Forside Vinavlerforum 5 – Foreningsstof Vinskue 2017

Dette emne indeholder 9 svar, har 6 stemmer og blev senest opdateret af Ole N. Østergaard Ole N. Østergaard 1 år, 6 måneder siden.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Jeg ser at rødvine ikke længere kan gå under unge vine som 2-årige.
    Skal der være sådan?

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Ja, det er et bevidst valg fra vinskueudvalget.

Vi har bemærket, at ca. halvdelen af rødvinene i forvejen blev indsendt året før, det i sin tid var tiltænkt. Og de “for unge” vine har i gennemsnit i de seneste to år fået højere karakter, end de rødvine, der havde alderen til den unge klasse.

Vi ønsker desuden at have en mere ligelig fordeling mellem unge vine og ældre vine.

Det er uheldigt, at vinskuereglerne kom sent ud i år. Men vi har haft meget at drøfte for at forbedre vinskuet efter en årrække med uændrede regler. Jeg håber, at der er forståelse for det, når vi ser resultatet.

Per Bach
    Per Bach
    Deltager

Kommer vinskuekataloget på hjemmesiden inden vinskuet?

Per Bach

Eva Jensen
    Eva Jensen
    Deltager

På landserfamødet i vinter holdt Zachary Brierly et mundtligt oplæg. Der var mange spørgsmål til oplægget, og bestyrelsen lovede, at der ikke ville ske store ændringer i reglerne for årets vinskue. Men da reglerne for Dansk Vinskue 2017 blev sendt ud, var der en masse ændringer. Det er uheldigt, at man lover én ting og gør noget andet.

Kan vi forvente lige så store ændringer næste år? Og kunne man ikke have en lidt bredere drøftelse i foreningen?

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Hej Per.

Der arbejdes på højtryk på at få vinskuekataloget på hjemmesiden i øjeblikket – måske er det allerede sket.
    Det er et helt nyt hold, der står for Vinskuet i år, Kim og jeg prøver blot at gøre overgangen lidt glidende. Det gør, at det kan være svært for udvalget at vælge tingene i den rigtige rækkefølge – de skal jo kende opgaverne først.
    Og smagningen gik fint – om dommernes bedømmelser også er fine, det får vi snart at se.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Hej Eva.

Reglerne for Dansk Vinskue blev offentliggjort, inden der fra Zachary Brierly kom oplæg til de nye regler for specielt smagningen.

Vi rettede oplægget til, så de allerede vedtagne og offentliggjorte regler blev overholdt. Det var kun ganske få tilpasninger, der var nødvendige.

På tilmeldingerne blev der kun suppleret med et spørgsmål om, hvorvidt vinen var let, middel eller kraftig. Det har vi brugt til at bestemme smagerækkefølgen. Og så blev orangevin inddraget som en kraftig hvidvin, og clairét som en kraftig rosévin.

Jeg kan ikke se, at der er sket store forandringer i vinskuereglerne og måden at takle det på. Men det nye vinskueudvalg har meget, meget travlt med at håndtere data på en bedre og mere sikker måde, end tidligere. Men de skal nok blive klar til Vinskuet.

Om der sker ændringer i fremtiden afhænger både af erfaringerne i år og om foreningssammenlægningerne giver anledning til ændringer.

Tidligere indeholdt bedømmelser af vine som var tilmeldt vinskuet også dommerkommentarer. Det gør de ikke i år, men jeg har hørt, at man godt kan få dem oplyst. Er der nogen som ved hvordan? – Jeg synes nemlig at dommernes bemærkninger er utrolig vigtige.
    Jeg har sendt en mail til sekretariatet ang. dommerkommentarer, men ikke fået noget svar.
    Jeg har også skrevet et opslag på foreningens Facebookside, her var svaret “du skal have fat i Lars”, men hvem er Lars? og hvordan får man fat i ham?

Per Bach
    Per Bach
    Deltager

Mon ikke det er Lars Holt vi her taler om . Er du der Lars?  Jeg har for øvrigt også skrevet til sekretæren om det samme, da jeg er helt enig i at det er vigtig at kende dommerenes kommentarer , det vil nemlig gøre det meget lettere at forstå karaktererne ,  hvad enten man nu er enig eller uenig.

Jeg syntes det er ærgerligt at kommentarene ikke er med, hvad er begrundelsen egentlig for at udelade dem?

Lars Jacobsen
    Lars Jacobsen
    Deltager

Hej

Jeg har skrevet til formanden for vinskueudvalget og fået mine kommentarer. De er desværre ikke så uddybende som tidligere og der er ikke kommentarer til alle vinene. Det synes jeg er beklageligt!

skriv til:

Søren Refslund Møller e-mail: ellebaek1@outlook.dk

Med venlig hilsen

Lars Jacobsen, Røjle Vin Langeland

Jeg synes at alle resultater skal være tilgængelige på den lukkede del af hjemmesiden, både dommerresultater og lab. analyser.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.