skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Forlidt syre

Forfatter
Emne

Hej venner
Har ca. 17 liter vin stående færdiggæret tilsat sulfit og lidt svovl. Syreindholdet er dog for lavt 4,2 g/l
Hvad skal jeg tilsætte, hvilken syre og hvor meget ?
Druerne var superflotte og meget modne, har aldrig før prøvet at der er forlidt syre.
Venlig hilsen
Jørn Christiansen
3004

Viser 10 svar - 16 til 25 (af 25 i alt)
Forfatter
Svar

Tak for gode svar fra sidste år.

Jeg fik tilsat en hel del vinsyre og citronsyre i en fart og fik reddet vinen uden ekstra svovl; men syretallene kom i orden. Den blev nok den bedste og i største mængde i 14 år pga den gode sommer.

En del af vinen tilsatte jeg tørrede druer fra drivhus og en rondo, som bliver tidligere moden end Léon Millot. Den kom op på 15 %. Den udviklede en grim smag efter nogle måneder og jeg bliver nok nødt til at hælde ud, selv om meget af den grimme smag forsvinder ved meget kraftig luftning/omhældning.

Vinen fra i år oechsle 82, plukket 28/10 har også lavt syretal 7,6 før gæring, så jeg er opmærksom.

Gennemsnittet for syre i de blå druer er i gennemsnit for de seneste 11 år 10,2 g/l. Noget tyder derfor på, at der skal være mere opmærksomhed på høsttidspunktet, så der er et passende syreindhold ved høst. Mange går tilsyneladende kun efter sukkerindhold.

Så vidt jeg ved, er det ikke tilladt at tilsætte syre til vin i Danmark.

Lars Holt

Spændende oplysning og synspunkt. Jeg troede at smagen også blev bedre jo mere modne druerne var. Det er i hvert fald derfor jeg kun måler oechsle før jeg plukker. Jeg synes ikke at min vin har smagt bedre end årgangen fra 2018. Det må så være et problem for erhvervsavlere hvis smag  følger modenhed, og man ikke må tilsætte syre.

Jeg vægter også ofte ph lige så højt som sukker(Og ja, jeg ved det ikke er helt smart eller nøjagtig når man snakker syre måling).

Men jeg høster gerne en vin med for lav sukker, men ikke med for lav ph ift. Hvor jeg ønsker at ende.

Kan leve med lav alkohol, men ikkenoverdrecen syre.

Jeg mener at nogle af de fantastiske tyske riesling vine jeg har smagt også ligger omkring 8-9%. Fra flere af de små huse.

Men dejligt at høre at det lykkedes.

Apropos så synes jeg min Solaris 18 var den hidtil dårligste. Men det kan jo lige så let være vinmageren der er problemet.

Jo, aromaen bliver bedre, når druerne er modne, men bliver de overmodne og med for lidt syre, bliver de flade.

Jeg har så igen lært  noget. Jeg skulle måske have plukket lidt tidligere i år. Kan godt fornemme det lidt fade. Måske der vindes på smag ved syrejustering.

Hej Lars m.f.

Mit bidrag til denne tråd var egentlig kun tænkt som en oplysning om hvilket syre indhold jeg syntes var passende , det vil sige, en opfordring  til ikke at tilsætte for meget syre . Jeg ved ikke  om det er tilladt at tilsætte syre i DK. men er der ikke noget med at citronsyre må tilsættes?? Jeg har aldrig selv haft brug for dette, og forstår egentlig ikke helt, at der skulle kunne laves vin af danske druer med så lav syre som 4,2 g/l . men hvis det virkelig er rigtigt, ville jeg nok finde nogle druer med en høj syre , det burde ikke være noget problem, og så blande dem, eller vin fra dem i, til et passende syreindhold.

VH Per Bach

Jeg har igen set i Niels Frees beskrivelse af reglerne, og der står at “Der må ikke foretages syretilsætning i vindyrkningszone A, som Danmark hører til.”

Det er ikke et spørgsmål om hvilken syre, der er tale om.

Jeg har aldrig fjernet syre, men ind i mellem tilsat syre (vinsyre) for at redde en vin, så vi havde noget til eget forbrug. Desværre bliver det ofte udfældet igen ved kuldestabilisering, men har dog holdt vinen i live.

Hej Lars

Når  du skriver sådan, så må det jo være sådan det er, jeg har bare aldrig haft brug for at tilsætte syre og derfor ikke sat  mig ind i reglerne .    og Lars, jeg ved jo godt at du ikke er meget for at fjerne syre, 🙂   men hvilket syre niveau kan du komme ned på uden syrereduktion?? f. eks. med en most på 12g/l

vh. Per Bach

Jeg har ikke målt syre i en lang årrække. Men da jeg gjorde lå min syre ved høst på 4 til 8 g/l. Det var kun chardonnay, der løb op i 12-14 g/l, og den blev blandet med noget andet.

Så jeg har alle årene døjet med gråskimmel under høsten.

Viser 10 svar - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.