skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Orientering af rækker med planter

Forfatter
Emne

Hej allesammen.

Jeg skal til at anlægge en ny vingård og er igang med at rydde jorden for træer og buske. Normalt vil man orientere rækkerne rent nord-syd, men hvor vigtigt er det i praksis? Jordstykket er orienteret syd-sydøst og jeg kan godt lægge rækkerne rent nord-syd på skrå på jordstykket, der kommer bare nogle mindre rækker i kanterne af stykket for at udnytte det bedst muligt. Dette ville jeg gerne mindske af praktiske årsager. Så altså, betyder det meget i det virkelige liv at rækkerne er rent nord_ syd eller?

Alle meninger modtages med tak.

Hilsen

Dan Schødt   Filipsdalvej Store Fuglede

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
Forfatter
Svar

Jeg anbefaler, ikke at rækkerne går nord/syd, men at de drejes en time mod solen, så jorden og planterne hurtigere kan blive varm og formiddagen. Og det er meget tæt på SSØ.

Men generelt vil jeg sige, at man normalt bør følge markens indramning. Det letter arbejdet meget.

Samme råd angående rækkeretning har jeg hørt, blandt andet da vi var på studierejse i England for efterhånden nogle år siden. Det er bl.a. for at få tørret løvvæggen op tidligere på dagen for at mindske riskoen for angreb af svampesygdomme, især sidst på sæsonen hvor skyggerne bliver længere.

DBH Ole

Mange tak for jeres svar. Når jeg godt kan gå lidt mod syd-sydøst letter det anlægget meget.
    Med venlig hilsen Dan Schødt

Fordelen ved at have rækkerne syd-sydøst – vest-nordvest er at bladene tørrer hutrigere om morgenen eller formiddagen, og at blade, druer og jorden varmes lidt hurtigere op.

Hilsen fra Silkeborg.

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.