skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Hjælp til at finde Fruhburgunder planter

Forfatter
Emne

Hej Alle,

Jeg netop gjort klar til plantning af 6-7 vinplanter op ad en sydmur, og havde bestil 6 fruhbrugunder og én dunkelfelder hos vinmager.dk. Nu har jeg fået besked om at de er udsolgt, og jeg kan se at de også er forsvundet fra butikvinmark.dk.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvor jeg ellers kan skaffe de få antal planter jeg har brug for, eller er der måske nogen der har mulighed for at opformere fra egne stokke?

Det er så trist at have gjort det hele klart, og så pludselig ikke at kunne få planterne!

mvh

Thorbjørn

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
Forfatter
Svar

Hej Igen!

Det ser ud til at jeg kan få planter fra en tysk forhandler: https://reben24.de/ertragsreben-blau/blauer-fruehburgunder-st180.html

Det er så ST 180 klonen og altså ikke en af de GM kloner der normalt anbefales. Er der nogen der har erfaringer/kommentarer til dette? Det er vist en nyere klon fra 90’erne.

mvh

Thorbjørn

Hej Thorbjørn

Vi har stadig flere forskellige planter.

Også  Fruhburgunder

kan bestilles på vores hjemmeside, eller ring 40631430

mvh Butikvinmark

Kan høre flere i samme situation i år.

ST180 er en smule senere end gm’ erne, men ikke meget. Den er derimod anderledes i aromatikken. Jeg synes den har mere tyngde end gm klonerne.

Den er efter min mening være at satse på. Hvis du ikke finder det andre steder har jeg måske også et par stykker i overskud i år. Det både gm4, gm6 og 180.

Men ved jeg ikke før maj.

Tak for svar!

Jeg havde også set dem på butikvinmark.dk, men da jeg gik derind igen for at bestille var de væk! Der var nærmest kun grønne sorter tilbage! Men jeg kan se at de er der igen nu – så jeg ved ikke hvad der kan være sket – en sideopdatering måske?

Jeg har dog allerede i panik bestilt fra Tyskland og de er på vej, men mange tak for svar her. (Skulle der være problemer med den ordre vil jeg vende tilbage til jer!)

Det bliver så ST180. Meget interessant med den lidt tungere aromatik – det lyder jo umiddelbart godt! Jeg er ikke så bekymret for modningen, selvom den skulle være marginalt senere – mikroklimaet i min have er en bid varmere end de officielle DMI-tal for området og der er meget mere læ. Jeg kommer op på 1150 graddage på normale år, så det burde være fint. Og så for at gå med livrem og seler, kommer de til at stå op ad en sydvendt mur med næsten fuld soleksponering. Så jeg kryndser fingrer for at det kommer til at virke godt!

Igen, tak for svar!

mvh Thorbjørn

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.