skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Naturvin/naturgær

Forfatter
Emne

Jeg mangler at finde nogle klare retningslinjer for betegnelsen Naturvin i Danmark.

Sidste år i det herrens år af 2020 besluttede jeg mig for at prøve at lave en hvidvin på Solaris druen. Druerne var sunde og høstet på ca. 90 oechle.  De blev afstilket, lagt på tønde i 12 timer, med lidt enzymer,lidt bentonit og lidt ascorbinsyre som jeg normalt gør ved alle de hvidvine jeg laver. De blev herefter presset som normalt ved 2 bar og sat til gæring i deres eget gær, på en temperatur på ca. 14 grader.   De blev gæret i samme rum og med de samme druer, som mine øvrige vine. Forskellen i gæringen var, at naturvinen var mere end dobbelt så lang tid om at blive færdig med gæringen. Den normale “stormgæring” var stort set fraværende, så alt forløb stille og roligt. Klaringen i ballonen tog lidt længere tid, men klar er vinen blevet.

Smagsmæssigt  er der ingen tvivl: Naturvinen vinder sikkert over den “normale Solaris hvidvin”. Den er både blødere, og mere frugtfuld i smagen end den vin, som er gæret med gæren: Melody og Okay fra Lallemand, som jeg blander.

Der er en større naturlig restsødme i vinen og en syre der er mere dæmpet. Kan det være på grund af gæringen alene?  I år har jeg tænkt mig at følge op på sidste års succes, men er det naturvin, som jeg gør det eller ???

Det kunne være spændende at høre andre danske vinbønder om deres erfaringer med naturvin, eller er det en “helligbrøde”

Viser 6 svar - 1 til 6 (af 6 i alt)
Forfatter
Svar

Jeg vil mene at lidt enzymer, lidt bentonit og lidt ascorbinsyre ikke hører med i konceptet.

Jeg har kun lavet naturvin som cider, men min oplevelse er også, at der kommer en blødere smag, sikkert fordi naturgæren hos mig ikke kan gære så langt ud som kulturgæren.

Udfordringen er at undgå oxidering.

Man kan ikke kalde det en “helligbrøde” at lave naturvin. Hvis man vælger denne vej, skal man jo bare være klar over at man så lader tilfældighederne råde. Resultatet kan være fremragende, men man ved det ikke. Jeg har talt med flere der har valgt en “naturvin” på en fin restaurant. De jeg har talt med har været skuffede.

Køber jeg en øl, vil jeg gerne vide om det er en rød Tuborg, en classic eller bare en ganske almindelig Tuborg. Det samme gælder vin. Man aner jo ikke hvad man ender med når man vælger en naturgær – men man kan være heldig !

Jeg har prøvet utallige typer kulurgær og er nået frem til nogle få som jeg foretrækker. Det slår aldrig fejl. Jeg får altid den type vin som jeg foretrækker. I mit vineri er naturgær derfor “no go”, men held og lykke til dem der forsøger.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Pingus vin fremstilles på naturgær.

Der er vist ingen, der tør påstå, at det ikke er højeste kvalitet.

Men gærens udvikling følges tre gange om ugen for at sikre, at det ikke er en forkert naturgær, der overtager.

Jeg har desværre kun smagt 2´vinen fra Pingus. Den var bestemt fremragende. Forstår jeg dig ret, har de udstyr til at måle om det er den korrekte naturgær der hersker i deres fermentering. Er det rigtigt, så har de jo kunnet træffe et valg om en helt bestemt (og uden tvivl fantastisk) naturgær. Den mulighed har de fleste ikke. Opstår muligheden en dag, vil jeg da gerne prøve en god lokal gærstamme her i den lille vinmark.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Nej, de ser på dem i mikroskop. Og hvis en forkert er ved at tage over, regulerer de på temperaturen.

Der er de regler og retningslinjer som man selv vælger. Der er det problem med gæren at man kan ikke være sikker på at det er den samme gær der taget føringen hvert år.  Når der er en bedre restsødme end i dine andre vine, kan det skyldes, at gæren fra marken sikker ikke kan tåle så højt et alkohol-indhold som dyrkede gær.

Inden det helt store brød slås op, bør man for en sikkerheds skyld spørge sig selv, hvorfor alvendens vinbønder ikke laver naturvin, når nu det er så godt, og det er så let at lave.

Hilsen fra Silkeborg

Viser 6 svar - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.