Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Forlidt syre

Tagget: 

Dette emne indeholder 15 svar, har 8 stemmer og blev senest opdateret af Per Bach Per Bach 1 måned, 2 uger siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

Hej venner
    Har ca. 17 liter vin stående færdiggæret tilsat sulfit og lidt svovl. Syreindholdet er dog for lavt 4,2 g/l
    Hvad skal jeg tilsætte, hvilken syre og hvor meget ?
    Druerne var superflotte og meget modne, har aldrig før prøvet at der er forlidt syre.
    Venlig hilsen
    Jørn Christiansen
    3004

Lige et øjeblik. Du har vel ikke tilsat både sulfit og svovl!! Sulfit tilsætter vi i form af metabisulfit-pulver. Svovl bruger vi som enten bladgødning eller som et pesticid. Det er forkert at bruge betegnelsen svovl om sulfit, svovl er jo et grundstof med betegnelsen S, og det indgår ganske vist i sulfit-molekylet, men Sulfit/SO2 er det stof (molekyle) som beskytter vinen.

Det lyder mærkeligt at der kun er 4,2 g syre/L vin. Du skriver ikke at du har afsyret. Hvordan smager vinen, er den så fad at smage på. Hvis du vil tilsætte syre, kan du bruge vinsyre, som du kan gå ned i “brusen” og købe. 1 g syre/L vil hæve niveauet lidt under 1 g. Men men men…., smag nu godt på vinen først, din måling kan jo være fejlbehæftet.

Hilsen fra Silkeborg.

Tak for dit svar vedr, for lidt syre i vin. Har lige tjekket syren i vinen til 4,4 g/l
    Jeg venter lidt men jeg tror jeg senere vil tilsætte lidt syre (vinsyre) da vinen smager fad.
    I Michael Gundersens bog vinavl i <Danmark beskrives at vinen kan beskyttes med en LET svovling, hvilket jeg altid har gjort mest på grund af lidt dårlige druer.
    I år var druerne meget modne og super flotte.
    Tusind tak for dit svar.
    Venlig Hilsen
    Jørn Christiansen
    3004

HEJ, VIL I IKKE GODT SKRIVE SULFIT. DER ER NOGLE DER TROR AT MAN BRUGE SPRØJTESVOVL I VINEN NÅR DER STÅR SVOVL.

Hilsen fra Silkeborg

Sidder lidt med samme problem på en af mine testsorter i meget begrænsede mængder.

Så små mængder at jeg ikke kan lave en syremåling, blot ph. Og den er jo lidt sværere og noget mere ca. agtig.

Min ph er her 3.84 efter endt malo på 71b.

Kan sjusse mig frem til, på google, at et 1g. Vinsyre pr. L vil sænke ph til et sted mellem 3.70 og 3.50. Selvfølgelig en masse ukendte faktorer, det er jeg klar over. Men ville utroligt gerne smage den resterende sjat om et år efter lidt egechips, så hvis det kan reddes ville det være fantastisk.

Nogle gode bud?

Prøv dig frem lidt af gangen! Din vin smager nok bedre med en _lidt_ lavere pH (det troede jeg aldrig jeg ville skrive her i Danmark!) omkring 3.6 eller 3.5, og det beskytter din vin bedre over tid…  med mindre brug af sulfit.

(71B gøre ikke en malolaktiske gæring, den bruger lidt af æblesyren til at lave alkohol i stedet.)

Hej Jørn og Christian.

Er det rødvin som du – Jørn – skriver om?

4,2 g/l er en lav syre for en rødvin og en meget lav syre for en hvidvin. Samtidig er pH sikkert høj hos dig. Det betyder, at der skal ret store mængder sulfit i, for at vinen er konserveret. Det er rigtigt godt at kunne måle sin pH værdi,  idet der er en tæt sammenhæng mellem denne værdi og antal mg. sulfit/l.

Hvis det er en rødvin, ville jeg tilsætte 1 1/5 g vinsyre/l. Derved vil du nærme dig 6 g/7 og sænke pH med ca., o,15. Så få nu anskaffet dig et pH meter eller få målt hos en bekendt.

Er der tale om en hvidvin ville jeg forsøge at ramme 6,5-7 g/l med vinsyre tilsætningen. Man kan iøvrigt lave et mini skala forsøg med mindre mængder syer og vin. Blot skal du da lave en vandig syreopløsning og tilsætte det til din vinmængde.

