Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Kuldestabilisering

Dette emne indeholder 5 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Ivan Tofte Hansen Ivan Tofte Hansen 3 måneder, 4 uger siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Hej

Første gang jeg kuldestabilisere min vin, hvor lang tid skal det stå i kolde forhold for at få udfældet vinsten?

Med venlig hilsen

Ivan Hansen

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Det afhænger af temperaturen. Du kan se, når der er udfældet vinsten.

• Dette svar blev ændret 3 måneder, 4 uger siden af Lars Holt Lars Holt.

Alt min vin blev sat ud den 17 januar og gennemsnitstemperaturen har vel været tæt på 0 grader eller måske under, så er det dage eller uger vi taler om?

Mvh

Ivan

Søren Kongsted
    Søren Kongsted
    Deltager

Temperaturen ved kuldestabilisering skal være 4 grader eller der under i min. tre uger. Så skulle man være sikker at vinstenene (Vinsyre) er udfældet. Det skader ikke at lade vinen stå koldt resten af vinteren med mindre vinen bliver udsat for stærk frost. Den almindelige klaring af vinen forløber bedst ved lav temperatur.

Hvis du har travlt, kan du tilsætte fint knust vinsten. det fremmer udfældningen, men det kræver jo at du tidligere har udført kuldestabilisering, og at du har taget vinsten fra.

Det gøres ved at skrabe krystallerne af siden af beholderen, og opsamle dem.

Hilsen fra Silkeborg.

Tak for svarene, det ser ud til at der allerede er sket noget i en af ballonerne.

Mvh Ivan

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.