Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning må næste års skud bære druer?

Dette emne indeholder 5 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Ole N. Østergaard Ole N. Østergaard 4 måneder, 1 uge siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Henrik Prip
    Henrik Prip
    Participant

Jeg er nybagt hobbyvinavler med vinstokke fra 2015. Bruger enkel guyot. Jeg er i tvivl om de nye skud, der skyder fra sporene og som skal bruges næste år – må de bære druer eller skal man helst fjerne klaserne? Vh Henrik Prip

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

De er nu 3 år gamle, og så må de gerne give druer, men frugtbarheden i år er meget større, end vi er vant til, så du skal nok begrænse kraftigt ved at fjerne de mange ekstra klaser, der formodentlig er blevet dannet hos dig.
    Hvordan vil det se ud, hvis der kun er én klase på hver ranke?

Var du erhvervsavler ville jeg sige, at du også i år skulle fjerne alle klaser.

Skal du reducere i drueklaserne, kan du selvfølgelig godt starte med den ranke, der skal bøjes ned til foråret. Men generelt er det ikke noget problem, at der er klaser på den ranke.

Du kan med fordel allerede nu sørge for, at du kun har to ranker at vælge imellem til foråret.

Henrik Prip
    Henrik Prip
    Participant

Kære Lars – tusind tak for dit svar. Jeg høstede en lille høst sidste år, hvor jeg havde efterladt én, højst to klaser pr plante. Du mener altså jeg skal gøre det samme i år? Eller mener du én klase pr skud på ranken? (er ikke helt inde i terminologen – jeg går ud fra, at ranken er den, der ligger på tråden, hvor skuddene skyder fra).

Jeg er iøvrigt også i tvivl om i hvor høj grad jeg skal fjerne blade. Klaserne er helt skjult af blade, og jeg vil gerne udnytte, at der er sol. Er det for tidligt at fjerne blade rundt om klaserne? Skal jeg vente med det til august?

Vh Henrik

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

I år kan de bære normalt, men ikke mere end 1½ kg/m2 løvvæg.

Du skal udnytte solen ved at have mange blade – du må ikke blotte klaserne! Fjern de inderste blade, når de gulner i juli/august. Druerne behøver ikke megen direkte solskin.
    Du skal sørge for, at bladene ikke rører druerne. Fugten skal hurtigt kunne komme væk efter dug eller regn.

Og så skal du sørge for, at sideskuddene (i bladhjørnerne) ikke tager overhånd – fjern dem helt, hvis der er blade nok i forvejen.

Lidt “snusfornuft” er vigtigt i vinmarken. Man kan ikke bare sige at en vinstok der er plantet i 2015 altid kan bære et bestemt antal klaser. I Vinpressen #2.16 er der givet en god vejledning i hvordan man bygger sine planter op. Vigtigst af alt er det dog – efter min mening –  at kigge på sine planter. Er de sunde og har en kraftig stok ? Hvordan ser de enkelte ranker ud ? Har de ranker man vil bruge næste år, en svag vækst, vil jeg aldrig lade dem bære klaser – og det uanset hvor gamle planterne er.  Kig på planten: I din situation har du enkelt guyot lige nu, og du har så et antal ranker som kan bære klaser. Er det kun de yderste ranker der vokser kraftigt, mens de inderste har svag vækst, skal du være på vagt. Det er et tegn på at roden ikke kan følge med, og roden er og bliver det vigtigste på en vinplante ! Sender du al energien ud i de yderste ranker, vil de inderste ikke kunne nå at afmodne ordentligt. Har du derimod god vækst – også i de inderste ranker, kan de måske bære en enkelt klase. Jeg vil dog selv aldrig lade en så ung plante bære klaser på de skud jeg skal bruge næste år. I år gør jeg det – for første gang på de planter der er sunde, som jeg har plantet i 2013. Sat “lidt på spidsen” vil jeg slet ikke lade en drue, plantet i 2015, bære klaser overhovedet hvis der ikke er kraftig vækst i de ranker du skal bruge i 2019. Tålmodighed lønner sig. Jeg har selv lavet den fejl at lade 3 år gamle planter bære for meget. Det vil ikke ske igen. Selv om det lykkedes at lave en hæderlig høst, blev jeg straffet året efter. Enkelte sorter gav næsten ikke udbytte fordi at jeg havde presset dem for hårdt. Vinstokke plantet i 2015 bør først have fuld bæring i 2020. Indtil da, bør de inderste ranker – som er grundlag for næste års produktion – have fred og ingen druer der ! De øvrige ranker vil jeg blot lade bære 1 klase pr. ranke i år, og ca 1,5 klaser pr. ranke næste år. Fuld bæring kommer så i 2020 hvis vejret er ok. Dvs. 2 klaser pr ranke. Får vi et elendigt år som 2017 vil jeg nøjes med 1 klase pr ranke, men lad os håbe at det ikke sker…

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Hej Henrik.

Om der bør trækkes druer på de skud der skal bruges næste år? har jeg fundet ud er svært at afgøre. En forsker har sagt ok, en anden siger nej.

Med hensyn til druer på 3-årige planter? Nej, måske 1 -2 klaser pr. plante. Jeg har set flere rondo planter gå ud fordi der blev trukket for mange druer for tidligt. 5 – 7 år går der jo inden rodnettet er stort nok til at yde.

Der kan nok ikke sættes en formel op for hvad det “koster” med for tidlig druesætning. Man mister mere end man høster ved at lade planterne yde for tidligt.

Noget helt andet er, at man bør tidligt, evt. allerede 1. år lade enkelte druer sidde for at se, om det er de rigtige planter man har fået. I så henseende vil det være en god ide at trække en ½ klase på nogle af de 2-årige planter. Jeg har været udsat for, at da planterne som 4-årige skulle til at yde var druerne røde, de skulle have været hvide. Selvom man får nye planter så er tid og arbejde spildt. Da jeg så fik erstatningsplanter var der en officiel muskat-mærkeseddel på bundtet, det skulle det slat ikke have været – Reklamation – planteskolen meddelte så, at planterne skam var de rigtige, det var for at spare ophavsrets-afgift på de bestilte planter – planterne var de rigtige – men med forkert plantepas – tjaa. Det var fra en af de tyske planteskoler som sender rigtig mange planter til Danmark. Jeg kende en mere der fik røde druer på “hvide planter”.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.