skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Buskbeskæring – gobelet

Forfatter
Emne

Er der nogen af jer, der har erfaring med at buskbeskære jeres stokke, som man gør i varmere egne? Gobelet og albarello, tror jeg, det hedder i Frankrig og Spanien.

Ved godt, det måske ikke giver 100% mening i vores egn af verden, men synes bare, det ser meget federe ud end guyot!

Vil godt høre jeres erfaringer og eventuelle tanker.

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
Forfatter
Svar

På Vesterhave Vingård ved Karrebæksminde blev der efter en studietur til Spanien for 2 år siden plantet et par hektar til med buskvin.

Men erfaringerne er ikke høstet endnu.

Jeg Lavede forsøget for en del år siden og min erfaring er :

Det er for tæt og svært at styre, så det her hos os i vort Maritime klima er for VÅDT råd var svaret.

Man slipper bedre om ved Trierhjulet eller en høj opbinding med krone = palmer. her kan der endda hæve udbyttet hvis næringsstof til førelsen er i orden.

Det er ikke alting  der er ønske glansbilleder der virker i forskellige klimaer.

Mvh  Jens 1108

Goblet bruges jo hovedsaligt fordi voksestedet har ørkenlignende tilstande.

Beskæringen gør sig godt i vandmangel (bl.a. grundet meget lavt udbytte) med store ved reserver sammenlignet med f.eks. guyot. Ellers er den god til at skygge/beskytte druerne fra solskoldning

De gamle goblet stokke er smukke, men det er vist også dét(i dansk klima). Præcis som Jens skriver, det bliver for tæt og for meget skygge og væksten for kraftig i DK.

Lars Holt: Tak. Har undersøgt det, og det er da spændende at se, hvordan det går.

Jens Madsen: Ja klart. Det lyder klart også som det logiske udfald på den beskæring. Men hvordan i praksis? Fik du ALDRIG druer fra de goblet-beskårede? Og hvad gjorde du med stokkene? Ændrede metode undervejs eller hvad? De to beskæringsmåder, du foreslår, er jeg aldrig stødt på, ej heller kan jeg finde litteratur om dem. Men de lyder spændende. Hvor kan jeg finde mere info, ved du det?

Christian Bonde Sørensen: Ja klart. Er helt med. Er bare meget betaget af netop synet af de der gamle goblet. Men det må måske blive ved det 🙂

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.