skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Svovl i portvin

Forfatter
Emne

Jeg skal til at flaske min portvin som har ligget på fad i 2 år (23l).

Er usikker på hvormeget svovl der skal i, da alkoholen 20% vil,også har en konserverende virkning….

Er der nogen som kan givet et hjælpende svar, da jeg ikke kan finde svar nogen steder…ellers må man vel åbne en købeflaske og måle på det…

Viser 3 svar - 1 til 3 (af 3 i alt)
Forfatter
Svar

Hej Flemming,

Godt at se dig her 🙂

Mon ikke bare du skal droppe spekulationerne om hvor meget den øgede alkoholprocent eventuelt hjælper til at konservere vinen ?

Jeg ville blot kigge på hvad pH er i din vin. Herfra ville jeg så behandle den som en rødvin og give den den mængde svovl som anbefales ud fra den pH vinen har nu. Er pH eksempelvis på 3,2, skal der være 15 mg/liter. Dette opnås ved at tilsætte ca. den dobbelte mængde sulfit. Skulle du mangle skemaet til  at beregne mængden af sulfit, siger du bare til ! Uden at skulle være en Kloge Åge,tror jeg at pH er langt mere afgørende for hvor meget sulfit du skal tilsætte end hvad du måler af alkolhol i vinen. Tager jeg fejl, håber jeg at nogen vil sige mig imod her 🙂

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Høj alkohol giver mindre behov for sulfit. Hedvin kan jo holde sig længe i åbnet flaske.

Mængden af antioxidanter er også afgørende. Altså hvor meget der er trukket ud af skaller mm.

Sulfit er et giftstof, så der skal ikke puttes mere i vinen, end at den akkurat kan holde, til den skal drikkes.

Vi har lavet “Portvin” i en del år med 19 – 20 % alk., og har aldrig tilsat sulfit.

Det har ikke givet problemer med holdbarheden af vinen efter 5 til 6 år heller ikke selv om en åbnet flaske har stået længere tid i køleskabet.

Viser 3 svar - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.