Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Egespåner i vin

Dette emne indeholder 5 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Bærendtsen Mogens Bærendtsen 4 uger, 1 dag siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Som hobbyvinavler, uden råd til og kapacitet til et vinfad, vil jeg gerne høre om nogen har erfaringer med tilsætning af egespåner i rødvin. Blot en grov tommelfingerregel.
    Fx hvor mange gram til 25 l i to-tre uger?
    Venlig hilsen
    Mogens B

Ja, du skal bruge 0,5-3 gram pr liter, jeg plejer at have det på fra det er gæret færdig og ind til det kommer på flasker hen på foråret, men det er jo en smagssag om hvor længe du vil have det på vinen.

Mvh

Ivan

1-2g pr. L giver let eg. Jeg vil mene at man skal op i 3g/l for det begynder at være fremme på paletten. Men det er også meget afhængigt af ristningen, oprindelse land og ikke mindst alder på egechips.

Når jeg laver tests med små produktioner er min tommelfinger regel 1-2g for ikke at overdøve druens karakteristik. Men kun fordi jeg har mange forskellige druer jeg gerne vil differentiere og smage i en let Ege påvirket balance. Hvis jeg skulle lave balanceret drikke vin hed det 3g/l.

Ole Stauning
    Ole Stauning
    Deltager

Der findes normalt en doseringsvejledning til egechips fra producenten af dem. Jeg har for flere år siden anvendt Erbslöh OakyVin egeflis, mellemristet, både amerikansk og fransk eg.

Egechips

Doseringen angives af Erbslöh til 50-300 g/hl og indvirkningstiden til 5-30 dage. En moderat dosering, som det vel giver mening at benytte i første forsøg, er således 100 g/hl.

DBH Ole

Ole Stauning
    Ole Stauning
    Deltager

Det er den samme dosering som Ivan og Christian angiver, og jeg svarer egentlig mest for at bekræfte, at de problemer der har været med billed-upload er løst.

DBH Ole

Tak for svar om egespåner i vin.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.