skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Økologisk hobby vinavl-erfaringer til nyt medlem

Forfatter
Emne

Vi har overtaget et lille hobby landsted med ca 200 vinstokke. Gården og vinstokkene er under omlægning til økologi. Vi vil gerne fortsætte med at passe vinstokkene og lave vin på hobby niveau. Begynderkurset var desværre udsolgt, så vi håber der en nogen der vil dele lidt erfaring med øko vin produktion ? Vi vil gerne have input til sygdomsbekæmpelse og forebyggelse heraf som økolog. Skal vi sprøjte med mælk lige inden blomstring osv. ?og er der nogen der har erfaring med naturprodukterne til sygdomsbekæmpelse som agerpadderok osv. (det er opskrifter der er på vinavl.dk)

jeg håber der er nogen der kan hjælpe os lidt på vej.

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
Forfatter
Svar

I skal sørge for at jorden er fuld af humus og liv. Så trives vinplanterne bedre og kan bedre modstå angreb af svampesygdomme. Der skal være en fin næringsbalance uden for megen kvælstof.

Der er ingen tvivl om, at en stor biodiversitet vil forbedre sundheden i vinmarken.

I kan forbedre jeres jord med trichoderma harzianum. Det er en svamp, hvis styrke for os ligger i at den tager pladsen op i vinmarken, så der ikke bliver så megen plads til de skadelige svampe som primært er meldug og vinskimmel. Trichoderma har været brugt på forsøgsbasis her i Danmark siden 2016. Jeg har hverken brugt svovl eller mælk i min vinmark, siden jeg lavede forsøg med trichoderma. Vinmager arbejder på at finde et produkt, han vil kunne sælge.

Mælk er et middel, der kan forebygge svampeangreb. styrken behøver ikke at være mere end 5%, og udstrøjtet lige inden blomstringen, kan det forhindre angreb af meldug i klaserne. Det er på druerne, at meldug gør størst skade. Er I meget plaget af meldug eller vinskimmel vil anbefalingen være at sprøjte hver 14 dag fra udspring (april/maj) til farveskifte (august).

Brændenælde og padderokke te har ry for at være gavnlige fordi de styrker planterne, men der er ikke fremlagt nogen erfaringer indenfor vinavl her i landet.

Det skal lige nævnes, at druer til verdens bedste vine dyrkes efter biodynamiske principper.

Der findes et sprøjtemiddel, Armicarb, som må anvendes ved økologisk dyrkning. Det aktive stof i midlet er kaliumbikarbonat. (Potaske, som f.eks. bruges som hævemiddel i brunekager)

Se nedenstående links.

https://middeldatabasen.dk/Product.asp?ProductID=72419

https://www.hortiadvice.dk/upl/website/armicarb-85-sp/GP17Armicarb85SPfinal.pdf

Sidste sæson havde mange avlere store problemer med vinskimmel, inkl. os i vores lille forsøgsmark. Ved at sprøjte med kaliumbikarbonat fik vi standset svampeangrebet øjeblikkeligt. Som det fremgår af ovenstående links er Kaliumbikarbonat virksomt også mod meldug og gråskimmel.

Jeg kender en økologisk erhvervsavler som har fået tilladelse til at anvende kaliumbikarbonat af Plantedirektoratet.

Vi har købt kaliumbikarbonat hos http://www.haveproffen.dk/shop/kalium-bi-karbonat-316p.html

Desværre kan man kun købe det i 25 kg. sække, men vi afsætter det vi ikke skal bruge til medlemmer af vores lokalgruppe.

Armicarb koster kr. 995,- pr. 5 kg. hvor det kaliumbikarbonat er væsentligt billigere.

Hej Linda,

Hvis dine vinstokke tidligere har været dyrket konventionelt med sprøjtemidler osv. skal du nok kigge nøje på hvilke sorter der er i marken. Der er nogle af de gamle Franske Viniferasorter der vil være svære at dyrke uden sprøjtning. De fleste danske vinavlere bruger nogle mere robuste krydsningssorter som kan dyrkes uden større problemer, hvis du passer planterne ordentligt. Jeg vil dog anbefale at du bruger sprøjtesvovl og magnesiumsulfat (bittersalt) til af forebygge hhv. meldug og mangelsymptomer af magnesium som kan føre til stilklammelse. (Det medfører at planten “opgiver” klaserne og stopper med at sende vand og næringsstoffer til druerne). Begge dele anvender jeg og de er vist godkendt til økologisk brug.

Skulle du have en række med problematiske sorter – f.eks en sort der er meget meldugmodtagelig – risikerer du at smittetrykket bliver så højt at de tolerante sorter også bliver ramt. I så fald, er det bedre at du fjerner disse planter og finder en bedre sort.

Husk også at vinplanter kræver gødning. Der er en god tråd om dette på denne side og det er NU at du skal tilføre de næringsstoffer planterne har brug for.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Hej.

Søg hen til nabo-vinavlerne og få råd der, det er det aller bedste. Se hvordan de gør det og spørg dem, spørg dem.

Hilsen far Silkeborg.

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.