skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Cordon + beskæring efter Pometet anbefalinger + Pinotin.

Forfatter
Emne

Jeg vil i år prøve at bruge Cordon beskæring på en lille del af alle mine sorter. Frosten er hård på min matrikel nærmest hvert år ved denne tid. I år er ingen undtagelse. Enkelte Rondoer lagt ned med dobbelt Guyot har allerede taget lidt skade af nattefrosten. Jeg håber at Cordon systemet kan forsinke udspringet en smule og at der er flere skud i bøssen hvis noget af det fryser væk…

Men hvordan er det lige med de stabbe som jeg har klippet over 2 knopper ? Skal man nøjes med at bruges skudet fra den ene knop og luge den svageste væk ? Jeg har 4-6 stabbe på hver side af hovedstammen og tænker umiddelbart at der kun skal komme 4-6 frugtbærende skud op på hver side så planten ikke bliver presset for meget. Er det ligegyldigt om jeg anvender det nederste eller øverste skud på stabbene ? Ved hovedstammen har jeg så om muligt yderligere 2 korte sporer som jeg vil lade vokse op (uden høst) så de evt. kan bruges til lang spore (Guyot) igen næste år hvis forsøget ikke virker efter hensigten. Håber I kan hjælpe da Cordoner er en ny diciplin for mig 🙂

Til efteråret vil jeg måle og veje resultaterne for alle sorter og bringe resultatet her. Alle stokke er plantet i 2013.

En anden ting: I 2017 plantede jeg yderligere 21 Riesel og 7 Pinotin. Jeg har slavisk fulgt anbefalingerne fra Pometet beskrevet i Vinpressen #2.16 side 12 figur 1 med sen frugtbæring. Jeg glæder mig til at se resultatet af årets høst her og deler resultatet med Jer. Umiddelbart er planterne næsten for kraftige. Det var svært at lægge de pegefingertykke ranker ned, men jeg vil forsøge at følge anbefalingerne og lade 3 skud på hver side få 12 klaser i alt.

Særligt Pinotin er måske interessant. Jeg ser i sidste nummer af Vinpressen at denne sort er i focus. Skyldes det kun mine resultater ? Jeg er tilsyneladene den eneste der dyrker sorten i følge høstrapporterne (?) En for tidlig høst på denne sort er kritisk. Det lærte jeg af stokkene fra 2013. Der må ikke gåes på kompromis med denne sort da en for tidlig høst sætter spor år frem. De kom først i topform igen sidste år.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 14 svar - 1 til 14 (af 14 i alt)
Forfatter
Svar

Jeg lader begge skud udvikle sig. Året efter fjerner jeg den yderste ranke og laver en kort spore på inderste.

Hej Mogens

Vi i Langå har de sidste 20 år beskåret  alle vores planter, heraf mange Rondo, med Cordon, enkelt eller dobbelt , ideen var netop at undgå frost skader ved udspring (Langå er også et område med meget og sen frost) derfor valgte vi en høj Gordon. Vi har haft stor glæde af denne beskæring. Der har aldrig været frost skader på knopper om foråret og en tillægsgevinst er,  at man kan foretage det meste beskære og plukke arbejde uden at bukke sig :).  Det er også meget hurtigt at foretage beskæring, En ulempe er dog at det kan være svært at få løvvæggen høj nok hvis man som vi gjorde, laver gordonen i 80 -100 cm. højde. Det var egentlig tænkt at skuddene skulle vokse både ned og op, det har bare vist sig at det er ikke så nemt som det lyder til , vin planter vil naturligt nok helst vokse op mod himlen, så i dag vokser alle skud opad,  og med ca 10 cm. afstand. Vi fjerner først skud når vi er sikre på at der ikke kommer frost, og så bruger vi det kraftigste skud, de øvrige kan meget nemt knækkes af. Pas på at du ikke kommer til at fjerne skuddene helt på et for langt stykke af Gordonen når den bliver nogle år, det kan  betyde at den bliver gold og har svært ved at sætte knopper . Vi har  i år prøvet at fjerne den 20 år gamle Gordon, på nogle af Rondo stokkene ,  fordi vi vil prøve at forny den, således at knopperne igen fordeles jævnt ud af gordonen.

