Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Klaseudtyndning

Dette emne indeholder 3 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Torben Strand Løvenstein Torben Strand Løvenstein 3 måneder, 4 uger siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Jeg synes at der er en ret stor variation i blomstringen på de enkelte ranker i år. Normalt tilstræber jeg at der er i gennemsnit 1,5 klaser pr. ranke. I år er der så nogle ranker hvor blomstringen er forsinket og dem tænker jeg så på at klippe af. Jeg kommer i tvivl om, om det er det samlede antal klaser på en vinstok der har betydning for balancen i planten – så  man kan vælge at sige at ranker med forsinket blomstring bærer 0 klaser og naborankerne så bærer f.eks 2 klaser så der i gennemsnit er 1,5 klaser pr. ranke ? Eller skal klaserne helst være nogenlunde ligeligt fordelt på de enkelte ranker ?

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Det er min erfaring, at planten i stor grad fordeler energien på de afsatte klaser, så når der er nogle ranker, der ikke vil bære brugbar frugt, vil energien blive overført til andre klaser på planten.

Tak for det Lars, så kan jeg gå i gang med saksen.

Pudsigt iøvrigt hvorfor en enkelt sort pludselig går fuldstændig “amok” med klaser. Min Pinotin har altid været relativt svagtbærende. I år har mine planter fra 2013 nogle enorme klaser der overgår alt hvad jeg har set i alle mine andre sorter hidtil. Præcis det samme gælder en række jeg plantede af samme sort i 2017. De gamle planter bliver klippet så der kun er 1 klase pr. ranke. Planterne fra 2017 har fået klippet alle klaserne af så de kan få tid til at udvikle nogle ordentlige rødder. Sorten tåler ikke bæring på 3 årige planter, uden at man bliver straffet året efter, har jeg erfaret. Mine Riesel fra 2017 har også fået klippet alle klaser af. Denne sene sort skal vist have optimale forhold for at kunne modne de fleste år.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Kære Mogens..

Jeg forstår ikke, hvordan du kan kalde Riesel for en sen sort.. Dem, jeg havde i Køge, var til at høste fra starten af oktober måned i særdeles rigelige mængder, men så også med moderat sukker på omkring 70-75 – syre på 8-9 g/l… og uanset årgang har kvaliteten været uhyggeligt stabil..

hilsen

Torben

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.