Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Guyot versus Kordon opbinding – hvad er de væsentligste fordele og ulemper.

Tagget: 

Dette emne indeholder 10 svar, har 7 stemmer og blev senest opdateret af Lars Holt Lars Holt 1 måned, 3 uger siden.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Ole Jakobsen
    Ole Jakobsen
    Deltager

Jeg er nystartet, har plante150 vinstokke  sidste år, og skal nu tage en beslutning om jeg skal anvende en Guyot opbinding eller Kordon, eller måske noget helt tredje.

Når man taler med kollegaer så er der nærmet en religiøsitet omkring den opbindingsform de har valgt, og det er vanskeligt at få en nuanceret diskussion om fordele og ulemper.

Jeg har læst stolper op og stolper ned, og kan godt læse mig til er der er forskel, men ofte tager forfatteren parti for den metode de har valg. Vender man sig til udlandet så er Guyot jo meget udbredt i Europa, men i USA og Australien er kordon meget anvendt, det kan have noget med klima at gøre, eller er det bare tradition? Men hvad med Danmark, Guyot er jo nok den mest brugte, men hvorfor, og er Kordon helt yt.

Guyot er som jeg ser det lidt mere arbejdskrævende, man skal hver år udvælge nogle sunde vinranker, lægge dem ned med risiko for at de brækker, men man starte hver sæson med en frisk vinranke. Kondon er nem at beskære og man slipper for at skulle opbinde vinrankerne hver år, men de gamle vinranker (kordoner) kan jo få nogle skavanker.

På forhånd tak.

Ole Jakobsen

Jens Madsen
    Jens Madsen
    Deltager

Hej Ole

Kig forbi   http://www.kokaerwine.dk/vinplanten     der er et lille java program du kan benytte og lære noget af.

Mvh.

Jens 1108

Ole Jakobsen
    Ole Jakobsen
    Deltager

Hej Jens. Tak, jeg kender godt dit lille program ud i kunsten at beskære vinstokke, men den giver ikke helt svaret på mine spørgsmål.

Mvh

Ole

Giv tid, giv tid, du har god tid at tænke over det endnu. Du plantede sidste år. I år skal du klippe det valgte skud ned til 2 – 3 knopper, og du skal have dette blivende skud gjort ret og pæn. Til næste år skal du klippe stokken 5 – 10 cm under nederste tråd. De skud der kommer herpå skal danne enten en guyot eller bruges som kordon. Det synes du måske er at udsætte frugt-udbyttet, men det drejer sig først og fremmest om at få lavet et rodnet, der kan hive næring op i planten. Tager du druer, eller for mange druer for tidligt sætter du bare planten tilbage i udvikling, og du får samlet set mindre udbytte ud af det.

Det er rigtigt, at der er forskel på Europa og Amerika med hensyn til måden at drive vinavl på. Også i øvrigt måden at lave vin på. Det har i USA været almindeligt at en vin der var lidt for syrlig tyndede man op med vand. I vinmarken har det været almindeligt, at der skulle/skal bruges så lidt arbejdskraft som muligt, og så kan man jo gøre op i udbytte pr. arbejdstime. Du kan vel nøjes med at se på hvad man gør i Tyskland, de har dyrket vin siden romerne bragte vinstokke op nord for alperne. Såfremt der havde været væsentlige fordele ved kordon frem for guyot, havde man sikkert for længe siden i overvejende grad valgt kordon.

Det jeg skriver om opbygningen af vinstokken er nogenlunde, som man på bjerget siger, at det skal gøres. Jeg gør det lidt anderledes efter en amerikaners anvisning. Når det blivende skud er 40 – 50 cm over tråden, klipper jeg det over 5 – 10 cm under tråden. Det stresser planten lidt, og den giver flere skud fra øverste knop. Det er altid et problem at få begyndt med et guyot skud, da man skal have selve guyot-grenen og en stap til at vækste næste års guyot-gren. Hvis man har dobbelt-guyot skal man have 4 grene om foråret når man har klippet. I øvrigt er enkelt-guyot lidt mindre arbejdskrævende end dobbelt-guyot. Alternativt kan man vælge en y-stamme med et hoved på hvert y. Det er i princippet to enkelt-guyot. (se Michael Brats bog “Praktisk vindyrkning under danske forhold” den kan købes på Pometet)

Hej Ole

For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål…

Efter min mening er der tre vigtige forhold at overveje

1)      Arbejdstid

– Guyotbeskæring tager ca. dobbelt så lang tid som kordonbeskæring.

2)      Udbytte/frugtbarhed

– Druesorten har stor betydning; nogle sorter er frugtbare på de basale knopper andre er først frugtbare fra fx knop 4. Frugtbarheden på de basale knopper er sortsafhængig, men også klimaafhængig. Sorter, der er frugtbare på de basale knopper, giver ofte mindre klaser på de basale knopper sammenlignet med efterfølgende knopper.

3)      Udspring

– Der er generelt en tendens til at kordonbeskæring forsinker udspringet en anelse.

Opbindingssystemer på Todbjerg Vingård

På vores vinmarker anvende vi begge systemer. Fx beskæres Rondo og Solaris efter kordonsystemet, mens fx Riesel, Souvignier Gris og Cabaret Noir beskæres efter guyot-systemet (de sidstnævnte sorter er på vores marker ofte ikke er frugtbare på de basale knopper).

Kordonbeskæring af Solaris og Rondo har efter vores opfattelse flere fordele – mindre klaser, lidt senere udspring(for nogle andre sorter måske en ulempe) og mindre tidskrævende. Vi ser også en mere ensartet skududvikling, hvilket giver en mere ensartet modning.

