skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Bladgødning

Forfatter
Emne

Dele af min vinmark ser noget bleg ud. Jeg har indtryk af at planterne kun delvist fik glæde af den naturgødning jeg gav i foråret da det mest af alt har været knastørt her.

Jeg overvejer derfor at bladgøde med flydende NPK. Jeg har allerede været ude med sprøjtesvovl og magnesiumsulfat et par gange.

Er der noget der har erfaringer med dette. Jeg har læst at landbruget ofte bruger N som bladgødning men at man kun kan bruge 5-10 kg pr hektar hvis man vil undgå svidninger. Nogen der har erfaringer i om man kan bruge f.eks Hornumgødning som jeg bruger i drivhuset i en fortyndet blanding som bladgødning, eller er det NO GO ?

Alternativer modtages meget gerne da der ikke er udsigt til regn længe og almindelig gødning derfor vil være virkningsløst.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 15 svar - 1 til 15 (af 15 i alt)
Forfatter
Svar

Hej Mogens.

Vi har haft samme problem med nogle få Rondo planter. De gule blade tyder på gødningsmangel specielt jern. Vi har bladsprøjtet med flydende hornumgødning som indeholder de forskellige mikronæringsstoffer. Blandingsforhold: o,4 ltr. pr. 10 ltr. vand. Allerede efter får dage fik bladene den “rigtige” farve. Sprøjt gerne igen efter ca. en uge.

Og hvis man ikke laver egen kompost te eller sammensætter de rene kemikalier, skal man nok være OBS på at dette desværre  stadig er meget aktuelt for div. Flydende gødninger i handlen.

Har desværre også set en del eksempler i år på div. drivhus og have foras.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/gift-i-goedning-lise-ville-hjaelpe-sine-tomatplanter-men-slog-dem-i

Tak for test af Hornum og det rette blandingsforhold til Søren. Det vil jeg hurtigst muligt prøve.

Til Christian og andre vil jeg sige at I blot skal skelne mellem gødninger der er lavet på basis af organisk materiale og rene kemiske produkter. Det er de første der er problemer med. Især dem hvor der indgår melasse fra sukkerroer.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Det er muligt at hornum også laver en ren kemisk npk blanding. Ved dog, at de flere gange har været i vælten med deres “øko” gødning. Man er nok på den sikre side med ren kemikalie. Om dét så er vejen frem, synes jeg kan diskuteres. Men det er en anden tråd 🙂

Hej.

Hornum forhandler en blandingsgødning i 2-kg pakninger, N-P-K med mikronæring. Selvom denne gødning er fuldt opløselig i vand er den beregnet for vanding på jorden. Derfor er det ikke sikkert at alle stoffet kan optages i planterne, eller de lader sig vanskeligt optage. Nogle næringsstoffer skal være “chelat fra EDTA” (letoptageligt i planterne). Det er specielt jern, kobber, zink og mangan der giver problemer.

Jeg har sprøjtet med Kalium Plus, som er en N-P-K gødning med mikronæring og ekstra kalium. Det virker ikke alle steder, da min mark ligger på en sandet skråning med vekslende bundforhold, med lavt vandtilgang.

Hilsen fra Silkeborg.

Ole har en pointe med at der kan være næringsstoffer der er svære at optage fra drivhusgødning. Men trods alt bedre end ingenting. Tror jeg vil forske lidt i dette firma til næste gang: https://www.flex-fertilizer.com/bladgoedning/.

Med en landbrugsfaglig baggrund har jeg set med skepsis på nogle af de “økologiske” produkter. Dog har jeg et stort ønske om at min mark skal dyrkes så natur/miljøvenligt som muligt. Derfor har jeg kigget nøje på deklarationen på nogle af disse produkter og anvendt dem  både i drivhus, have og vinmark.

I år  – og undskyld sidespringet – valgte jeg at købe plantesække baseret på hestemøg. Så kunne jeg da spare lidt på spagnummet der bør blive i højmosen, tænkte jeg.

Så langt så godt. Resulatet er det ringeste udbytte i 25 år. Planterne ligner noget der er svidt af  clopyralid og først efter at sækkene er “dampet af”, har jeg kunne tiltrække nye sideskud til erstatning for den forkrøblede og afbrændte top. Godt jeg ikke har anvendt en gødning der minder om denne i vinen. Vinplanter er om muligt endnu mere påvirkelige af pesticider end tomatplanter.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Mogens du skal også være opmærksom på jordens reaktionstal, Er det helt skævt kan planterne vanskelig optage næringsstoffer. Hvis du har et pH meter kan du sagtens selv tjekke reaktionstallet.

Det har du i princippet ret i Søren. Problemet er “blot” at jeg nok er indehaver af Dansk Vins mærkeligste undergrund i en stor del af marken !

