Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Sort jord vs plantevækst mellem rækkerne.

Dette emne indeholder 13 svar, har 7 stemmer og blev senest opdateret af Dan Schødt Dan Schødt 4 måneder, 2 uger siden.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Ole Jakobsen
    Ole Jakobsen
    Participant

Jeg har etableret starten på en vingård, og har et par spørgsmål.

1.       Skal gangene mellem vinplanterne være sort jord eller skal man så græs eller anden grønt. Jeg har set begge dele i flere vingårde, og hvad er fordele og ulemper ved de 2 driftsformer.

2.       Ukrudtet omkring vinstokkene skal naturligvis holdes rent for græs og ukrudt, men er det i orden at lægge ukrudtsdug, dugen er jo vandgennemtrængelig eller er der forhold der gør at det er en dårlig løsning.

På forhånd tak

Ole Jakobsen

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Lidt frækt sagt, er det op til dig. Men så enkelt er det ikke, det er slet ikke enkelt. Vegetation giver fugt og lavere temperatur. Så, hvis du har vingård i de indre dele af Sjælland eller Jylland er det en dårlig ide med et grønt tæppe i vinmarken. Er der risiko for nattefrost i forårstiden er vegetation absolut negativt. Bar jord og en sydskråning giver 1 – 2 grader højere temperatur. Modsat er der meget lavt niveau af nyttedyr når der ikke er vegetation at leve i. Jeg har gennem nogle år brugt at have fuld “barjord” fra forår til veration. Fra veration til forår må der ikke rodes i jorden, så der nøjes jeg med at slå/klippe ukrudtet. Grunden til denne strategi er at vinplanten skal have væksten sat i stå under modningen, det er svært, men når man roder i jorden frigøres der mere kvælstof, end hvis jorden er urørt. Hvis der skal være grønt mellem rækkerne er græs det dårligste. Kløver eller anden to-kimet vækst er langt bedre. Kløver har den uvane at brede sig ved rodudløbere, så den er svær at styre. Der skal ikke være vegetation under planterne.

Fra i år har jeg vedtaget en ny strategi for min vinmark på 7 ar. Jeg vil midt-sommer så olieræddike i hver anden række. den skal så holdes nede  i en højde af 25 – 40 cm. Til foråret eller sen vinter vil jeg køre over den med af plæneklipper fordi stråene ellers vil vikle sig om fræserens aksel.

I øvrigt skal du som nybegynder være opmærksom på at “lav tråd giver lav syre” og dermed højt sukkerniveau.

Lars Holt
    Lars Holt
    Keymaster

Jeg ved ikke, hvor du har oplysninger om, at lav tråd giver lav syre. Her er data for 2017 fordelt efter opbindingssystem for alle sorter.

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Jeg vil lige som ONØ anbefale, du vedvarende har bar jord under vinplanterne. Bredden af det bare stykker afhænger af hvor udsat du er for majfrost, og højden af espalieret. Har du høj Sylvos eller lignende høj opbinding har frosten ved jorden ingen betydning.

Jorden har godt af, at der gror noget i den, men frem for græs vil jeg anbefale grøntgødningsplanter, der fornys hvert andet år for at undgå besværligt ukrudt i at etablere sig. De kan slås et par gange om året.

Der kan bruges ukrudtsdug under etableringen, men hvis den ikke fjernes igen efter et par år, vil ukrudtet vokse ind over det, og ukrudtsbekæmpelse vil blive meget vanskeligt.

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Der viste sig at være forkert årstal på nogle af datoerne, og så bliver gennemsnittet forkert.
    Her kommer en ny oversigt:

Erik Carstensen
    Erik Carstensen
    Participant

Erik Carstensen
    Erik Carstensen
    Participant

Hej. Jeg vil gerne bidrage med en hobbyavlers erfaringer. Jeg har ikke bar jord mellem rækkerne. De første 8 år hakkede jeg en 50 cm bred gang mellem planterne, men det blev for hårdt i armene. Nu har jeg græs over det hele. Som hobbyavler synes jeg, at vinmarken skal være hyggelig at se på. Jeg bruger en del tid gennem sommeren på at tynde ud. I denne tid fjernes de grene, som vender nedad. Det samme sker med de skud, som ikke ser ud til at kunne nå den længde, som kræves (antal af blade, jeg regner med 7 pr. klase). Senere fjernes sideskud, og i august er der grønthøst. Jeg sprøjter ikke, bortset fra lidt svovl og kalk før udspring. Selvom der kan være lidt meldug eller vinskimmel, høster jeg masser af sunde druer og kan også hente en medalje fra Dansk Vinskue en gang imellem. Hilsen: Erik Carstensen Faaborg- http://www.vinjafyn.dk

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Lav tråd giver lav syre – er et citat fra en dansk oenolog udannet i Frankrig (husker ikke hans navn) der i FDVs første år underviste på nogle kurser. Jeg tror i øvrigt også at Merete Løvig Larsen (MLL) nævnte det i sit foredrag på et vinterseminar. Finten i det er, at der om efteråret er varmest tæt ved jorden, idet jorden optager solens stråler, og afgiver varmen. Man kan ikke ud fra data i høstrapporterne se noget om trådhøjde. Hvis det skal vurderes, skal de vurderes på den samme mark. Der er jo himmelvis forskel på vore markers både micro- og mesoklima, fordi vi dyrker druer på grænsen til det umulige. MLL kom i øvrigt med en anden “mundheld” sen klip – sent udspring.

