Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Sænkning af pH eller syre sænkning?

Dette emne indeholder 5 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Jan Ebdrup Jan Ebdrup 3 uger, 4 dage siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Jan Ebdrup
    Jan Ebdrup
    Deltager

Jeg har lidt hvidvin på Solaris som nu er tilsat sulfit og hvor mit ønske er en frisk vinstil med god syre. Det har jeg fået og uden malolaktisk omsætning af syren. pH er lav på 2,9( jeg har kalibreret min måler og kontrol med strimmel) syren er på 9 hvor jeg gerne vil lande på 7 som passer min smag bedre. Jeg vil gerne drikke denne lille mængde til en anledning sidst i maj. Jeg er super tilfreds med smag og duft. Vinen er klar og kuldestabilisert. Decacid er det løsningen og hvordan bruges det bedst. Jeg kan læse at det udvikler Co2 og bundfælder. Så jeg skal omstikke vinen igen. Gode råd modtages med glæde.

Jan ebdrup Garage Vinbonde

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Har du kuldestabiliseret vinen? Det udskiller syre.

Har du indsendt høstdata (høstrapport), så jeg kan se om der er dyrkningsmæssige forhold, du i fremtiden skal være opmærksom på?

• Dette svar blev ændret 3 uger, 5 dage siden af Lars Holt Lars Holt.
    Erik Carstensen
    Erik Carstensen
    Deltager

Hej.
    Decacid er vist nok bare kridt, som kun fjerner vinsyre. Når du har en vin med 9 g. syre pr liter er det meste æblesyre. Du kan ikke gære malolaktisk på grund af sulfit. Det bedste du kan gøre er at bruge dobbeltsalt.
    Man fjerner syren fuldstændig i en lille del vin, (følg brugsanvisningen) fjerner bundfaldet og blander langsomt resten af vinen i under omrøring. Med denne metode beholder man vinsyre i vinen.
    https://www.vinmager.dk/hjaelpestoffer-ved-gaering/441-dobbeltsalt-acidex-1-kg.html
    I færdig professionel vin anbefaler man at reducere max 1 g./l. til privat brug. Jeg ser ingen problem i at reducere 2 g./l.
    Til næste høst anbefaler jeg at vente til druerne er modne, Solaris kan modne stort set hvert år.
    Dobbeltsalt synker hurtigt til bunds, så du kan nå det, hvis du er hurtig.
    Venlig hilsen: Erik Carstensen.
    http://vinjafyn.dk/hvidvin.html

Jan Ebdrup
    Jan Ebdrup
    Deltager

Hej lars Holt

Jeg har ikke indsendt en høstrapport. Jeg dog læst og prøveudfyldt skemaet som jeg nu ser som meget værdifuldt og et spændende tiltag. Jeg mangler dog vækstjordens pH samt en præcis pH måling af vine ved høst. Her var jeg i tvivl om en korrekt kalibrering. Fremover vil jeg selvfølgelig indsende mine data, hvis det giver værdi til en samlet statistik.  Vinen er kuldestabiliseret i 4 dage med let frost. Jeg har nu læst mig til at vinen godt kan have fordel af en længere periode i kulden.

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Alle data i høstrapporten behøver ikke at være udfyldt, for at de øvrige data kan have værdi for helheden.

Jan Ebdrup
    Jan Ebdrup
    Deltager

Hej Erik

Du har samlet en fin side med information og din vinfremstilling som jeg læser lidt på. jeg vil vil prøve dobbeltsalt metoden og smage på resultatet. Tak for info.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.