En stor del af marken er anlagt på en fed (JB-9) kunstig jordvold hvorpå at jeg har lagt 30 cm af min lette sandmuldede jord (JB-4) som er i den flade del af marken. Så resultaterne vil variere vildt efter om jeg måler i jordoverfladen eller nede i den fede ler. Og så er jeg jo lige vidt ! Volden blev anlagt af godsejeren for at skærme udsigten til en af områdets største grusgrave. Han ønskede at folk nok kunne bruge området, men anlagde volden så ikke alt for mange mennesker ville besøge det der nu er et flot naturområde. Normalt ville jeg aldrig anlægge en vinmark på fed ler, men volden er så stejl at der først er problemer med vandlidende jord når havet stiger ca 17 meter 🙂

Jeg har været hurtigt ude med bladgødningen og synes allerede nu at løvvæggen fremstår mere mørkegrøn. Det ser godt ud med det forår og den sommer vi har haft indtil nu. Ikke mindst fordi at jeg for første gang i årevis har fået has på hvepsene. Først var den småsjældne Hvepsevåge så venlig at udgrave et hvepsebo tæt på vinmarken og siden fik jeg fjernet et bo under stråtaget.

Jeg begynder så småt at have hede drømme om en Solaris høst uden hård konkurrence fra hvepse. Hurra !

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Tøv nu en kende!

Man gøder ikke nu, det er for sent, ligesom at men heller ikke roder i jorden. Når man roder i jorden frigives kvælstof som så optages i planterne med vækst til følge. Væksten skal jo sættes i stå her under modningen, for at give en ordentlig modning.

Hilsen fra Silkeborg

Der vil jeg tillade mig at være uenig med Ole. Hvis du her i/under farveskift er i Mg underskud, som det oftest er, så ender man med stilklammelse og  lavere sukkerindhold i bær.

Jeg ville til enhver tid rette mangelsymptomer, men dog nok holde lidt igen med N om muligt.

Du må gerne være uenig, men hvis du insisterer, sætter du dig op mod alverdens vin-videnskab. Med hensyn til magnesium sker der nok ikke den store skade at sprøjte med lidt bittersalt. Spørgsmålet er, om det virker i år. De blade hvor det kan ses at der er magnesium-underskud er “tabt” for i år. De er tømt for magnesium, og det kan der ikke rettes op på.

Noget andet er, at hvis man gøder generelt nu, begynder planten at gro og kommer derved senere i vinterhvile, og kan måske ikke nå at vedmodne.

Læren er at man skal gøde i god tid inden udspring, og igen inden blomstring hvis man vil gødske ad to gange.

Hilsen fra Silkeborg.

<p style=”text-align: left;”>Alverdens vinvidenskab alligevel :-)</p>
    <p style=”text-align: left;”>Tror du må have misforstået mit indlæg. Magnesium og bladgødning er vel det vi taler om jf. Det oprindelige indlæg. Jeg skriver om magnesium og om at holde igen med N.</p>
    Og så virker blad applikeringen jo lynhurtigt sammenlignet med jord. Derfor giver det i mine øjne super god mening ift. Mangelsymptomer.

Hvis du venter med Mg har du jo problemet, bare lidt større, igen ved udspring næste år.

Når der er behov for at bladgøde er det tegn på, at der er en mangelsituation i marken. På langt sigt bør man sørge for at få rettet op på den ubalance, så der fremover ikke bliver behov for at bladgøde.

Vi er i gang med at teste tang som gødning i vinmarken. Det ser meget lovende ud. Bedre vækst og mere grøn farve både på vinplanter og kartofler, som gror under vinen.

Jeg er enig med Lars om at planterne burde have fået den gødning der er behov for tidligere på sæsonen. Bladgødning er en nødløsning fordi at det har været så knastørt at den gødning jeg brugte i slutningen af april næppe er optaget af planterne.

Jeg bliver lidt forvirret Ole ? Du nævner at du bladgøder men skriver så senere at du IKKE mener at man bør gøde nu ?

Så hvad skal jeg gøre ? Skal jeg bare acceptere den lidt for lyse bladvæg og rette op på det næste år, eller er det bedst at jeg fortsætter med bladgødning ? Klaserne ser rigtig fine ud overalt lige nu.

Til Lars har jeg et spørgsmål om tang: Det er vel i sagens natur fyldt med salt. Skal det så udvandes og komposteres før brug eller ?

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Jo, saltet skal skylles ud, og det er sket ved at tangen har ligget vinteren over i en bunke på marken.

Desværre har vi senere fået oplyst, at tang på land er affald, og skal opbevares i overdækket bunke.

Vi vil forsøge, om det kan udlægges oftere men i tyndere lag, så saltet ikke kan skade vinen.

Vi vil skrive en artikel til Vinpressen.

Viser 15 svar - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.