Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Tapning eller omstikning først?

Dette emne indeholder 2 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Ribo Petersen Mogens Ribo Petersen 4 dage, 6 timer siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Dan Schødt
    Dan Schødt
    Deltager

Hej.

Min vin er  nu klar til tapning: der er selvfølgelig kommet lidt bundfald hen af vejen, og nu er så dilemmaet! Skal jeg tappe direkte og så risikere at der tilsidst kommer lidt uklarheder med, til gengæld mindre risiko for iltning, eller skal jeg stikke om aht bundfaldet og så evt svovle yderligere? Råd modtages gerne.

Med venlig hilsen

Dan Schødt       Tulstruplund Vingård

Hej Dan.

Jeg vil foreslå at du stikker om, måler sulfitindholdet og evt. justerer det.

Hvis du er påpasselig med at fylde fra nedefra, altså dykket udløb fra hæverten, er det en ganske minimal iltning der vil ske.

Hilsen fra Silkeborg.

Hej Dan,

Jeg plejer at stikke om ad 3 gange. Første gang når vinen er gæret færdig – her tilsætter jeg 1 gram sulfit pr 25 liter. Anden omstikning tidlig vinter med samme tilsætning af sulfit. Så kuldestabiliserer jeg vinen og omstikker igen når der er så meget varme at en eventuel restgæring vil finde sted – typisk i begyndelsen af maj. Det skal helst ikke ske, men det forekommer hos mig i ca 1 ballon pr. år. Ved denne 3 omstikning tilsætter jeg den nødvendige mængde sulfit efter måling med noget ordentligt måleudstyr. I mit tilfælde er det Vinometric SC300. Jeg giver så lige 10-20 % over det anbefalede for at være på den sikre side og venter så 2-3 uger før at jeg tapper.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.