Forside Vinavlerforum 2 – Vinificering Kuldestabilisering 2

Dette emne indeholder 5 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af Ole N. Østergaard Ole N. Østergaard 1 måned, 3 uger siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Hej

Jeg satte mine rødvine ud på terrassen d. 17. januar godt dækket til for beskyttelse af sollys. Nu opdager jeg at der et tyndt lag på overfladen af min Rondovin. den har udfældet rigtig meget vinsten (se tidligere opslag). Kan det være noget af den vinsten som flyder op på overfladen eller er der gået syge i den og den er udrikkelig? Der har ikke været åbnet for den siden jeg tilsatte malocid ved slutningen af gæringen i efteråret.

Mvh

Ivan Hansen

Lars Holt
    Lars Holt
    Deltager

Det er ikke vinsten – den ligger på bunden.

Det er en overfladegær. Om den forringer vinen, eller om den forbedrer vinen, må du smage dig frem til.

Jens Madsen
    Jens Madsen
    Deltager

Hej Ivan

Fejl 1  – du har en for stor overflade på din vin.

Fejl 2 umiddelbart ser det ud til at du har fået Flor, og det er en overflade svamp der i Spanien sporadisk angriber vin til Sherry.( forskellige typer af kvalitet etc.)

Flor kan bekæmpes med senneps olie, den er iøvrigt luftbåren.

Stik om og undgå at få noget af Floren med, kontroler dit syre niveau, top vinen op eller brug CO2 og så er der ikke langt til du bør flaske din vin.

God fornøjelse

Jens 1108

Stik vinen om i mindre balloner, så der bliver så lille overflade som muligt. Selv om man lægger CO2 over, kan det ikke hindre at der i løber at kort tid kommer ilt ind i beholderen. Naturen går at luftarterne vil forsøge at udligne de partielle tryk, således at CO2-en vil søge ud og ilt og kvælstof vil søge ind.

Hilsen fra Silkeborg.

Dan Schødt
    Dan Schødt
    Deltager

Hej.

Så vidt jeg ved er c02 tungere end luft/ilt, så det vil altid stå nederst i ballonnen.

Dan Schødt    Tulstruplund Vingård

Bare det er så simpelt Dan, men det er det ikke.

Hilsen fra Silkeborg.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.