skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Hvad kan man lære af det!

Forfatter
Emne

Min rose vin den bobler ”and it never stop”. Jeg kan godt regne ud at det ikke er en alkoholisk gæring, fordi vin er udtæret, ormstukket 2 gang med tilsætning af 0,01 g svovl.

Vinen har stået i udhuset hele vinteren for kuldestabilisering, og 15 juni tog jeg den ind i varmen, helt efter bogen, for at sikre at der ikke var mere gæraktivitet før den skulle på flaske. De første 14 dage var der ikke noget aktivitet, og jeg tilsatte yderlige 0.01 g svovl så den var flaskeklar, noget kom i vejen så jeg fik ikke flasket som jeg havde planlagt, men også godt det samme for så startede vin pludselig at boble lystigt. Og det har den gjort i over 1 ½ måned i med varieret styrke, og jeg håber da den bliver færdig inden jeg skal bruge ballonerne til den nye høst. Hvad går galt, jeg ved godt at varmen kan sætte en malolaktisk gæring i gang, men jeg har også læst at de malolaktisk enzymer ikke kan lide svovl, I den her proces ser det ud som det ikke betyder noget eller også har svovlniveauet været for lavt til at slå de malolaktisk enzymer ihjel, eller gælder det kun for malolaktiske enzymer man køber og tilsætter under den alkoholiske gæring.

Sidste år sket det også med en hvidvin hvilket resultere i en meget bedre vin end den var, da jeg prøvesmagte den før tapning. Men det er lidt besværligt hvis processen starte uanmeldt, man kan ikke planlægge at tappe når man vil, så måske skal jeg fremover tagen tyren ved hornet og tilsætte de malolaktiske bakerier som der står i bogen, under den alkoholiske gæring  eller lige efter, og håbe den ikke starter op en gang til når den skal aftappes.

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
Forfatter
Svar

Hej Ole.

Du skriver at du to gange har tilsat sulfit (forhåbentlig ikke svovl) 0,01 g.

Hvilken mængde vin er der tale om? Hvis du ikke har mulighed for at måle frit sulfit i vinen er der en “tommelfinger regel” der siger 3 gram sulfit pr. 25 ltr. vin. Er pH højere end f.eks. 3,4 kan du roligt tilsætte yderligere 1 gram.

Hvis du ser på diagrammet Free SO2 required skal der tilsættes dobbelt mængde sulfit ved pH 3,5 end ved pH 3,2.

Hej Søren. Tak for dit svar – selvfølgelig sulfit, og det var ikke 0,01 g pr l til har tilsat, men 0,04 g, altså 1 g pr 25 l, jeg ved ikke lige hvor talemåden kommer fra, men engang kaldet med det for svovl. Og tak for opdateringen, jeg var lige henne og læse mine notater fra vinfremstillingskurset jeg var hos dig for nogle år siden, og der står minsandten 3 g pr 25 l vin, men det er vel den totale sulfit tilsætning, ikke pr omstikning, og så passer pengene, jeg har tilsat 1 g pr 25 l 3 gange. Jeg har desværre ikke investeret i apparatur til at måle fri sulfit.

Hej igen Ole.

Jeg er ikke helt med vedr. dit regnestykke.

3 : 25 = 0,12 gram/ltr.

Vh.

Hej Søren. Jeg tror ikke du helt forstår det jeg skriver, jeg har tilsat det der svarer til 3 g sulfit pr 25l med 1 g ved første omstikning, 1 g ved anden omstikning og 1 g før flaskning det svarer så vidt jeg kan regne til de 3 g sulfit du har omtalt, men du afholder jo snart kursus igen måske jeg skulle melde mig til et genopfriskningskursus. Men min tråd handler jo mest om den ikke planlagte malolaktisk gæring som jeg jo nok må lade køre til ende med mindre man kan stoppen den med tilsætning af sulfit, det ved jeg ikke om der er nogen der har erfaring med.

Ole du skriver ovenfor 0,04 gram, det er 4 hundrede dele gram!

Dit regnestykke stemmer hvis du skriver 0,4 gram.

Har du målt pH?

Søren, kan du give nogle råd til dette:

Jeg har i år høstet solaris med meget højere Ph værdi, end den plejer at være. Den er på 3.45. Jeg er nervøs for, om det gør vinen sårbar for iltning. Er det for for højt til at lave en god vin?

Jeg plejer at stikke om før gæringen er helt færdig og tilsætter derefter 3 gr. sulfit pr 25 liter. Jeg tilsætter igen 1 gr. sulfit pr. 25 liter inden flaskning. Vil du anbefale at øge  mængden af sulfit.

Skal man have avanceret udstyr for at måle fri sulfit, eller kan man som amatør vinbonde måle fri sulfit med samme metode, som man måler syre ved at udskifte blåvæsken med en anden væske?

Hej Jan.

Ring mig venligst op 61423425.

Øv Søren, vi er mange Vinavlerforum læser der gerne så et offentlig svar på et interessant spørgsmål, som meget vel kunne vedrører flere, selvom spørgsmålet er rette direkte til dig. Mvh Ole

Hej Ole.

Du skal ikke snydes for svar men ofte er det hurtigere at få svar på flere spørgsmål pr. tlf..

Jeg har talt med Jan som ikke er helt sikker på sin pH måling. Hvis den er korrekt (sandsynligt) skyldes det den høje værdi at Jan har høstet sin Solaris ved Oe 94.  Ved f.eks. Oe 87 ville pH med stor sandsynlighed være lavere og den færdige vin ville kunne opnå en fornuftig alk. procent.

Vi er en del vinavlere som mener at Solaris giver en bedre vin hvis den høstes inden Oe 90

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.