skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Presseteknik – genvinding af vin fra primære bundfældning

Forfatter
Emne

PRESSETEKNIK.

I Vinpressen #4-2022 har Sveneric Svensson en artikel om presseteknik. På side 17 sp. 1 skriver han om genvinding af most fra bundfældning før gæring:

Ved en presning på 86 kg druer var det 46,4 liter rå most (54%), som efter bundfældning efterlod 7 liter bærme (15 %). Dette blev frosset i nogle plastikposer. Den næste dag blev det frosne bundfald (i plastikposer) anbragt på en netrist i en spand (fig. 3).

Fra disse 7 L frosne bundfald kunne en fuld 5,4 L klar most genbruges efter 24 timer. Hvad der så var tilbage af bærmen, var en fast masse med konsistens som yoghurt (fig. 4). Dette viser, at frysning og optøning af bærmen er en meget effektiv metode til at genvinde den sidste most fra bærmen.

Jeg har lige læst det samme på en canadisk vinklub hjemmeside, så der er noget om snakken.

Viser 1 svar (af 1 i alt)
Forfatter
Svar

Man kan også lave vin af bærmen på en anden ballon. Jeg kan bedre lide vin fra bærmen end fra den klarede most.

Jeg skiller ikke mere bundfald fra før gæringen.

Den hvidvin jeg havde på vinskue i år var lavet på alt den pressede most.

Viser 1 svar (af 1 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.