Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning HØST 2018 – HVORNÅR.

Dette emne indeholder 22 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Ribo Petersen Mogens Ribo Petersen 5 måneder, 3 uger siden.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

“Et lille sidespørgsmål. Hvordan kan det være at høstrapporten bruger oechle ? “

Det er historisk betinget. “Vinavl i Danmark” arbejder med oechle, så derfor gør vi andre det også.

Oechle passer fint til den nøjagtighed vi kan måle med. Hvis der måles i brix skal der en decimal på.

Kan man så ikke skifte til brix (hvis det er mere velegnet)?
    Det er uhensigtsmæssigt at skifte enhed i en database – så bliver beregninger og sammenligninger meget vanskelige.

Så jeg vil ikke tage initiativ til at skifte. Jeg har i øvrigt indtryk af, at det kun er ganske få vinavlere, der måler i brix – typisk hvis de havde refraktometret i forvejen.

• Dette svar blev ændret 6 måneder, 1 uge siden af Lars Holt Lars Holt.

I dag har jeg – meget mod min vilje, høstet halvdelen af min Rondo. Det var den række der var hårdest ramt af hvepse.

11 planter gav 54,6 kg druer – 45 liter efter afstilkning og selvfølgelig før presning.

Målinger: 75 Oe, pH 2,84, TA 11,2.  ØV ! Nu må jeg vente 400 år før der opstår en tilsvarende sommer – og forhåbentlig uden hvepse ! Men da imponerende taget i betragtning af at jeg høstede Rondo sidste år d 21/10 – altså hele 5 uger senere – med blot 66 Oe.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Hvis man regner lidt på disse tal, f.eks. planteafstand 1,4 rækkeafstand, bliver det 28 kvm.

D.v.s. 55 kg. på 28 kvm. det er 2 kg pr. kvm. det svarer til 20 ton pr. ha. det er rigtig meget, alt for meget.

Hilsen fra Silkeborg.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Mogens har en rækkeafstand på 2,00 m if. høstrapporten.

Vi har her på Sydsjælland aftalt, at vi i 2018 undlader at grønthøste. Det er på baggrund af at udviklingen er så meget tidligere, end normalt. Vi forestiller os derfor, at planterne har tid til at modne en større mængde, end der står i bøgerne.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Nu har jeg indtastet tallene.

Det bliver 1,69 kg/m2, og det er da ikke meget over de 1,5 kg/m2 vi plejer at anse for grænsen for Rondo. Men de er umodne både på pH (148) og syre (67).

Det bliver spændende at se udviklingen til høst af de resterende 10 planter.

Jeg har ikke haft noget ønske om at have “for mange” druer på mine planter. Tværtimod er jeg hård til at fjerne klaser allerede tidligt på sæsonen. Normalt har jeg 2 x 6 frugtbærende skud som jeg lader bære ca 1,5 klase pr skud. Altså 18 klaser pr plante. I år gav jeg dem så lov at beholde 24 klaser på grund af den fantastiske sommer. Faktisk har jeg talt klaserne da jeg fjernede “overskuddet”. Der var 270 klaser tilbage i denne række – altså 24,5 klaser pr plante, så yderst tæt på mit mål. Tilbage er at regne: 54,6 kg/270 klaser = 202 gram/klase.

Skulle jeg have reduceret yderligere ?

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Nej! Ikke i år.

Hvis hvepsene ikke havde tvunget dig til at høste før tid, ville druerne jo være helt modne, måske overmodne. Men det får vi at se, når du høster den anden halvdel.

Så blev årets sidste druer høstet. Der var begyndt at komme lidt stilklammelse og meldug i Rondoen – heldigvis kun meldug på lidt blade og ikke klaserne.

Rondo: 10 planter gav 47,3 kg druer – og så var der endda frasorteret lidt dårlige klaser/druer.

88 OE, pH 2,88, TA 9,8

Pinotin: 12 planter gav 24,8 kg druer – altså et udbytte mindre end det halve af Rondo pr. plante. Til gengæld er det den eneste sort der ikke er blevet ædt af hvepse – og modenheden er på alle parametere bedre end Rondo:

90 OE, pH 3,21, TA 6,8

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.