Det skal lige bemærkes at vores vinmark ligger på en skråning og det måske også har haft betydning for at vi aldrig har haft frost skader ved udspring.

Hvis du skulle komme forbi Langå er du velkommen til at ringe til mig, på telefon 51464728 – jeg viser gerne rundt i marken.

VH

Per Bach

Langå Søgård Vinlaug

Hej Lars,

Hvis jeg gør som dig, ender jeg jo med 8-12 ranker på hver side af hovedstammen (?) Det er jo umiddelbart alt for mange i forhold til frugtbæring. Hvordan griber man det an ?

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Du har åbenbart kortere internodier, end jeg har. For ikke at få for lange stabbe, er det den inderste knop, du skal bruge.

PS. Du kan også reducere antallet af klaser pr. ranke, hvis der er plads til alle ranker.

Jeg synte at have oplevet at den første knop, er mindre kraftig end nr 2 , så derfor beskærer vi med 2-3 knopper på hver stap, når knopperne begynder at vokse , vælger vi det kraftiske skud og fjerner de overflødige. Det kan jo som Lars beskriver godt give nogle lange stappe efter nogle år, men det kan løses ved at fjerne det meste af stappen ved vinterbeskæringen, der vil som regel være nye knopper tæt på Gordonen som kan bruges til en ny stap.

Per Bach

Ja, 1. knop er mindre, end nr. 2 (den yderste på ranken er oftest den kraftigste). Men når den bedste bliver fjernet, går kraften til den næste.
    Jeg prøver at se langsigtet på mine vinplanter, når jeg skærer i dem. Alligevel er mit udbytte for højt!

Hej Lars

Det har du sikkert ret i, men mister man det første skud af den ene eller anden grund er der en risiko for at der ikke kommer nye knopper, heller ikke året efter. Det var det jeg mente med at der er en risiko for at cordonen bliver gold på det pågældende sted.

Nu vil jeg først fjerne det ene skud, når det er 10-15 cm langt. Så er risikoen for at det andet dør vel ikke så stort?

Så tror jeg vi er nogenlunde enige 🙂

Tak Per og Lars for nogle gode betragtninger.

Skulle jeg for en gangs skyld blive fri for majfrosten, ser det helt fornuftigt ud der ude. Skønt at at der ikke loves under + 4 grader her i den kommende tid 🙂 3-4 Maj plejer ellers at være vindræbernætter her….

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Hej Mogens

Blot for at støtte dig er du ikke den eneste som har plantet Pinotin, jeg har 475 5 års planter på Sydfyn(Helnæs) og lige plantet 675 nye. Prodiktionen 2019 gave en lys rødvin med klare noter i retning af Pinot Noir. I år 2020 vil Maserationen blive mere intens og jeg forventer en kraftigere vin. Har blindsmagt dette tidligere resultat(2019) overfor en Blauer Frühburgunder fra Baden og smagsnoterne lå tæt op af hinanden.

Du er velkommen til at kigge forbi Bøgeskovsvej 4 Helnæs, ring blot i forvejen 30111810

MvH Hans-Henrik

Hej Hans-Henrik,

Det var da noget af en mark du har fået plantet 🙂 Her ser mine få planter rimeligt godt ud i år. Vinen fra 2019 er generelt “frisk” for at sige det pænt. Men netop vinen fra Pinotin og Rondo er overraskende gode. De blev høstet så sent at druerne dryssede af så man skulle høste yderst forsigtigt. Jeg kigger meget gerne forbi en dag – du hører fra mig.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Som sagt så gjort ! Har lige fjernet 6 trillebørfulde klaser fra 130 planter. Så er der kun een klase pr. ranke tilbage. Ser frem til hvordan det påvirker kvaliteten til høst. I morgen er det så høje tid at sprøjte planterne med svovl og magnesiumsulfat – der begynder at være mangelsymptomer på sidstnævnte. Jeg burde nok fjerne blade i druezonen først men er i tvivl om man risikerer at svide klaserne lige her hvor vi er på kanten af en hedebølge ?

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 14 svar - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.