Jeg har fuld forståelse for Erik Carstensens argumenter, men det er jo ikke rationelle valg for at få de bedste druer, eller i det hele taget at få druer. EC skriver også at han tilstræber 7 blade pr klase, OK, men det er ikke rationelt, da der er megdt stor forskel på sorternes bladstørrelse. Prøv at tage et solarisblad ved siden af et fra johanitter. Målet kan simpelt hen ikke bruges. Løvvægen skal for det første være udfyldt, og for det andet man kunne se gennem hækken, ´det samlede areal af bladene skal optimalt ligge på 130 % af løvvæggens overfladearael.

Man skal passe på med ikke at sætte religion lig med fakta.

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

En undersøgelse baseret på høstresultaterne (ganske vist kun ét år) er da mindst lige så valid, som en foredragsholders personlige mening. Jeg har nu samlet Gyout som lav og Sylvos som høj:

Jeg vil ved lejlighed samkøre flere årgange, medmindre nogen kommer mig i forkøbet. Data ligger tilgængelige her på hjemmesiden.

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Nu skal der vist laves en ny tråd.

Det var jo Ole Jacobsen der bad om et råd.

Ole Jakobsen
    Ole Jakobsen
    Participant

Tak for de forskellige synspunkter, jeg er klar over at der er nogle marginale problemstillinger omkring temperaturen i marken specielt hvis der er risiko for nattefrost. Problemet med frostskader i forårstiden har jeg tænkt at løse ved at installere en sprinkleranlæg der kan aktiveres på frostklare nætter.

Skal man så efterafgrøder som olieræddike mfl.,  så skal man også hen og investere i en række specialmaskiner da rækkeafstanden i de fleste vinmarker er så små, at almindelige landbrugsmaskiner er alt for bredde til at kunne arbejde mellem vinrækkerne.

Med hensyn til trådhøjden (stammehøjde) så har jeg ikke helt bestemt mig. Vinstokkene er ny plantet, så jeg har et års tid til at bestemme mig. Opbinding systemet bliver nok dobbelt Guyot  og umiddelbart hælder jeg til at sætte stammehøjden til 70 – 80 cm, noget højere end de fleste har, men dels fordi det giver en bedre arbejdshøjde, men også fordi de nye skud kommer længere væk fra jordfladen. Omvendt så bliver det jo en udfordring med en højere løv væg.

Ole Jakobsen

Jeg lagde ukrudtsdugen Mypex ud i rækkerne i forbindelse med plantningen i 2013. Det er jeg yderst tilfreds med, men man skal huske at holde dugen ren for jord og ukrudt. Frø kan spire ned gennem dugen og planter med udløbere fra græsset mellem rækkerne kan også sætte rødder ned gennem dugen. På billedet er græsset lige slået og man kan køre med det ene hjul af plæneklipperen på ukrudtsdugen, hvis den er strammet godt op, uden at ødelægge den. I år sikrer dugen at planterne stadig har vand i den knastørre forsommer. Kun vinplanterne kan hente vand i rækken. Billedet viser ikke at jeg forsøger at have størst mulig artsrigdom af planter mellem rækkerne. Jeg lader gerne mange “ukrudtsplanter” vokse op til blomstring mellem rækkerne til glæde for insekter mv.  Jeg laver små “øer” hvor anemoner, ærenpris, kløverarter, bruneller og andet får lov at blomstre – altså lave arter. Store (grådige) arter som brændenælder og kørvel får ikke lov at vokse op mellem rækkerne. Jordbær vokser ved stolperne.

Jeg har en enkelt række på en stejl skrænt hvor jeg ikke har haft mulighed for at lægge ukudtsdug ud. Her er udviklingen af planterne 2-3 år bagefter rækkerne med mypex. Især sidste år var det nærmest umuligt at holde min skræntrække fri for ukrudt på grund af den konstante regn. Ukrudtsdugen sparer mig for utallige timers lugning som jeg ikke gider – og Roundup er “no go” i min vinmark !

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine Ribolund

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Hej Ole.

Det lyder næsten som om at du vil tilplante flere ha med de overvejelser du gør dig med maskiner og overvejelser med “behagelig” arbejdshøjde. Det kan man tænke når man bliver gammel. Jeg vil foreslå dig at gøre det optimale, der skal jo ikke arbejdes i månedsvis med krumbøjet ryg. Jeg har valgt at placere min “mark” 10 km fra hjemmet for at få den bedste placering på en sydskråning med 25 % hældning. Renholdelse sker med en fræsning 2 gange årligt, og så får den med den hånddrevne vinhakke, men ingen bearbejdning fra veration til høst. Det vil i praksis sige at der ikke sker nogen jordbearbejdning fra juli til april, bortset fra at slå ukrudtet med plæneklipper.

“Nihil sine labore”.

Dan Schødt
    Dan Schødt
    Participant

Hej.

Jeg har altid haft sort jord mellem rækkerne, rækkebredde er 2m så jeg kan bruge en kompakttraktor. Dem er der en del af, de koster desværre en del mere end alm. brugte traktorer. Solis er nok det bedste bud på sådan en fra ny, hvis den skal være betalelig. Jeg bruger fræser, jeg har ikke samme gode erfaring med harver/river.

Dan Schødt   Tulstruplund Winery

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.