skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » En lille opbyggelig historie om rødder

Forfatter
Emne

For en del år siden fik jeg nærmest fra den ene dag til den anden ansvaret for formeringen på et af landets største rosengartnerier (potteroser). Da jeg kun fik 1½ dag til oplæring måtte jeg forvente en del opmærksomhed fra de andre i gartneriet…

Tidligt om morgenen trådte den første “kombatant” ind: Mogens: Planterne er alt for tørre – de skal vandes nu.

Herefter fulgte produktionschefen: Mogens: Den spiralerende effekt i tørven gør at du først skal vande om 5 dage – ellers ødelægger du rødderne !

Så kom direktøren: Mogens: Det er helt forkert at vande nu. De skal vandes om 2 dage for at få gode rødder.

Senere fulgte den der skulle håndtere planterne når de skulle sættes på afstand for at give mere lys til planterne. Mogens: De burde være vandet i går – ellers vælter alle planterne.

Til sidst kom ejeren ind med nye forklaringer på hvordan man burde vande planterne….

Fælles for alle var dog ønsket om at få stærkest mulige planter. Det har lært mig at rødderne er det vigtigste af alt også på vinplanter. Stærke rødder er en forudsætning for alt hvad vi laver og så må man vente med at høste til rødderne er klar. Tålmodighed er om noget en dyd i vindyrkning og jeg kan se at mine 4 år gamle planter kvitterer for at der først bliver en lille høst i år ! Super sunde planter med store klaser.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

• Du skal logge ind for at besvare indlæg.