Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Ingen vinter/ Ingen vinterhvile = Sårbare planter

Dette emne indeholder 4 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Ribo Petersen Mogens Ribo Petersen 2 måneder, 3 uger siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Jens Madsen
    Jens Madsen
    Deltager

Jeg har observeret der er røre i knopperne

dvs. spidserne i knopperne er begyndt at blive grønne stadiet før uld dusken skydes ud

Planterne har ikke været i vinterhvile (dormacy) så der står vækstvæske i stammer og kordons og det er ikke ret godt for en frost under 5 – 10 gr C.  vil fryse denne og det er med resultatet flækkede stammer og vækstmateriale.

Lige nu kan 1 til 2 graders frost for de fleste sorter bæres, men kommer der strengere frost så går det galt samt udspringet er tidligere end det vi kender ender det galt for ned frosne planter er døde planter.

En redning er behandling med FrosTecht i tide dvs. ca. 30 timer før den hårde frost slår til, og behandlingen kan gentages med 3 -4 dages mellem rum.

FrosTecht kan købes hos Bioplant i Århus eller hos Plant Healt Cure i Holland.

Det hele er grundig beskrevet i en artikel indsendt til Vinpressen December 2014 men aldrig offentlig gjort her.

Ps. jeg har holdt foredrag om emnet ved VitiNord i Nebraska 2015

Mvh. jens 1108

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Jeg er kun startet på beskæringen, men jeg har bemærket, at f.eks. Bolero ikke har lange frodige ranker i år.
    De er ikke afmodnede inden vinter  og dermed er den yderste del af rankerne døde.

Jeg har vist skrevet det før, men da emnet er aktuelt, gentager jeg mig selv:

D. 4 maj 2014 vågnede jeg op til en kridhvid græsplæne. Den vinmark jeg havde etableret året før havde allerede masser af udsprungne blade. Det skulle vise sig at være slut denne dag. Alt frøs ned og der var kun lugten af ensilage tilbage. Dog blev de fleste planter reddet af at de senere skød på sekundære knopper.

Præcis 4 år senere – d. 4 maj 2018 vågnede jeg op til samme syn. Jeg kunne intet gøre pga arbejde og måtte vente med tyndslidte nerver til næste dag for at se hvad der var sket:

Synet var yderst opløftende: Ingen knopper havde tilsyneladende taget skade.

Der er 2 forskelle mellem de 2 år: For det første var der meget tidligt forår i 2014 og der var helt udprungne blade på de fleste planter. I 2014 var de kun meget tæt på at springe ud, men burde dog alt andet lige være svidt af.

For det andet havde jeg sprøjtet alle planter med Frostect 1½ døgn før nattefrosten. Det tror jeg reddede alle mine planter lige op til supersæsonen 2018.

I dag kunne jeg konstatere at der begynder at være lidt liv i knopperne på nogle få planter. 4 planter der står lunt op ad en carport har allerede røde knopper. Jeg tror at jeg for en sikkerheds skyld vil give dem en omgang Frostect i morgen da der er udsigt til frost natten til mandag.

Skulle der være nogen der kunne bruge en lille portion Frosttect i morgen lørdag d. 30/3, kan det afhentes gratis nær Langeskov på Fyn. Jeg er hjemme hele dagen. Kontakt mig på Riboone@gmail.com.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Søren Kongsted
    Søren Kongsted
    Deltager

Jens oplyser at Frostect kan købes hos Bioplant. Jeg kan ikke finde det i deres sortiment. Er der en anden forhandler af midlet i DK?

Frostect blev sidste år solgt af Borregaard bioplant selv om det ikke står på deres hjemmeside. Dog KUN til erhverv. Mon ikke de har det endnu ? Dem der er interesserede burde gå sammen med en erhvervsavler eller en der har en anden med selvstændig virksomhed for at købe det. Pakningsstørrelserne på 200 gram er alt for store til en lille vinbonde. Midlet holder kun 2 år efter åbning. Jeg har blot brugt 2 gram i dag til at behandle alle mine 140 stokke (2 gram pr. 10 liter vand i en rygsprøjte). Jeg må derfor smide mindst 90 % af midlet ud efter næste sæson. Er man mange der går sammen, kan man sikre sin vinmark for ned til 20 kr pr behandling ! Pakken koster ca 700 kr + moms.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen, Domaine Ribolund

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.