Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Hvilken gærtype?

Dette emne indeholder 2 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Christian Bonde Sørensen Christian Bonde Sørensen 1 måned, 1 uge siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Dan Schødt
    Dan Schødt
    Deltager

Hej.

Mine Riesel bær pænt og jeg skal prøve at lave vin på dem; hvilken gærtype skal jeg bruge, S6U eller Cross Evolution. Fordele/ ulemper, eller noget helt andet? Gode anbefalinger modtages gerne.

Med venlig hilsen

Dan Schødt   Tulstruplund Vingård

Hej Dan,

Jeg er spændt på at høre om dine Riesel når at modne i år. Mine er sure som Rønnebær endnu og langt bagefter alle andre sorter.

Jeg har anvendt D47 til mine Riesel. På Solaris har jeg forsøgt mig med både D47 og S6U. Sidstnævnte trak nogle uheldige smagsnuancer frem i sommeren efter høst og jeg afskrev derfor umiddelbart denne gærtype. 2 år efter høst begynder D47 flaskerne så småt at have toppet. S6U flaskerne smager langt bedre nu end sidste år. Måske har denne gær mere potentiale til langtidsopbevaring (?).

Modner min Riesel ikke ordentligt i år, laver jeg det hele til champagne. Her er Lavin EC 1118 et godt valg. Selv når vinen har nogle værdier der siger at den er umoden og uegnet til almindelig vin, er det lykkedes mig at lave en lækker mousserende vin på denne gærtype.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

D47 giver som udgangspunkt, efter min mening, fint mening på riesel. Derimod synes Jeg at mange af de danske hvide sorter en mere thiol baserede frem for terpen. Jeg smager i hvert fald ofte meget mere Sauvignon Blanc end riesling (hvis linjerne skal trækkes hårdt op og sammenligningerne være lige til). Men måske det bare er hos mig og de vel 20 andre danske jeg har smagt, med få undtagelser.

Generelt synes jeg gæren har været groft undervurderet i mange år inden for dansk vin. Sammenlignet med andre fermenterede produkter hvor gæren (også) kan betyde nat eller dag.

Su6 og d47 “fremhæver” så vidt jeg husker terpener (f.eks. urter, citrus, ananas og æble) hvorimod der haltes lidt efter på thiol udvalget der kan fremhæve 3mh og 3mha (tropiske frugt thioler) i de danske butikker. Som egentlig efter min mening er det vi bør skyde efter/mangler lidt af. Vi har masser af syre og mineralitet for det meste men mangler måske lidt fedme, frugt og ikke mindst næse.

Det lander selvfølgelig på en overordnet “Hvad er dansk vin”, men personligt synes jeg at mange af dem jeg har smagt, inklusive mine egne, ville vinde en del ved mere frugt i næsen.

De seneste år har jeg brugt på at smage mange af mine sorter på 1118 og dv10 for at få sorten frem så neutralt som muligt og synes personligt de flrste råber på en thiol fremmende gær. Eller helst coinnokuleret, hvor flere forskellige strenge skaber kompleksitet.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.