Til Christian.

Ved en syremåling ved hjælp af titrering med o,1 M natriumhydroxyd, bruger jeg kun 5 ml vin. Bruger du 100 ml måleglas og tildrypper basen?

Min erfaring er, at titreringen er mere præsis.

1 g vinsyre/l sænker pH med 0,1/l de sidste gange jeg har været nødt til at gøre så.

Mvh

Kim.

Hej Kim
    Tak for dit svar. Det er rødvin jeg taler om Og jeg har allerede tilsat 1g/l vinsyre, men jeg tror også der skal lidt mere til. Jeg vil tage en ny syremåling og jeg vil også investere i et ph meter.
    Tak for dine råd.
    Mvh Jørn Christiansen
    3004

Meget modne Léon Millot druer – alkohol over 14 % uden tilsætning af sukker.

Malolaktisk gæring slut.

Ph målt med indikatorpapir og apparat samstemmende ca 4,4.

Syremåling under 4g syre pr liter.

Tilsat sulfit 5g/25 l

Skal jeg med den lave syre tilsætte vinsyre eller mere svovl for at vinen er holdbar i længere tid. Smagen er pt. i orden.

Venlig hilsen

Mogens

4.4…! Det lyder helt vildt. Der skal tilsættes en del syre for at få den ned i et niveau der er holdbart.

Vil vove den påstand at du ikke kan stabilisere en ph 4.4 vin uden at lave sulfit sauce.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Mogens

Du skal måle den frie sulfit i vinen og så regulere efter den kurve, der f.eks. findes i “Kvalitetsvin -af danske druer”, side 100.

Kurven går dog kun til pH 4,0, så du skal nok sænke syren, inden du tilsætter sulfit. Kurven kan selvfølgelig forlænges, men du risikerer, at ramme over grænseværdien for sulfit.

Du skal skynde dig, for din vin er meget ustabil.

Du skal have den syre forøget. Jeg arbejder lige nu på at finde karakteristika for dette års vinskue-vine. For rødvin er det højeste niveau for titrerbart totslsyre 7,6 g/L og det laveste er 4,6. Der var 50 vine, de 30 af dem havde mellem 5,95 og 6,0 g/L . Det ligger ret snævert, så ud fra det, kan det konkluderes, at en totalsyre på 6,0 g/L er der hvor niveauet bør være.

Hvis du tilsætter vinsyre kan du regne med, at hvis du tilsætter 1 g/L, vil den målte totalsyre stige ca. 0,75 g/L. Da du mangler ca. (6,0 – 4,2) 1,8 g/L skal der tilsættes 2,4 g/L.

Du bør lave en ny måling af syre og pH, syremålingen gerne med brug af pH-måler for kontrol af omslag. Tilsæt 1,5 g/L og mål igen. Vent en dag eller to inden du måler. Vær sikker på, at al syren er opløst i vinen når du kontrolmåler. Ud fra tallene kan du så afgøre, hvor meget mede syre du skal tilsætte. Kontroller pH og syre igen.

Vi vil gerne høre om resultatet.

Du skal herefter have sulfitten justeret. Du har p.t. tilsat det der svarer til 5 g sulfitpulver/25 L, det svareromregnet til 100 mg/L totalsulfit (SO2). Så er der nok ml. 20 og 40 mg/L fri sulfit. Næste gang du tilsætter sulfit, vil andelen af fri sulfit stige, hvor meget kan ikke siges, det varierer fra vin til vin.

Hilsen fra Silkeborg

Hej igen.

Jeg glemte at skrive, at der jo forsvinder noget syre ved koldstabiliseringen, måske ½ g/L, det skal der også tages højde for.

Hilsen fra Silkeborg.

Foreløbig tak for svar. Jeg har ikke kunnet finde noget om tilsætning af syre før ovenstående. Mens der findes meget om calcium. Efter et par dage måler jeg igen.

Vh

Mogens

Hej Mogens.

Du har ikke fundet noget om syretilsætning fordi det er ganske usædvanligt. I sydeuropa er det helt almindeligt, de har for meget sukker og for lidt syre.

Hilsen fra Silkeborg

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.