skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Blomstring 2021

Forfatter
Emne

Så er vi i gang.

De første sorter er nu i fuld blomstring.  Triumphe de Alsace og Leon Millot er længst fremme BBCH-69. Solaris er på stade 66.

Disse sorter er nu i blomstring til normal tid, men hvornår skal vi så høste. Torben Bo Toldam-Andersen havde en artikel i VP #2-2019 om forudsigelse af høstdato. Denne baserede sig på maj måneds gennemsnitstemperatur. Over en bred kam passer det meget godt, men er der store afvigelser i f.eks. udspring, er det måske en anden periode der skal lægges til grund for denne forudsigelse. Netop et år som 2021 hvor udspring var 3 uger forsinker i forhold til gennemsnittet, skal perioden fra udspring og 30 dage frem måske lægges til grund for estimatet.

Med maj måneds gennemsnit skal der høstes 19. okt.

Med 30 dage fra udspring skal der høstes 9. okt. Begge estimater gælder for Silkeborg Kommune.

Hilsen fra Silkeborg.

Viser 7 svar - 1 til 7 (af 7 i alt)
Forfatter
Svar

Det bliver spændende at se, hvilken model, der passer bedst.

Jeg var 12 dage bagud ved udspring som gennemsnit fra 2013. Jeg har næsten blomst i alle sorter nu, så det ser ud til, at jeg kun er 1-2 dage bagefter.

Her mangler der stadig 3 sorter. Der bliver tid til at nyde sensommeren uden at skulle spekulere på høst !

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Så lykkedes det endelig at få blomst i alle sorter:

Ortega 30/6

Solaris og Rondo 1/7

Johanitter 2/7

Birstaler Muscat 3/7

Zalas Perle 6/7

Riesel 7/7

Pinotin 8/7

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Er der mon nogen status på årets blomstring ?

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Jeg er forsinket med 2,8 dage ved blomstring og det var 10,8 dage ved udspring, mens du er forsinket 8,7 dage ved blomstring og det var 8,7 dage ved udspring.

På Sjælland har vi indhentet 8 dage i maj og juni

På Fyn er der den samme forsinkelse ved blomstring, som ved udspring.

Jeg savner data fra de 4 øvrige vinavlere, der regelmæssigt indberetter data, men de kommer nok snart.

Rettelse: mens du er forsinket 8,7 dage ved blomstring og det var 8,9 dage ved udspring.

I Trekantområdet er de 11,3 dages forsinkelse ved udspring ændret til 0,4 dages forspring.

På Mors er forsinkelsen ved udspring på 5,4 dages reduceret til nu 4,5 dage

De fire indberetninger giver samlet en ændring en forsinkelse på 9 dage til nu 5 dage

Viser 7 svar - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.