skip to Main Content

Forside3 » Vinavlerforum » Vindyrkning » Flytning af gamble vinstokke

Forfatter
Emne

Jeg har nogle 11 årlige solaris vinstokke som jeg gerne vil flytte da de står i meget skygge. Kan dette lade sig gøre og hvad erfaringer har i om dette? Glæder mig til at høre fra jer.

hilsen steffen

Viser 5 svar - 1 til 5 (af 5 i alt)
Forfatter
Svar

Man kan flytte et hvilket som helst træ/plante, men jo ældre det/den er, jo længere tid tager det.

Du skal rodskære dem nu, ca. 30 rundt om stammen, dække halvt til, giv flydende gødning, dæk helt til og vent.

Så kan planterne flyttes til efteråret eller næste forår.

Hilsen fra Silkeborg.

Har du meget travlt, og skal have dem flytte nu, skal du beskære toppen kraftigt, så den ikke suger mere kraft op, end at roden kan levere.

Planter mere end 4 max 5 år gamle bør ikke flyttes idet det tager længere tid at etablere et rodnet der svarer til planternes alder. Det er de tynde fiber rødder der skal gendannes og det tager tid , så sæt hellere nye planter hvis du ønsker frugt inden for en ” normal” start af planter.

Det er ikke de tykke rødder der fodrer planten !! disse er transport korridorer.

Jeg har flyttet en del op til 15 års gamle stokke af forskellige sorter uden problemer. De skal flyttes i vinterhalvåret eller senest før udspring (december-april), men først skal de beskæres så der nærmest kun er hovedstokken tilbage. Du graver dem op og sørger for at få så meget rod med som muligt, i praksis er det kun en meget lille del af roden man kan få op. De plantes straks og må ikke blive tørre i roden. De vil skyde fra hvilende knopper førstkommende sommer, men de enkelte skud bliver ikke ret store det første år. Du skal bare lade planten passe sig selv første år. Først 2 år kan du begynde at forme planten med nye vandrette skud, og efter 3-4 år begynder den at give druer igen.

Hej Igen.

Her ser i en rod der er 7 år gammel. Den blev gravet på efterår 2017 og midlertidigt stukket ned, og planten igen forår 2018. Nettop denne plante er nu flyttet igen fordi det er en ekstra der skal erstatte en plante der ikke overlevede den tørre sommer 2018. 2018 var det dårligst tænkelige år at flytte planter på, men ved hjælp af nogle gange vanding lykkedes det at holde liv i ca. 75 %. Nu får vi så se om de kan give druer 2020, det håber jag på.

Hilsen fra Silkeborg.

Viser 5 svar - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.