skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vindyrkning » Vinskimmel angreb

Forfatter
Emne

Så har vinskimmelen slået til i vores Orion og Bolero , vi har sprøjtet med Aliette men sansynligvis hjælper det ikke, da angrebet var ret fremskreden inden vi opdagede det.

Jeg vil tro at det er den våde og forholdsvis varme start på august der har givet perfekte betingelser for vinskimmel.

Det er kun anden gang på 18 år vi oplever angreb af vinskimmel, for en 4-5 år siden var Orion og Bolero også ramt af vinskimmel , hvilket resulterede i at alle planterne visnede fuldstændig, og modningen af druerne ophørte. Resultatet giver næsten sig selv – ingen høst.

Rondo, C. C ortis, Solaris og Muscaris  har ikke været ramt af vinskimmel og det ser de heller ikke ud til at være det nu.

Viser 15 svar - 1 til 15 (af 17 i alt)
Forfatter
Svar

I 2016 slog jeg et angreb af vinskimmel ned med trichoderma harzianum.

Trichoderma harzianum er ganske vist beregnet til at blande i plantehullet, men man kan jo ikke grave planterne op, hver gang de skal have en behandling, og det havde en god effekt ved direkte udsprøjtning på de angrebne planter.

Hej Lars

Er det er noget det er godkendt til?

Hej Per.

Det er ikke sikkert.

Sidste nyt

Det kunne se ud som om der er begyndende angreb også i Muscaris , så denne sort er måske også i faresonen for at få vinskimmel , men det kan jeg nok svare på om en måneds tid.

Jeg er totalt angrebet af vinskimmel i Rondo, og har prøvet alt lovligt, men uden held. Nu klipper jeg alle druerne, da de er sprukne og med belægning. Skal jeg klippe grene af også? De er jo plettede og syge. Jeg fjernede en del rondo sidste år og har nu plantet bolero i stedet. Jeg har mest lyst til at fjerne planterne og starte op på ny.

Kære Lars! Hvor køber du de svampe henne?

Det lyder nu som meldug.

Jeg har købt dem gennem Jørgen Broe, men jeg har også set dem på en dansk hjemmeside.

Hej Per Frank

Jeg tror måske  også det er  meldug du har.  Jeg har aldrig set tegn på vinskimmel i vores Rondo, selv om de står side om sige med Orion der har været voldsomt angrebet af vinskimmel.  Hvis det er vinskimmel ville dine Bolero sikkert også være ramt, denne sort er nemlig også ret modtagelig for vinskimmel.

Til gengæld er Rondo ret modtagelig for meldug , men dette kan til dels standses med Candit ,  alt efter hvor fremskreden angrebet er, men husk sprøjtefristen (vistnok 35 dage) inden høst dato.

Hvis det virkelig er vinskimmel du har, vil bladene ret hurtigt tørre ud og visne, sansynligvis i alle planterne på en gang.

Der er ingen grund til at grave planterne op , hvis du ellers er glad for dem, Du skal bare sprøjte i tide til næste år,  med et egnet middel, hvad enten det nu er meldug eller vinskimmel der angriber.

Vh. Per B.

Dette er billede fra Per Frank.

Det kan godt se ud, som om der er et svagt angreb af vinskimmel på bladet i centrum og det blad skråt oppe mod venstre.

Der er også næringsstofmangel – ses på bladet i venstre side.

Har du også et billede af klaserne?

vinskimmel?

Hej

Efter at have set billederne tror jeg mest på meldug. Ud fra at druerne er så grå og bladene ser forholdsvis pæne grønne ud .

Hvis I ser på billedet her under , som er taget i dag, er det vores Orion med let fremskreden vinskimmel  hvor bladene er begyndt at visne.  til gengæld er det ikke særligt synligt på druerne, – men det skal nok komme 🙁

Per Bach

Hej Per,

Trist billede…

Uden at have til hensigt at “gnave mere i såret” ser det ud til at din løvvæg er al for tæt. Der er masser af sideskud der ikke er fjernet – selv helt ned i druezonen. Der skal være luft omkring alle klaser og ingen blade der nu. Jeg fjernede samtlige blade i druezonen for en måned siden og alle sideskud ovenover er skåret tilbage så der er luft om alle blade. Jeg har skrevet mere om dette emne andet steds på denne side – incl behandling. Af mine 140 planter incl flere vinifera sorter, har jeg kun observeret vinskimmel/meldug i 2 planter og blot 3 blade sammenlagt er visnet som dine.

Man skal være over sine planter hele tiden i dette lummerfugtige vejr. Hos mig fik vinen første prioritet og ser godt ud. Pasningen af drivhuset haltede derfor efter: Resultat: Masser af gråskimmel i tomaterne på grund af manglende udtynding af blade og klaser så luftfugtigheden var alt for høj. Var de passet ordentligt, havde det været en fornøjelse at gå der ud nu. Nu kan jeg så ærge mig over at der ikke var tid til både vin og drivhus. Kontant afregning er vist det vilkår vi har hvis vi laver fejl uanset om vi dyrker vin eller tomater…

Bedste hilsener

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Hej

Jeg har med fordel brugt bladgødning mod vinskimmel, der anbefales bl.a. på grund af svovlindholdet. Det kan fås via Land og Fritid i 10 liter dunke, der fortyndes med vand. Ca. 50 ml til 5 liter vand, så for mit vedkommende rækker det 50 år. Jeg sprøjter kun bladene med 14 dages mellemrum fra de første angreb ses (AUG i 2019).

Mvh

Michael Schou-Hansen

Hej

Har lige taget et par billeder af bladene på min nabos Merlot vinstok, hvor vinskimmel er i startfasen , inden bladene begynder at tørre ud.

Forsiden ser ikke sønderligt angrebet ud, men bemærk de vabel lignende pletter på det første billede. og se så det andet billede hvor jeg har vendt bladet med bagsiden op.

Hej Mogens

Jeg fik vist ikke svaret på det med løvvæggens tæthed. Du har helt ret, der er sikkert alt for meget løvvæg på billedet, og det er nok værre i vores Solaris og Rondo , men  det er jo, som du selv skriver  et prioritets spørgsmål når man har 625 vinstokke.

Per

Viser 15 svar - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.