Forside Vinavlerforum 1 – Vindyrkning Net over druer

Dette emne indeholder 11 svar, har 8 stemmer og blev senest opdateret af Mogens Ribo Petersen Mogens Ribo Petersen 1 måned, 3 uger siden.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Henrik Larsen
    Henrik Larsen
    Participant

Jeg er helt ny inden for det her med druer . 3 års stokke men hvornår kommer man net over sine stokke 

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Det gør man lige inden solsortene opdager, at der er noget spiseligt. Det plejer at være lige før farveskifte, men det afhænger jo af, hvad der ellers er af fristende frugter og anden mad til fuglene.

Henrik Larsen
    Henrik Larsen
    Participant

Tak for det så kan jeg godt vente lidt i nu

Dan Schødt
    Dan Schødt
    Participant

Hej. Jeg havde samme spørgsmål, det er så delvis besvaret. Hvornår kan man så forvente farveskift i år? Det er primært Solaris, Johanitter og Muscaris, og alting er jo noget længere fremme rent udviklingsmæssigt i år?
    Sidste år åd fuglende op mod halvdelen af den meget lille høst, så det vil jeg jo helst undgå.
    Dan Schødt
    Tulstruplund winery

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Ja, de grønne druer er ikke nemme at se “farveskiftet” på.

Jeg forventer farveskifte sidst i juli, da jeg tror at druerne fortsat har udviklet sig hurtigere, end de plejer.

Jeg håber på, at der kommer flere oplysninger på vores hjemmeside (under nyheder) om farveskiftet, end mine egne observationer.

Det er egentlig meget enkelt:

Når du ikke selv har lyst til at spise de umodne druer, har heller ikke hverken hvepse eller fugle lyst til dem. Vær på vagt så snart at du selv får lyst til at spise et par druer ! Et blåt fuglenet er uhyre effektivt mod både fugle og hvepse, men husk at der skal lukkes helt af i bunden. Enhver ubeskyttet klase vil blive ædt/stukket. Selv om klaserne ligger direkte på fuglenettet vil du næsten ikke se angreb. Hvepsene bliver forvirrede over den blå farve selv om de nemt kunne stikke i de klaser der hænger i fuglenettet. Jeg har dog selv sat en masse hvepsefælder op nu for en sikkerheds skyld. De er nemme at lave: Skær toppen af f.eks en eddikedunk og vend den på hovedet ned i resten af dunken. Fyld halvt op med en blanding af syltetøj, vand, en smule vingær og et par dråber opvaskemiddel så de drukner med det samme. Har du adgang til noget blommesaft, har jeg opdaget at det er rigtig godt.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

billede taget på Midtsjælland idag fredag d. 13. i Rondo.

Jeg har aldrig set det SÅ tidligt.

Kimrondo farveskifte

Jan Ebdrup
    Jan Ebdrup
    Participant

Er der ikke en form for nødmodning, vinen plejer jo at få vand løbende i danmark. Derved bruger planterne nu energi på at udvikle et dybere rodnet og væksten trækker væk fra frugten?

Lars Holt
    Lars Holt
    Participant

Veletablerede planter har tidligere år sendt rødderne ned i dybden, så de bruger ikke ekstra energi på det nu.

Det er derfor man ikke skal høste på sine vinstokke før de e gamle nok – 5 år for erhvervs avlere.

Jan Thrysøe
    Jan Thrysøe
    Participant

De sidste par indlæg handlede da vist ikke så meget om fuglenet…  ?

Med risiko for at jeg får en løftet pegefinger fra  redaktøren /moderatoren da jeg jo selv sælger fugle net beregnet helt specielt til  vinmarker,  kommer jeg alligevel med lidt input til trådens oprindelige spørgsmål.

Som også svaret fra andre ovenfor er det sukkerniveauet i druerne der bestemmer hvornår fuglene begynder at interessere sig for druerne – der er dog også andre der elsker druer – rådyr, ræv, grævling og mennesker ..Jeg har konstateret at rådyrene allerede har smagt på druerne på toppen af bakkerne ( tydelige rådyrspor og tydeligt fjernede druer)

Det er altså snart vi skal have net på. Vi planlægger at lægge net på om en god uges tid. Da nettene jo “stjæler lys” skal de heller ikke på for tidligt, så mit råd er at holde øje med udviklingen og lægge net på i sidste øjeblik.

Og så det der med blå net…… Jeg ved ikke helt hvor dokumentationen for at netop blå net skulle være en fordel er at finde. Jeg har i hvetfald ikke stødt på den. Jeg kan se rundomkring hvor jeg kommer,  at man bruge hvide  og sorte net i de professionelle marker. Skyggefaktoren på hvide net er ca. 9 % – noget mere på sorte. Hvad den er på blå net ved jeg ikke.

Ole N. Østergaard
    Ole N. Østergaard
    Participant

Ja, ingen net er lig med ingen druer.

Jeg forsøgte mig sidste år med kun net på de blå sorter, herudover havde jeg lånt en “svirrende rovfugl”. Og det virkede på min lille mark på 7 ar. Det samme vil jeg gøre i år, det er tros alt lettere. Jeg så ikke en eneste solsort i vinen, to gange så jeg en under en busk i udkanten.

Hilsen fra Silkeborg

Jeg kender ingen direkte dokumentation af at blåt net virker bedre end andre farver. Men jeg kan konstatere at det virker ufatteligt godt ! Jeg har haft store modne klaser til at tynge nettet ned. Så skulle man tro at hvepse og solsorte ville gribe chancen, for der kan jo hakkes og stikkes op gennem nettet da druerne ligger direkte på dette ! Men det sker ikke ! Jeg vil påstå at et korrekt opsat fugle/hvepsenet er tæt på en 100 % forsikring mod fugle/hvepseskader. Se billedet herunder. Ingen skader – selv i den klase der ligger og tynger nettet ! I samme række havde jeg et par klaser der hang under nettet – bare for at se hvad der skete. De blev ribbet totalt for druer så der ikke var en eneste tilbage. Et par klaser for enden af rækken var ikke ordentligt beskyttet mod hvepse der kunne flyve ind. De blev alle stukket og ødelagt af hvepse.

I øvrigt tænker jeg at nettet også kan være det der redder høsten, hvis vi får en kraftig haglbyge. Jeg vil sætte det op, så det beskytter blade og druer mest muligt, hvis der der udsigt til en ordentlig omgang hagl.

Venlig hilsen

Mogens Ribo Petersen

Domaine RibolundBlåt fuglenet virker mod fugle og hvepse

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.