skip to Main Content

Forside » Vinavlerforum » Vinificering » Omstikning af vin i flydelågstanke

Forfatter
Emne

Hvordan gør man det? Altså stikker om fra en flydelågstank når “Ved omstikning/omdragning eller ved filtrering og flaskepåfyldning, så rør ikke låget! Åbn først når tanken er tom”. Som der står i artiklen “Flydelågstanke, plus og minus” Vinpressen #4.16 side 21. Er man ikke nødt til at have pumpeslangen ned i væsken fra toppen og stoppe i tide inden man får bundfald med?

Vi har Toscana tanke på ben med konisk bund (12 ° konicitet) samt 2 haner.

Er der en der kan hjælpe mig med at forstå processen? På forhånd tak!

Mvh Jens

Viser 5 svar - 1 til 5 (af 5 i alt)
Forfatter
Svar

Du skal bruge hullet/(hullerne) i tankens bund. Hullet skal forsynes med gekakobling svarende til gekakoblingerne på slangen. Gekakoblinger kan sagtens koste lige så meget som din tank. Hvis du vil undgå denne investering kan du sætte prop i din slange og bore huller i passende højde.

Lars Hagerman (som skrev den lille artikel og er en af vores mest erfarne erhvervsvinavlere) svarer: Jo, slangen ned gennem gærrørshullet og tøm/omstik/filtrer indtil bundfaldet nåes.

DBH Ole

Undskyld, men hvilket problem er der i at “liste” flydelåget af? Det har jeg altid gjort, og har aldrig opdaget noget problem ved det.

Hilsen fra Silkeborg

Tak til Niels, Ole og Ole for svar. Jeg har selv praktiseret at sætte flydelåg på ca. 1 til 1½ cm over væsken og så fylde CO2 på når vinen er er stukket om efter endt gæring. Over tanken ligger støvlåg. Har endnu ikke oplevet at noget har sat sig til at gro, da jeg er omhyggelig med at vinen ikke sprøjter op på kanterne. Så når jeg sætter flydelåg på er der ikke vin på tankens sider over låget. Og da der er plads til at vinen kan udvide sig bliver den heller ikke presset over låget. Når låget tages af for omstikning / flaskning er låget og slange total rent. Anvender tanker i 100, 200 og 500 liters størrelse.

@Ole S: Jeg har ikke kunnet finde noget på de koblinger du nævner. Kan du sende mig et link? Og er du venlig at uddybe det med prop og huller i slange? Jeg kan ikke helt følge dig.

@Lars: Men synes et er lidt svært at se gennem hullet medens man flasker?

@Ole Ø: Det minder meget om det jeg har praktiseret.

Jens, du refererer vist til Niels Sjøjs svar ved @Ole S. Det er ikke noget jeg umiddelbart ved noget om.

DBH Ole

Viser 5 svar - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal logge ind for at besvare indlæg.