Dette emne indeholder 11 svar, har 6 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Ribo Petersen Mogens Ribo Petersen 8 måneder siden.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Lidt i forlængelse af tråden om brune pletter, starter jeg en ny om vanding. De brune pletter som  Henrik Larsen viser billeder af, er som Jens Madsen skriver, ganske rigtigt tidligere diskuteret her. På “bordet” er møl, dårligt vejr og meldug. Jeg vil hæfte mig ved det sidste. Som gammel rosengartner, ved jeg at netop tørke kan fremprovokere meldug. Stressede (tørre) roser er langt mere modtagelige for denne sygdom end planter der har fået tilstrækkeligt vand. I roser spirer meldugsporerne når luftfugtigheden overstiger 82 %. Selv i denne tørre sommer sker det vel også i år tidligt på morgenen i vinmarken. Om der gælder samme “regler” for vinplanter er jeg ikke sikker på. Men jeg kan konstatere at planterne hænger i betænkelig grad med bladene når der er fuld blus på solen – så meget at klaserne nærmest bliver blotlagt når varmen er mest intens. Jeg har et tiltagende problem med druer der ser ud som Henrik Larsens. Flere af dem revner og skyder kernerne ud. Om det er meldug, er svært at sige – jeg har ikke set angreb. Men planterne er tydeligt stressede. Der er ingen nyvækst og den svage sort Pinotin har lang vej til toppen af espalieret nu – den burde være “i top” nu.

Jeg vil give en grundig vanding. Mon ikke rødderne har bevæget sig langt ned i undergrunden i år ?. Der skal vandes “helt i bund” så man ikke frister vinene til at nøjes med at lave overfladiske rødder. Jeg tænker at jeg vil give omkring 30 liter pr. plante, som jeg stille og roligt vil lade sive ned under den Mypex der beskytter planterne mod ukrudt – og tørke.

Endelig kan jeg sige at jeg har nogle få planter med tydelige tegn på magnesium mangel. Jeg har sprøjtet med 20 gr/liter og allerede efter 3 dage har det været tydeligt at det har virket. Nu er virkningen imidlertid gået i stå – netop på de planter der står mest eksponeret for solen. Håber at en grundig vanding virker…

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Jeg har også oplevet at der er flere druer som er begyndt at revne og skyder kernerne ud, men kun på de gamle Rondo. Så har jeg eb Leon Milot i drivhus der er også nogDem har jeg gået og pillet af.

Der er også noget som minder om meldug på druerne, har sprøjtet med svovl og bittersalt med ca en uges mellemrum, sidste gang 7. juli.

Med venlig hilsen

Ivan Hansen

Druereduktion – vandmangel?

2017 med dårlig blomstring – 2018 med 100% blomstring og tørke har forskellige problemstillinger. Vi har en Riesel mark, hvor druerne i år sidder så sammenpressede, at der er/bliver ”pladsmangel”. Jeg skulle nok have delt klaserne noget tidligere? Ligeledes tyder det efterhånden på vandmangel, da bladene hænger og enkelte druer er begyndt at udtørre. Er der nogen, der har et godt råd?
    (I denne uge har vi reduceret klasemængden, som det fremgår af foto)

Klip spidsen af klaserne, det giver lidt plads, eller klip 1/3 af alle klaser af med en lille saks.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Ivans druer har meldug, og desværre på druerne og ikke kun på bladene.

Vedr. druereduktion

Drueklaserne er for kompakte til at klippe spidsen eller 1/3 af – uden at druerne bliver kvast – desværre! Jeg har derfor valgt at fjerne flere klaser og se hvad der sker!

Så har jeg møjsommeligt fået vandet 5 tons vand ind under Mypexén ved mine 140 planter. Det var vist på tide ! De blade fra sideskud som jeg har ønsket at bevare, har stort set ikke vokset på 10 dage og flere er visnet væk. I toppen er der stort set ikke dannet nye skud hvor jeg tidligere har klippet toppen af. Druerne har ligget lige på grænsen til at tørre ind. Hvis jeg ikke havde vandet, ville næste skridt for planten sikkert være stilklammelse. Så kunne den måske overleve hvis den havde “smidt” klaserne. Det var et smukt syn at se planterne strutte af saftspænding allerede 20 minutter efter første vanding !

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

At reducere på drueklaser eller bortklippe noget at klasen har to forskellige virkninger. Når klasens drueantal reduceres bliver der mere plads til de resterende druer i klasen. Når man reducerer i antallet af klaser, kan man faktisk opnå det modsatte, nemlig at der bliver mere grokraft tilovers til de resterende klaser, og de bliver endnu mere kompakte.

Jan Thrysøe
    Jan Thrysøe
    Deltager

Ja der skal vandes…..

Her på vores lette jorde har der længe været behov for at vande – specielt de nyplantede har det hårdt ( vi har udskiftet 3.500 planter, der blev frostskadede i januar 2016), men også nogle af de gamle havde det hårdt – og det virkede som om processen var sat på pause og at specielt druerne ikke udviklede sig nævneværdigt.

Vi vander en blok af gangen – 10 sprinklere, der hver giver 1600 ltr vand i timen og hver dækker et areal på ca. 800 m2. Vandet er på i ca. 24 timer pr blok. – altså godt og vel 40 mm pr cyklus.

Vi er nu i gang med tredie vandingscyklus – …

Vi er så priviligerede, at vi har to vandingsanlæg  – det ene etableret i år – Dyrt…… og i princippet adgang til det vand vi skal bruge.

Her et link til en video fra juni, hvor vi allerede var igang med at vande.

https://vimeo.com/274147903

Det er faktisk 48 mm pr. cyklus Det er jo noget der batter, men såfremt planterne har stået og “horket” i længere tid, er der så ikke risiko for at druerne optager så meget væske at de sprækker? Ellers er det jo OK. man skal ikke “fisvande”, der skal vandes igennem. Hvis jeg havde muligheden havde mit bjerg også fået et ordentlig skvæk.

De planter jeg vandede for 3 dage siden, har tydeligt kvitteret for vandingen. De enkelte druer er tydeligt blevet større. Jeg har ikke gratis vand, men kan nøjes med at betale 11,09 kr/M3. Da jeg har eget rensningsanlæg, slipper jeg for at betale 37,25 kr/M3 i spildevandsafgift.

Hvis du vil vide hvad vandet koster hos dig, kan du se det her:

https://www.danva.dk/viden/danva-benchmarking/vandpris-paa-danmarkskort/

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.