Hvis vores øvrige sorter var frugtbare på de basale knopper, så ville vi beskære alle sorter efter kordonsystemet.

Håber at det kan hjælpe dig lidt på vej gennem junglen…

Venlig hilsen

Peer Ulrich

Todbjerg Vingård

Ole Jakobsen
    Ole Jakobsen
    Deltager

Tak for svarerne. Til Ole Østergård, interessant synspunkt hvorfor amerikanerne bruger Kordon beskæring og europæerne bruger guyot. Tid, giv tid ja men jeg vil nødig komme med indvendinger overfor en erfaren vinavler, men dem på bjerget siger: At når skuddet har mindst blyantstykkelse så kan man toppe dem ved bæretråden, og vinde 1 år i forhold til det du anbefaler. Mine vinstokke nående sidste år for manges vedkommen 2 m i højden og næsten fingertykkelse, er det så ikke rigtig at spare det år. Men elles tak for dine beskæringsråd.

Til Peer Ulrich. Din beskrivelse giver for mig mening. Jeg har som nævnt forsøgt at finde svar i litteraturen og spørgsmålet om frugtbarhed på basale knopper knyttet til sorter er også spørgsmål jeg har set beskrevet, så tak for den reminderen.

Det jeg synes er interessant er at du har taget konsekvensen ved at praktisere både guyot og kordonbeskæring i din vingård, det giver mening og noget jeg vil tage til mig.

Jeg har set vinavler der praktisere guyot beskæring og nogle der bruger kordon, men ingen der gør begge dele. Det er indlysende mere arbejdsbesparende at beskære en kordon, men hvis det giver sig udslag i ringere udbytte er besparelsen jo dyr i længden, så en kombination hvor man vælger ud fra sortens frugtbarhed på basale knopper lyder rigtigt. Så er der bare guldspørgsmålet når man  er begynder og ikke lige ved det. Hvilket sorter hører til den ene eller anden kategori. Du har nævnt nogle her, jeg har nogle af de samme sorter, men også nogle andre.

Mange hilsner

Ole Jakobsen

Det lyder fornuftigt, det du skriver Ulrik, men med hensyn til tid, er der jo forskel på om man har 1 ar eller 1 ha at klippe. Så længe vi taler om hobbyvin, er det jo ikke tiden der er det vigtigste. Hvis det er det, skal man gå ned i “Brusen” og købe sin vin, alt med måde selvfølgelig.

Ole, når planten skal i gang med at bære drejer det sig om, hvor meget rod der er dannet, og det er der svært at gøre noget ved, bortset fra at forsøge at have en rimelig bladmængde. Jeg vil sige: hvad der tidligt kan vinders – kan senere tabes flerfold.

Her er et par billeder hvor planterne bar for meget for tidligt.

Vild overbæring og for tidligt

Planterne døde af det i dette tilfælde.

Lars Jacobsen
    Lars Jacobsen
    Deltager

Hej Ole

Jeg synes du skal finde decembernummeret 2011 af Vinpressen frem (findes her på hjemmesiden). Der finder du en artikel om etablering af vinmark og beskæringssystemer. Herunder også problematikken med frugtbarhed på de nederste knopper. Dårlig brydning på de nederste knopper er især et problem i køligt klima. Men i varm sommer som 2018 burde der ikke være problemer. Caberet noir gav på Fyn kæmpe udbytte på kordon. Erfaringer på Fyn tyder også på, at Riesel har svært ved at sætte klaser på de nederste knopper.

med venlig hilsen

Lars Jacobsen

Røjle Vin, Langeland

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Jeg bruger også både kort- (kordon) og langspore (guyot), men jeg gør det helst oppe i ordentlig arbejdshøjde (Høj Sylvos).

Det kan være et problem, at der med årene bliver for langt mellem rankerne ved kordon

Her er resultaterne fra høstrapporten 2018 for Rondo
    antal kg/m2
    3   V    1,90 v-formet stamme
    52 DG 1,49 dobbelt guyot
    6   EG  1,62 enkelt guyot
    2   K     1,32 kordon
    4   S     1,06 sylvos
    2   SH  2,23 Scott Henry
    2 TK2T 1,13 TK2T
    2 S/P   0,90 Sylvos/pergola
    3 K/EG 2,12 Sikkert en blanding af kordon og enkelt guyot
    5 sk       1,43  Sylvos med fast kordon

Men det er jo desværre alt for få data til at afgøre, om den ene beskæringsform giver større udbytte, end en anden.

Søren Kongsted
    Søren Kongsted
    Deltager

Det er min erfaring at der er senere udvikling af de nye skud ved Cordon beskæring. Har i Rondo rækken tre planter med Cordon beskæring. I år er skudene på de tre planter ca. 10 til 12 dage efter resterende planter med Guoyt beskæring.

Mine tre Cabernet Sauvignon planter i drivhuset har fra starten, 2008, været beskåret med Cordon. Der bliver tilsyneladende flere og flere golde skud som årerne går. I år er ca. 50% af skudene golde!

Er der nogen der har samme erfaring?

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Ved Kordon beskærer man med kort spore, og de inderste knopper (dem, der bliver tilbage) er de mindste og senest i udvikling. Derfor egner Kordon sig kun i noget varmere klima.

Og det er rigtigt, at skuddene over år bliver golde, så der med mellemrum skal lægges en ny Kordon ud.

Lang spore, som anvendes ved Guyot, der er en lav opbinding, kan med fordel anvendes ved Sylvos, der er en høj opbinding.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.