druerne skal formentlig findes i andet end  vejret. Nu ved jeg jo ikke hvor højt et espalier du har, men der er alt for få blade. Hvorfor har du fjernet dem?

Bladenes farve tyder på, at der ikke er blevet gødet. De har en helt forkert farve. Blade skal være grønne, og de skal dække hele espalieret, dog sådan at hvis man går to personer, en på hver side af espalieret, skal man kunne se hinanden. I dit mark-tilfælde er der næsten mere hul en løv. Så vil jeg sige, at planterne på terrassen har en bedre farve, men selvfølgelig alt for tæt et løv.

hilsen fra Silkeborg.

Viser 2 svar - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.